Plickers nopeaan vastausten keruuseen luokassa


Huom! Plickersin ulkoasu on muuttunut syksyllä 2018, tässä päivitetty ohje.

Löysin kesälomalla puolivahingossa Plickers-nimisen sovelluksen netissä seikkaillessa, ja täytyy sanoa, etten ole aikoihin ihastunut mihinkään sovellukseen näin nopeasti! Sovellus on mahtava nopeaan vastausten keruuseen luokassa muutamastakin syystä. Plickers kunnioittaa oppilaan yksityisyyttä, joten oppilaat saavat rauhassa vastata mitä haluavat toisten tietämättä, vastaaminen on hauskaa ja helppoa, ja tulosten kerääminen yhteen onnistuu vaivatta. Ja sovellus on kaiken lisäksi ilmainen. 

Lyhykäisyydessään Plickers-korttien käyttö luokassa menee näin: opettaja heijastaa monivalintakysymyksen (2-4 vastausvaihtehtoa) Plickers-ohjelman kautta taululle (kuten vaikka Kahootissa), ja oppilaat kääntävät omat, yksilölliset Plickers-korttinsa tiettyyn asentoon sen perusteella, mitä haluavat vastata. Tämän jälkeen opettaja ottaa mobiililaitteen, esim. oman puhelimensa, ja skannaa Plickers-sovelluksen kameratoiminnolla oppilaiden kortit. Skannaus on uskomattoman nopeaa, koko luokan vastaukset ovat opettajalla tiedossa n. 10 sekunnissa. Huom! Puhelin pitää pitää pystyasennossa, että vastaukset skannautuvat varmasti oikein. Jos haluat käyttää puhelinta vaakatasossa, kannattaa tehdä ensin kontrollikysymys, jossa kaikkien pitää vastata tietty kirjain, jotta näet, toimiiko lukija kyseisessä puhelinmallissa myös vaakatasossa. Kontrollikysymys kannattaa tehdä jo senkin vuoksi, että tiedät oppilaiden varmasti ymmärtäneen ohjeet oikein.


Käyttöönotto


Plickers vaatii opettajalta oman, ilmaisen tilin luomisen sekä samannimisen sovelluksen lataamisen mobiililaitteeseen. Puhelimella toimii varsin hyvin, mutta tabletilla varmasti myös (itse käytän omaa puhelinta). Kun olet luonut tilin, käy tulostamassa oppilaille Plickers-kortit. Valitse yläpalkista Help ja Get Plickers Cards. Sieltä voit tulostaa omiin tarpeisiisi sopivat kortit erikokoisella fontilla tai eri lukumäärällä. Itse olen käyttänyt ensimmäistä Standard-vaihtoehtoa. Näitä samoja kortteja voi käyttää monen luokan kanssa, mutta palataan siihen vielä myöhemmin. Tulostan vuoden alussa jokaiselle oppilaalle oman kortin, jonka liimaavat vihkoon, jolloin Plickersiä on helppo ja nopea käyttää.




Lähde sitten kokeilemaan ensin yhdellä luokalla, miten homma toimii. Valitse vasemmalta Classes-otsikon alta Add Class.




Anna luokalle nimi ja paina Create class. Tässä kohtaa voit luoda useammankin luokan kerralla, mutta keskitytään aluksi yhteen luokkaan.




Valitse nyt luomasi luokka listalta.




Seuraavaksi anna oppilaille ohjeen mukaan nimet, ja paina Next-painiketta. Lopuksi valitse, miten haluat järjestää oppilaat ryhmässä ja paina Done-painiketta. Itse käytän oppilaista numeroita, sillä tietoturvasyistä olen numeroinut jokaisen oppilaan vuoden alussa (tai sitä mukaa kun vuoden aikana luokalle tulevat) ja käytän netissä heistä tätä samaa numeroa eri sovelluksissa koko lukuvuoden.




Seuraavaksi tehdään kysymykset, joita oppilailta Plickers-korteilla kysytään. Klikkaa aloitusnäkymässä New Set -painiketta.




Saat seuraavaksi sivun, jossa voit luoda kysymykset ja niiden vastausvaihtoehdot. Graded-vaihtoehto sivun ylälaidassa sopii kysymyksiin, joissa on yksi oikea vastaus, Survey taas palautteen tai muun mielipiteen antamiseen. Halusin esimerkissä kysyä oikeaa suomennosta sanalle katt, joten aktivoin Graded-painikkeen. Kirjoitin kysymyksen ja neljä vaihtoehtoa näkyviin, ja painoin oikean vastauksen kirjainta, mikä aktivoi sen vihreäksi. 

Jos haluat muuttaa vastausvaihtoehtojen järjestystä, valitse alhaalta Shuffle Choices. Vastausvaihtoehtoja voi laittaa kahdesta neljään. Voit myös lisätä kuvan kysymykseen kysymyslaatikon oikealta puolelta ja nimetä kysymyssetin sivun ylälaidasta. Tee settiin lisää kysymyksiä painamalla vasemman yläkulman plus-merkkiä. Yhteen settiin voi ilmaisversiossa tehdä 5 kysymystä. Jos haluan tehdä esim 12 kysymystä yhteen kyselyyn, teen kolme settiä, jotka nimeän esim. Eläimet 1, Eläimet 2 ja Eläimet 3. Näin muistan, että ne kuuluvat yhteen pakettiin. Kun olet tehnyt haluamasi määrän kysymyksiä yhteen settiin, valitse oikeasta yläkulmasta Add to Queue.




Valitse sitten luokka, jolta haluat kysymyssetin kysyä. Tässä kohtaa voit siis lisätä saman kysymyssetin useammalle luokalle. Näin kysymyksiä ei tarvitse aina luoda uudestaan jokaiselle luokalle.




Voit palata takaisin alkuruutuun talon kuvasta plussan vasemmalta puolelta.

Aloitusnäkymässä voit palata tarkastelemaan luomaasi luokkaa. Näet nyt lisäämäsi setit suoraan luokan sivulla. Jos haluat lisätä luokalle jälkikäteen jonkin kysymyssetin, voit tehdä sen suoraan setin vieressä olevasta ADD-painikkeesta (kuvan alalaita) tai etsimällä kirjastosta lisää kysmyksiä Search Library... -painikkeella. Jos olet tyytyväinen näkymään, eli haluamasi kysymykset ovat näkyvissä luokan nimen alla, Play Now -painikkeella pääset aloittamaan varsinaisen pelin.




Tämän jälkeen voitkin alkaa keräillä vastauksia oppilailta.


Vastausten kerääminen luokassa


Play Now -painike ohjaa sinut ensimmäisen kysymyksen pariin. Tässä vaiheessa avaa myös Plickers-sovellus puhelimesta. Sovellus ja tietokoneen ruutu synkkaavat todella nopeasti, mikä tuo osaltaan pientä wau-efektiä peliin myös oppilaille. Oppilas ei tarvitse puhelinta missään vaiheessa, vaan pelkät Plickers-kortit. Puhelimen näytön alareunaan nousee ikkuna, paina sitä ja näyttöön tulee alla oleva näkymä:




Alareunassa olevasta sinisestä ympyrästä painamalla puhelin alkaa skannata vastauksia. Huom! Suosittelen tekemään ensin kontrollikysymyksen, jossa kaikkien pitää vastata samalla kirjaimella. Näin voit varmistaa, että puhelinmallisi skannaa kysymykset oikein päin ja että oppilaat ovat ymmärtäneet ohjeet oikein. Ohjeen mukaan pystysuorassa puhelin skannaa vastaukset varmimmin oikein, mutta itse tykkään skannata puhelin vaakatasossa, koska se on nopeampaa. Itselläni on käytössä Samsungin puhelin, enkä ole kohdannut ongelmia, mutta joissakin iPhone-malleissa olen kuullut jotakin hämmentävää tapahtuneen toisinaan. 

Jos oikea vastaus on oppilaan mielestä B, laittaa hän nyt kortin B-kirjain ylöspäin näkyviin opettajan skannattavaksi. Vastausta voi muuttaa kesken kaiken, jos oppilas vaikka huomaa pitäneensä aluksi korttia väärin päin.


Skannasin malliksi matolle asettelemani koodit, ja alla olevasta kuvasta näet, miten monta koodia ohjelma pystyy lukemaan yhtäaikaa. Vihreä pallo tarkoittaa, että vastaus on mennyt oikein, punainen tarkoittaa väärää vastausta. Alla olevan kuvan vasemmassa ylälaidassa näet monen oppilaan kortit on skannattu ja oikeasta ylälaidasta ruudukosta pääset katsomaan tarkemmin, kenen vastaukset on jo skannattu, ja kenen on mahdollisesti vielä skannaamatta. Stop-merkistä voit lopettaa skannaamisen ja siirtyä nuolesta seuraavaan kysymykseen. Tällaista testiskannausta suosittelen kokeilemaan joka tapauksessa testiluokan kanssa ennen varsinaista oppituntia, niin käytöstä tulee sujuvaa oikeaa hetkeä varten. Sovellus lukee kortit todella kaukaa, eli open pöydän takaa ei tätä varten tarvitse lähteä liikkeelle.




Samaan aikaan skannaamisen kanssa tietokoneen ruudulla näet oppilaiden kanssa ensin alla olevan näkymän. Punaisella ympyröidyistä painikkeista voit valita, haluatko näyttää oppilaille kuinka moni on vastannut oikein (Show Graph) tai näyttää lopuksi oikean vastauksen (Reveal Answer).




Näin voit saada näkyville alla näkyvät siniset palkit (näihin voit lisätä myös tarkemmin numerot oikeiden vastausten määrästä, jos haluat).




Display Options -painikkeesta pystyt säätämään vastausten näkymistä tarkemmin mieleiseksesi hyvinkin yksityiskohtaisesti värejä myöten. Show response counts -kohdasta saat näkyviin tarkasti, kuinka moni on vastannut mitäkin. Tämä tulee siis oppilaille näkyviin. Itsellesi saat tarkan tiedon joka tapauksessa myöhemmin näkyvään raporttiin, joka on vain opettajan silmille.




Student List -painikkeesta valitsen aina kohdan Never Display, mikä varmistaa, etteivät oppilaat näe reaaliaikaisesti koskaan toistensa vastauksia. Makuasia, mutta mielestäni tämä yksityisyyden mahdollisuus on koko ohjelman hienous tehokkuuden lisäksi.




Kun olet kysynyt setin kaikki kysymykset tai ne, jotka halusit, voit lopettaa kyselyn rastia painamalla. Raportin tuloksista löydät kotiruudun Reports-kohdasta.




Siellä voit tarkemmin katsoa kunkin oppilaan suoriutumisen koko setissä tai kysymys kysymykseltä.




Olen siis lisännyt jokaisen opettamani luokan Plickersiin tietokoneella ja tulostanut jokaiselle luokalle samat 20-25 korttia (tai miten monta oppilasta luokalla sitten onkaan). Koska kortteja ei koskaan käytetä eri luokilla samaan aikaan, tästä ei ole haittaa, sillä valitset ennen sovelluksen käyttöä, minkä luokan kanssa teet kyselyä. Jos siis kortti numero 1 skannataan luokalle 6A ja seuraavalla tunnilla luokalle 8G, osaa sovellus yhdistää kortin oikeaan henkilöön, kunhan valitset vain aluksi oikein sen luokan, kenen kanssa kyselyä sillä hetkellä teet.

Hyviä hetkiä tämän mahtisovelluksen kanssa!