Sanameri sanojen tunnistamiseen ja erottamiseen




Tässä nopea ja helppo tapa opetella tunnistamaan kielessä usein esiintyviä, niin sanottuja "sight words" -sanoja. Toimii myös muunkin sanaston opetteluun, reaaliaineissa termien treenaamiseen ja matematiikassa vaikkapa päässälaskuun.

Ajatus syntyi siitä, miten yleisesti käytetyt sanat, esim. ruotsissa år/är, har/här tai englannissa they/them/their menevät oppilailla usein sekaisin. Siispä, saanen esitellä sanameren! Sanameri on oma nimitykseni tälle, mutta samankaltaisia pelejä on varmasti pelattu jo monella oppitunnilla, ja toimisipa tämä varmasti bingonakin. Tässä siis oma versioni. Erityisesti nuoremmille oppilaille aion tätä käyttää, sekä tietyissä tilanteissa yläkoulun puolellakin (tarkkuutta vaativat sanat). 

Pelipohjana voi käyttää taulua, johon opettaja on kirjoittanut esim. tunneilla aiemmin helposti sekaisin menneitä sanoja tai kappaleen sanoja, termejä, lukuja jne. Peliä voi myös pelata kopioimalla oppilaille omat sanameret paperille. Kielissä opettaja sanoo jonkin sanan pelipohjasta suomeksi ja oppilas piirtää rastin sanan käännöksen päälle. Reaaliaineissa opettaja voi sanoa selityksen jollekin termille Alias-tyyliin, ja oppilaan pitää löytää sanamerestä selitystä vastaava sana. Matematiikassa opettaja voi sanoa laskun, jonka tulos pitää nyt löytää taululta.

Omassa pohjassani käytän mallina ruotsin eläimiä, sukulaisia, ajanilmaisuja sekä muita tähän mennessä opeteltuja yleisiä, samankaltaisia sanoja. Nopeus on pelissä valttia, ja tuo pelaamiseen toivottavasti mielenkiintoa ja motivaatiota. Pelin voi toki ottaa rauhallisestikin ja keskittyä tekemiseen ja huolellisuuteen, ryhmästä riippuen.

Tässä alla tussitauluversio pelistä kieltenopettajan näkökulmasta.

Taululle muodostetaan kaksi jonoa, ja jonon ensimmäisillä on tussit. Tussit ovat eri jonoissa eriväriset. Kun opettaja sanoo sanan, pitää tussia pitävän oppilaan piirtää nopeasti rasti sanan oikean käännöksen päälle. Kumpi ehtii ensin, saa nyt siis pisteen. Sitten nämä ensimmäiset oppilaat siirtyvät jonon perään ja tussi siirtyy seuraavalle jonossa. Jos nopeamman vastaus menee väärin, toinen ryhmä saa miettiä rauhassa vastausta ja piirtää rastinsa. Jos molemmat ryhmät vastaavat väärin, siirrytään seuraavaan sanaan ja tuohon väärin menneeseen palataan lopuksi vielä yhdessä. Lopuksi lasketaan, kumpaa väriä taululla on enemmän, eli kumpi joukkue on tunnistanut sanat oikein nopeimmin.




Liitutaululla sama toimii tietysti värillisillä liiduilla tai niin, että toinen ryhmä alleviivaa, toinen ympyröi. Sama toimii älytaululla. Jos kisa tehdään paperilla, voi ryhmän jäsenet laittaa kisaamaan keskenään erivärisillä kynillä.

Peli on siis nopea valmistella, tehdä ja siivota! 😉