Quizlet Live saa oppilaat toimimaan yhdessä



Quizlet Live on mielestäni tämänhetkisistä nettisovelluksista paras sanaston treenaamiseen oppitunneilla. Monelle Quizlet on varmaan jo ennestään tuttu muuten, mutta jokin aikaa sitten lisätty Live-vaihtoehto on ollut mielestäni kullanarvoinen. Mikä tästä tekee erityisen ihmeellisen on tapa, jolla se "pakottaa" oppilaat toimimaan yhdessä hieman huomaamatta. 

Pähkinänkuoressa Quizlet Live toimii niin, että se arpoo ryhmät (opettaja saa myös manuaalisesti valita ryhmät, mikä vie vähän enemmän aikaa) ja lähettää jokaiselle ryhmälle ensimmäisen kysymyksen samaan aikaan. Ryhmässä vain yhdellä on puhelimessaan oikea vastaus, joten tässä kohtaa oppilaiden on tehtävä tiimityötä ja selvitettävä, keneltä oikea vastaus löytyy. Vastattuaan ensimmäiseen kysymykseen ryhmä saa uuden. Toisin sanoen, nopea ryhmä saa nopeimmin kaikki kysymykset käytyä läpi, jos vastaa niihin oikein. Väärästä vastauksesta ryhmä palaa takaisin alkuun. Tässä postauksessa pureudun erityisesti siis Live-toimintoon enkä niihin moniin muihin Quizletin tarjoamiin tapoihin harjoitella sanastoa. 


Kun olet luonut Quizletiin ilmaisen tunnuksen, voit joko tehdä omia sanalistoja yläpalkin Create-painikkeella tai etsiä muiden tekemiä valmiita listoja Search-toiminnolla (kuten Kahootissa).




Kun olet luonut/löytänyt sanalistan harjoiteltavaksi oppitunnille, valitse oikeasta reunasta LIVE-laatikko sanalistan otsikon alta.




Tämän jälkeen voit katsoa lyhyen esittelyvideon, jossa näet hyvin, miltä peli oppilaiden näkökulmasta näyttää (Watch the guided tour). Lyhykäisyydessään peli toimii niin kuin postauksen alussa mainitsin, eli kaikki ryhmät saavat puhelimiinsa kysymyksen, ja jokaisen puhelimeen ryhmässä tulee vastausvaihtoehtoja, joista valita, mutta vain yhden puhelimeen tulee myös oikea vastausvaihtoehto. Tässä kohtaa tiimityö tulee kuvioihin mukaan, kun oppilaat joutuvat puhumaan keskenään ryhmässä selvittääkseen, keneltä oikea vastaus löytyy. Kun oikea vastaus on löytynyt ja sitä painettu, ryhmä saa seuraavan kysymyksen. Väärästä vastauksesta pisteet nollautuvat, joten peli voi milloin tahansa saada uuden käänteen. Opettaja näyttää koko pelin ajan taululle päivittyvää pistetilannetta.



Kun olet valmis aloittamaan pelin, paina Create game -painiketta. Ilmaisversiossa voit valita sanat vain yhdestä kielestä toiseen käännettyinä, maksullisessa opeversiossa voit valita, kysytäänkö sanat esim. suomesta englantiin vai englannista suomeen.


Oppilaat menevät tämän jälkeen näytön ohjeen mukaisesti osoitteeseen quizlet.live (ei siis quizlet.com) ja kirjautuvat peliin koodilla, joka ruutuun seuraavaksi ilmestyy. Huom! On tärkeää, että oppilaat käyttävät omaa nimeään, jotta ryhmiä muodostettaessa oppilaat löytävät ryhmän muut jäsenet helposti. Tämä sääntö meillä on myös Kahootissa, ettei tarvitse miettiä, mikä on sopiva nimimerkki kouluun. Myös Quizlet Livessä epäsopivan nimimerkin voi opettaja halutessaan poistaa sitä klikkaamalla.




Kun kaikki ovat mukana pelissä, opettaja aloittaa kisan nappia painamalla. Jos joku tippuu vahingossa kesken pelin pois, voi mukaan liittyä vielä samalla tavalla koodin syöttämällä. Tämän vuoksi koodi näkyy koko pelin ajan opettajan näytöllä pistetilanteen vieressä.

Mukavia pelihetkiä!