Aseta sääntöjä Google Formsin vastauksiin - esimerkkinä ohjattu kirjoittaminen



Google Formsin Quiz-versiosta olen jo postannut aiemmin täällä, mutta tässä vielä hieman pidemmälle viety tehtävätyyppi. Forms mahdollistaa sääntöjen luomisen (response validation) aina kunkin lomakkeen kysymyksen kohdalle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jo vastausta kirjoittaessa oppilas saa palautetta, jolla estetään yleisimmät tai kriittisimmät virheet. Jos oppilas korjaa virheensä, pääsee hän etenemään kysymyksissä. Jokaiselle vastaukselle voi asettaa yhden säännön. Sääntö voi koskea koko lausetta, jolloin esim. käännöslause pitää mennä täsmälleen oikein, ennen kuin oppilas voi jatkaa tai vain osaa vastauksesta, jos opettaja haluaa oppilaan keskittyvän vaikkapa verbin aikamuotoon.

Mikä tästä tekee erityisen hienon ominaisuuden on se, että jos oppilas kirjoittaa väärin, ohjelma huomauttaa asiasta viestillä, jonka voit itse räätälöidä kullekin kysymykselle. Virheilmoitus poistuu vasta, kun oppilas on korjannut virheensä. Tämä estää oppilasta etenemästä kysymyksissä nopeasti väärillä vastauksilla. Kyseessä on siis ennemmin tehokas harjoittelu automaattisella palautteella kuin testi, josta oppilas saa lopuksi pisteet ja jolloin varsinaista oppimista ei välttämättä pääse tapahtumaan.

Käyn postauksessa ominaisuuden perusteet läpi kohta kohdalta - samalla kertaantuu Google Formsin Quiz-version luominen. Saat myös ladattua yhden valmiin tehtäväpaketin, jossa olen tätä nyt esittelemääni sääntöominaisuutta käyttänyt, jolloin voit nähdä saman lomakkeen opettajan ja oppilaan näkökulmasta.

Jos haluat ensin nähdä valmiit tehtävät, jossa on käytetty tätä ominaisuutta, voit käydä katsomassa yhtä valmista tehtäväpakettia täällä. Saman tehtäväpaketin voit kopioida itsellesi täältä, jolloin näet, miltä tehtävät näyttävät opettajan silmin. Koko juttu lähtee uuden Google Forms -pohjan luomisesta. Valitse ensimmäisenä oikealta yläpalkista asetukset kuvan mukaisesti.




Asetuksista valitse QUIZZEZ ja aktivoi Make this a quiz -kohta, niin saat testimoodin käyttöön. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että voit nyt pisteyttää kysymyksiä ja merkata vastaukset oikeiksi tai vääriksi.




Samalla voit muuttaa muitakin ominaisuuksia itsellesi sopivaksi. Alemapana listalta löytyy otsikko Respondent can see (= vastaaja voi nähdä). Tästä olen ottanut pois kaikki muut valinnat, paitsi oikeat vastaukset eli Correct answers. Näin oppilas näkee lomakkeen lähetettyään oikeat vastaukset, mutta ei sitä, mikä meni väärin tai omia pisteitään. Tämä siitä syystä, että usein ainakin kielissä opettajan on hyvä ensin käydä lomake läpi ja tarkistaa pisteet, sillä puuttuvat välimerkit tai toisenlainen tapa ilmaista sama asia voivat näyttäytyä ensin turhaan vääriltä vastauksilta.




PRESENTATION-välilehdeltä otan yleensä myös pois kohdan Show link to submit another response. Tällöin oppilas vastaa kysymyksiin vain kerran, eikä ohjelma kehota tekemään lopuksi samaa kyselyä uudestaan. Muutan yleensä myös alempana olevan, oppilaalle lopuksi näkyvän vahvistusviestin suomenkieliseksi, kuten alla olevassa kuvassa näkyy. Kun olet tyytyväinen asetuksiin, klikkaa SAVE.




Tässä vaiheessa muutan yleensä myös kyselyn ulkoasua, koska erotan pikakuvakkeesta myöhemmin nopeammin kunkin kyselyn sen ulkoasusta. Ja kyselyä on muutenkin mielestäni mukavampi työstää ja myöhemmin siihen vastata, kun siinä on käytetty hieman väriä. Ulkoasua pääset muuttamaan väripaletin kuvasta yläpalkista.




Tässä vaiheessa viimeistään on hyvä nimetä lomake, ja lähteä miettimään tehtävänantoa. Sen kirjoitan aina otsikon alle kuvaukseksi.




Laitan ensimmäiseksi kysymykseksi aina Luokan. Tässä kohtaa valitsen yleensä vastaustyypiksi monivalinnan tai kuvassa näkyvän lyhyen vastauksen (Short answer). Kaikki kysymykset ovat minulla aina pakollisia, jolloin aktivoin oikeassa alakulmassa näkyvän täpän (Required).




Taustakysymysten jälkeen (joihin minulla kuuluvat siis Luokka ja Oppilasnumero, josta tunnistan oppilaan tietoturvaa kunnioittaen) teen uuden osion. Laitan jokaisen kysymyksen yleensä omaan osioonsa, näin oppilaan ei tarvitse vierittää ruutua alas uusia kysymyksiä varten, vaan jokainen kysymys tulee ruutuun erikseen yksi kerrallaan. Uuden osion saat tehtyä alla olevan kuvan mukaisesti tuplaviivaa klikkaamalla.




Varsinaiset tehtävänannot kirjoitan aina uuden osion otsikkoon. Kysymykseksi laitoin tällä kertaa yksinkertaisen "John pitää luonnosta." -lauseen. Tehtävän tarkoituksena on kerrata aikamuotoja, ja ensimmäisenä lähden liikkeelle preesensistä. Sininen ANSWER KEY vie sinut lisäämään oikeat vastausvaihtoehdot ja pisteet. Oikealla puolella oleva symboli (katso alla oleva kuva) tulee tarpeeseen myöhemmin, eli kun olet tehnyt kysymykseen haluamasi asetukset, voit tästä symbolista näppärästi kopioida pohjan seuraavaa kysymystä varten, eikä kaikkia asetuksia tarvitse tehdä aina uudestaan.




ANSWER KEY vie sinut alla olevan kuvan ikkunaan. Siellä voit asettaa pisteet oikealle vastaukselle (oikea ylänurkka), antaa oikean vastauksen (John likes nature.) ja halutessasi asettaa kaikki muut vastaukset automaattisesti vääriksi (Mark all other answers as incorrect). Tämä helpottaa pisteiden laskua myöhemmin, jos oikea vastaus on mielestäsi hyvin selkeä eikä opettajan manuaalista tarkistusta tarvita (esim. yksittäisten sanojen käännökset). EDIT QUESTION vie sinut taas takaisin lomakepohjaan.




Required-valinnan vierestä löydät kolme pistettä. Siitä painamalla voit nyt lisätä säännön vastaukselle (Response validation). Klikkaa tätä alla olevan kuvan ympyröityä kohtaa.




Voit valita ensimmäisestä pudotusvalikosta, haetko vastaukseen esim. jotakin tiettyä lukua tai tekstiä. Kielen tehtävissä valitsen luonnollisesti tekstin. Seuraavan pudotusvalikon kohdalla valitse, pitääkö tekstin sisältää jokin tietty sana tai kirjainyhdistelmä (Contains). Jos taas haluat nimenomaan estää jonkin sanan käytön, valitse tässä kohtaa Doesn't contain. Sen viereen viivalle kirjoita, mitä tekstin pitää sisältää tai vaihtoehtoisesti mitä se ei saa sisältää. Itse laitoin tähän esimerkiksi Contains sekä sanan 'likes', jotta oppilas varmasti muistaisi laittaa yksikön 3. persoonan s-päätteen. Lopuksi voit laittaa viestin, jonka oppilas saa, jos hän rikkoo asettamaasi sääntöä (kuvan esimerkissä "Muista 3. persoonan -s."). Tämä viesti näkyy oppilaalla niin kauan, kunnes hän on korjannut vastauksensa asettamasi säännön mukaiseksi. Lopuksi voit kopioida kysymyksen aiemmin mainitusta symbolista.




Jos haluat jokaisen kysymyksen omalle sivulleen, klikkaa nyt edellistä kysymystä jonka sait juuri valmiiksi, ja lisää sen kohdalla uusi osio (katso alla oleva kuva). Näin saat sitä seuraavan kysymyksen pomppaamaan uuteen osioon.




Seuraavaksi lähde muokkaamaan kopioimaasi kysymystä. Koska käytän tämäntyyppisiä tehtäviä tällä hetkellä nimenomaan ohjattuun kirjoittamiseen, laitan nyt otsikoksi "Jatka tekstiä englanniksi." ja kuvaukseksi laitan, mitä tähän mennessä on kirjoitettu. Tällä tavoin oppilas voi jatkuvasti seurata ja kerrata jo kirjoitettuja lauseita halutessaan. Muokkaa nyt pohjaan uusi kysymys ja vastaus, ettet kopioinnin seurauksena kysy samaa asiaa uudestaan.




Jos vastauksia on useita mahdollisia, voit kirjoittaa ne kaikki ANSWER KEY:n Add a correct answer -kohtaan. Muista myös tarvittaessa muuttaa pisteitä, jos olet kopioinut edellisen tehtävän suoraan uudeksi tehtäväksi.




Jos haluat, voit asettaa säännöksi kokonaisen lauseen oikein kirjoitettuna, mutta itse käytän säännöissä kulloinkin opeteltavia tai kerrattavia asioita. Keskityn siis tiettyihin yksityiskohtiin, kuten verbeihin, prepositioihin tms. Oppilas näkee kuitenkin aina uuden kysymyksen kohdalla edelliset lauseet oikein kirjoitettuna tehtävänannon kuvauksesta, jonne kerrytän tarinaa sitä mukaa, kun tehtävissä edetään. Jos oppilas siis saisi tässä aikamuotoesimerkissä perfektin väärin, saisi hän viestiksi opettajalta perfektin säännön kertauksen.




Kun olet valmis, voit tarkistaa, miltä testi näyttää oppilaan silmissä yläpalkin silmäsymbolia klikkaamalla.