Kielen eri osa-alueet näkyviin Tetriksellä



Opettajana jää joskus mietityttämään, millainen kokonaisuus oppilaalle jää mieleen kielten opiskelusta. Ideaalista olisi, jos oppilas hoksaisi, miten kielen opiskelussa yhdistetään monia taitoja ja sisältöjä.

Tätä varten tulostin 7. luokalle ruotsiin Tetris-paloja, joihin kirjoitettiin aina opittuja uusia taitoja ruotsin tunneilla. Pitkin vuotta Tetris sitten kasvoi isommaksi ja isommaksi, ja oppilaat näkivät aina siitä, mitä kaikkea olikaan jo opittu. Idea tuli omasta päästä, mutta moni muu on varmasti käyttänyt jotakin samanlaista tunneillaan.

Perusideana on tunnilla opittavien eri osa-alueiden tunnistaminen ja nimeäminen. Itse erottelin nämä taidot sitten eri väreiksi: punainen kulttuuria varten, oranssi teemasanastoja varten, vihreä kielioppia varten, keltainen ääntämistä varten ja sininen eri työskentelymuotoja varten. Näin oppilaat näkivät kertyvästä Tetris-pelistä, miten paljon eri värejä kielen opiskelussa tuli kasattua. Toisin sanoen, miten paljon eri palasia tarvitaan, että uusi kieli tulee tutuksi. Monelle tämä tuli iloisena yllätyksenä ("Ai me on tehty ja opeteltu jo noin paljon!"). 




Osa-alueita voi toki valita eri tavallakin (tekstikirjan kappaleittain, yksi pala/oppitunti tms.), mutta tässä siis yksi esimerkki. Samoin palathan voivat olla vaikka kukan terälehtiä tai junanvaunuja - luokkataso tässä varmasti määrää pitkälle - tai oppilaiden valitsemia kuvia. 

Oppilaat saavat omilla tunneillani viedä aina itse Tetris-palan paikoilleen, ja valita sille sopivan sopen - ikään kuin pelata tavallista Tetris-peliä samalla! Tämä tuntuu tuovan lisää innostusta asiaan. Palat meillä on kiinnitetty isolle pahville, joka on sinitarralla kiinni seinässä.

Lisäplussana tässä on se, että opettajakin näkee konkreettisesti, miten paljon on jo tehty, jos alkaa tuntua siltä, että aika juoksee ja paljon on vielä tekemättä. 😁