Post It -mysteeripalkinto



Halusin kiinnittää alakoulun ruotsin puolella erityistä huomiota koulunkäynnin taitoihin uusien ryhmien kanssa aloittaessa, niin että myös ruotsinopettajan kanssa muistuisi mieleen työskentelytaitojen tärkeys. Keräsin ylös muutaman konkreettisen tavoitteen oppilaille, ja päätin motivoida oppilaita treenaamaan tavoitteita pienellä Post It -mysteerillä. Tästä kunnia Joanne Millerille, jonka Instagram-tilin inspiroimana lähdin tätä toteuttamaan (suuri Post It -lappujen kuluttaja, niin kuin itsekin 😁).

Ensimmäisenä tulostin tavoitteet Post It -lapuille (ohje siihen löytyy täältä).




Tämän jälkeen tulostin palkinnon A4:lle hieman pienemmälle alueelle kuin Post It -laput.




Sitten laputin palkintotekstin aiemmin tulostamillani Post It -lapuilla, ja lopputulos näytti jokseenkin tältä:




Tästä lähdetään sitten napsimaan lappuja pois sitä mukaa, kun tavoitteisiin päästään. Selvennyksenä vielä, lopputervehdyksen muistaminen tarkoittaa tunneillani sitä, ettei lähdetä omalta paikalta ennen opettajan lupaa ja Vi ses! -huudahdusta. Nimi paperissa -lappu viittaa mihin tahansa palautettavaan monisteeseen, joka opettajalle tunnilla palautetaan. 

Tätä olisi mukava lähteä soveltamaan muuallekin hieman laajempana (ja värikkäimmin lapuin). Ehkä paritehtävään, jossa oikein vastaamalla saa ottaa kysymyslapun/käännettävän sanan aina pois tms. Käyttökohteita tällaiselle löytyy varmasti, kunhan vain lähtee miettimään. Ja jälleen yksi tapa hyödyntää Post It -lapuille tulostamista. Palkintoahan voi helposti säätää aina ryhmän ja tilanteen mukaan. Nyt jään mielenkiinnolla odottamaan, miten nopeasti lappuja saadaan napattua pois eri ryhmissä!