Enemmän irti kokeiden palautuksesta



Kokeen palauttaminen on mennyt itsellä usein monologin puolelle, ja turhautumista on aiheuttanut myös se, ettei oppilaita saa osallistumaan palautukseen kunnolla. Ymmärrettävästi sillä hetkellä kiinnostaa eniten kokeen numero. 

Virheistä oppiminen on kuitenkin sen verran tehokas keino sisäistää asioita, että olen yrittänyt haalia uusia, parempia menetelmiä kokeenpalautustunnille mukaan. Tästä olen nähnyt monenlaista variaatiota, mutta sain nyt vihdoin tehtyä itselleni yhden tulostettavan pohjan, jota voin näillä tunneilla aina käyttää. Tämä on varsin aikaavievää perinteiseen opettajajohtoiseen tehtävien läpikäyntiin verrattuna, mutta toivottavasti myös sen arvoista!

Kunnia selkeästä analyysipohjasta tälle tuotteliaalle amerikkalaiselle opettajalle, joka opettaa paljon ilman oppikirjoja. Tämä tekemäni harjoitus on tehty erityisesti käännöslauseita ja kielioppia ajatellen.

Kun koe on ohi ja olen tarkistanut kaikki kokeet, katson, missä käännöstehtävissä esiintyi eniten virheitä. Kirjoitan koneelle joitakin virheellisiä vastauksia näistä tehtävistä ja tulostan ne.




Tunnin aluksi heijastan taululle ne suomenkieliset lauseet, joiden käännöksissä oli eniten virheitä (ja joista tulostin vääriä vastauksia). Sitten jaan oppilaat ryhmiin ja annan jokaiselle ryhmälle tulostamani virheelliset käännökset, 1-3 virheellistä käännöstä/lause. Oppilaat saavat sitten tämän tekemäni tehtäväpohjan (löytyy englanti- ja ruotsiversiona pdf-tiedostona Facebook-ryhmästä):
Tässä kohtaa oppilaiden pitää siis ensin kirjoittaa taululta yksi suomenkielinen lause ja kääntää se oikein. Opettaja auttaa tarvittaessa. Sitten he alkavat käydä läpi  antamiani lauseen virheellisiä käännöksiä niin, että kirjoittavat yhden aina yhteen laatikkoon. Tärkein tehtävä tämän jälkeen on selittää miksi lause meni väärin. Apua voi katsoa aina tarvittaessa ensimmäisestä laatikosta, jossa lause on varmasti oikein käännetty.


Lopputulos voi näyttää esim. tältä:




Mielenkiinnolla odotan, miten tehtävä lähtee käyntiin tänä lukuvuonna kokeiden jälkeen.