Moneen taipuva muovitasku luokittelutehtäviin



Sanaluokat, epäsäännöllinen vai säännöllinen verbi, en vai ett, monikko vai yksikkö, sivulause vai päälause... Usein oppitunneilla tulee vastaan haastetta heti ensikättelyssä siinä, osaako oppilas luokitella sanat ja lauseet oikein. Jos ei tiedä, mikä on verbi tai miltä ruotsin monikko näyttää, voi olla hankala lähteä näitä sanoja käyttämään. Halusin mukaan väriä, monikäyttöisyyttä (ja helppokäyttöisyyttä) sekä pitkää ikää materiaalilta kestävän kehityksen ajatuksella. Siitäpä syntyi muovitaskuun sujautettava pohja, jonka kanssa voi tätä luokittelua lähteä tekemään.

Muovitaskut ovat minulla kestävyyden nimissä erityisvahvaa tekoa, ja ovatpa kestäneetkin jo monennäköistä käyttöä, mutta kevyempikin versio varmasti riittää. Värit voi tehdä tussilla, mutta itse tein oppilaiden käyttöön tarranauhalla kiinnittyvät värinapit pahvista. Pahvinpalat voi kiinnittää myös sinitarralla tai jättää kiinnittämättä kokonaan, jolloin oppilas vain asettaa oikean värin oikealle kohdalle.

Pohja (jonka löydät valmiina pdf-tiedostona Facebook-ryhmästä), laitetaan siis muovitaskuun, opettaja kirjoittaa permanent-tussilla viivoille harjoiteltavan asian sanoja/lauseita (esim. säännöllisiä ja epäsäännöllisiä verbejä), jotka oppilaiden pitää luokitella opettajan määräämällä tavalla. Luokittelu tapahtuu värittämällä kunkin viivan vierestä löytyvä ympyrä sovituilla väreillä tai laittamalla ympyrän kohdalle oikeanvärinen pahvinpala. Väri siis kertoo, mihin ryhmään viivan sana/lause kuuluu. Ajatus on käyttää 5-10 min oppitunnin alusta tähän pari-/ryhmätyönä, jolloin opettaja pystyy havainnoimaan, miten hyvin käsitteet ovat oppilailla kunnossa.


Kaikki lähtee siis liikkeelle muovitaskusta. Muovitaskun pitää olla pinnaltaan sellainen, että siihen on helppo kirjoittaa ja taskusta pitää nähdä selkeästi läpi (siis mielellään kirkas tasku), muita ehtoja ei oikeastaan ole. Omani olen ostanut Amazonista (muistaakseni 10 kpl reilulla kympillä), ja ovat erityisen vankkaa tekoa. Merkkinä on Learning Resources, ja voin lämpimästi suositella tämän firman tuotteita. Ovat kestäneet tähän asti käytössä hyvin.




Pohja tulostetaan ja laitetaan taskuun. Pohjan ympyrän halkaisija on 2 cm.




Tässä kohtaa voit joko lähteä tekemään valmiita väritäppiä (esim. sinitarralla tai tarranauhalla kiinnittyviä), tai jättää pohjan tällaiseksi, ja antaa oppilaille tussit käteen oppitunnilla. Käyn kuitenkin läpi omien tarranauhanappieni valmistuksen, koska niiden tekeminen oikeilla välineillä kävi varsin nopeasti. Pyöreät, itseliimautuvat tarranauhat (halkaisija 2 cm) ostin nekin Amazonilta varsin halvalla (hakusanana taisi olla velcro stickers). Saksan Amazonista kun tarpeeksi tilaa kerralla, ei joudu maksamaan postikulujakaan. Paketissa tuli 200 tarraparia reilulla kympillä, joten niistä on riittänyt jo monenlaiseen tekemiseen. Kiinnitin tarranauhojen karkeat puolet muovitaskuun aina tulostetun pohjan ympyröiden kohdalle.




Sitten etsin varastosta kaikki pahviarkkien loput, jotka olivat jostakin askartelusta jääneet jäljelle. Leikkasin ne kuvioleikkurilla (halkaisija 2,2 cm) ympyröiksi, parisenkymmentä joka väriä. Innostuin ehkä hieman liikaakin, mutta varmistin, että ainakin viittä eri väriä löytyi se 20-30 kappaletta, muutama varalle, kun vanhoja kuitenkin eittämättä hukkuu tai menee käytössä rikki. 




Tarranauhapalojen pehmeät puolet kiinnitin näihin ymypröihin.




Toinen puoli näyttää nyt siis tältä:




Näitä tein korillisen eri väreissä. Oli jopa terapeuttista puuhaa, eikä kestänyt kauan, kun tarranauhassa oli valmis liimapinta ja ympyrät sai hetkessä leikattua leikkurilla.




Kun oppilaat saavat eteensä esim. englannin verbejä, voi heitä pyytää laittamaan punaisen täpän epäsäännöllisen verbin kohdalle ja vihreän säännöllisen verbin kohdalle.




Ruotsissa er-päätteiset preesensmuodot saivat tässä pohjassa keltaisen merkin, ar-päätteiset punaisen ja r-päätteiset sinisen.




Ja tärkeä vinkki. Sanat pohjiin kirjoitin permanent-tussilla. Tussin saa kuitenkin varsin nopeasti pyyhittyä, kun tavallisella taulutussilla värittää permanentin päälle, ja pyyhkii sitten koko tuotoksen vaikka talouspaperin palalla. Tässä ensin sana, jonka sotkin taulutussilla.




Ja sama kohta nopean pyyhkäisyn jälkeen:




Jos haluaa, voi näihin pahviympyröihin tietysti kirjoittaa -er/-ar/-r, jos tietää käyttävänsä näitä vain ruotsin verbien harjoitteluun tai epäs./säänn. verbejä varten. Omana ideana on kuitenkin pitää ympyrät tällaisena, ja laittaa isolla taululle esitys, jossa ovat mukana tunnilla käytössä olevat värit ja niiden merkitykset alla olevan esimerkin mukaisesti. Alla olevan muokattavan esityksen voit ladata täältä. Pohjana siinä on SlidesCarnivalin teema.




Erityisen tärkeää tässä on pitää värit selkeinä, eikä lähteä kokeilemaan esim. montaa eri violetin sävyä samaan esitykseen. Päävärit, musta ja valkoinen ovat usein ihan sopiva määrä eri värejä. Tein kuitenkin erivärisiä pahviympyröitä useampiakin, jos joskus niille tarvetta tulee. Näitä ympyröitä voi käyttää varmasti myös moneen muuhun tehtävään myöhemmin, joten kun kerran lähdin tekemään, tein kerralla kunnon varaston. 😄

Selkeys on siis tässäkin valttia, ja toivottavasti tämä tehtävä selkeyttää oppilaan elämää, kun lähdetään kielioppia seuraavan kerran tahkomaan. Tein itse kymmenen muovitaskupohjaa, eli pari- tai ryhmätöitä varten koko luokkaa ajatellen, mutta erityisesti tukiopetukseen uskon tästä olevan hyötyä.