Monipuolinen Gimkit haastaa Kahootin ja Quizletin



Gimkit on melko tuore sovellus koulumaailmassa, mutta löytyy jo monen amerikkalaisen opettajan suosituimpien sovellusten listalta. Sen takana on joukko nuoria, alle parikymppisiä opiskelijoita Amerikasta. Sovelluksen helppoudesta kertoo jotakin se, että avasin pelin ensimmäistä kertaa eilen illalla kotisohvalla vartiksi, ja jo tänä aamuna ensimmäisellä tunnilla pelasimme ensimmäiset kierrokset. Ja palaute oli kaiken lisäksi hyvää. Mikä työstä teki näin nopean johtui siitä, että Gimkitiin voi tuoda suoraan sanalistat Quizletistä. Olin siis myyty heti tässä vaiheessa!

Mikä Gimkitistä tekee erilaisen sovelluksen, on ensinnäkin se, että oppilaat eivät kerää pisteitä, vaan rahaa. Valuutan opettaja saa valita omista asetuksistaan. Rahalla voi ostaa pelissä itselleen etuja, joilla rahan kertymistä voi nopeuttaa. Tämä pelillistää sanojen opiskelun aivan eri tavalla kuin pisteet. 

Miksi itse pidän Gimkitistä aluksi mainitun helppouden lisäksi, on sen monipuolisuus. Oppilaat voivat tehdä ja lähettää peliin itse omia kysymyksiään sanastosta. Pelin voi säätää kestämään tietyn ajan, jonka jälkeen eniten rahaa kerännyt voittaa tai vaihtoehtoisesti asettaa rahamäärän, johon ensimmäisenä yltänyt voittaa. Paras versio pelistä on kuitenkin mielestäni yhteinen tavoite - kun oppilaat ovat yhdessä keränneet rahaa tarpeeksi, peli päättyy. Tämä yhdistettynä itsetehtyihin kysymyksiin tekee Gimkitistä sovelluksen, jota tulen varmasti käyttämään esim. Quizletin rinnalla etenkin yläkoulun puolella.

Koska sovellusta pyörittää pieni joukko nuoria, sen ilmaisversio tarjoaa vain viisi omaa ilmaista "kittiä" opettajalle. Muiden tekemiä pelejä voi kuitenkin etsiä liudan lisää, ja jos sovellus saa tuulta alleen, toivottavasti myös Suomessa käytetyt oppikirjat alkavat näkyä Gimkitin kirjastossa. 


Gimkitin oma ohjeistus on todella hienosti toteutettu, ja sovelluksen opettelu kävi nopeasti. Ensin loin oman tilini etusivulta. Etusivulla voit jo heti kokeilla peliä lyhyen esittelyn avulla.




Peruspelin luominen


Etusivulta loin uuden pelin + New kit -painikkeesta.




Nimeä ensin pelisi ja valitse Quizlet, jos haluat tuoda sanalistan sieltä. Myös CSV on mahdollinen. From Scratch vie sinut luomaan sanalistan tyhjästä sana kerrallaan.




Gimkit pyytää sinua seuraavaksi lisäämään kirjastosta GIF-kannen pelillesi. Tässä esimerkkejä school-hakusanalla.




Tämän jälkeen homma toimiikin hienosti sovelluksen ohjeita seuraamalla. Alla näet miten sanalistojen tuominen Quizletistä toimii. Olen itse kirjautuneena aina Quizletiin omalla kotikoneellani, ja valitsin siis My Sets -kohdan käyttääkseni omia Quizlet-settejäni. Vaihtoehtoisesti voit etsiä yleisesti muiden tekemiä settejä valitsemalla Search Sets. Klikkaa sitten Next.




Tämän jälkeen sinut ohjataan Quizletiin, josta voi alla olevan kuvan mukaisesti hakea haluamasi sanalistan. Valitse kolmesta pisteestä Export.




Tässä kohtaa sinun tarvitsee vain klikata Copy text -painiketta. Tämän jälkeen voit sulkea Quizletin.




Gimkit ohjeistaa sinut vielä samalla tavalla seuraavalla sivulla kopioimaan tekstin Quizletistä. Kun siirryt ohjeesta seuraavalle sivulle, voit liittää sanalistan alla olevan kuvan mukaisesti omaan peliisi. Voit myös klikata Flip-painiketta, jolloin muutat kielet toisinpäin. Preview Kit näyttää sinulle, miltä peli milläkin järjestyksellä näyttää oppilaan puhelimessa. Kun olet valmis, paina Create.




Oppilaan puhelimessa peli näyttää hyvin samalta kuin Quizlet Livessä, tässä esimerkki siitä, miltä oma pelini näyttäisi:




Yläpalkin Dashboard-painikkeesta pääset aina tarkastelemaan omia pelejäsi. Huom! Jos sinulla on ilmaisversio, voit editoida kutakin peliä vain kerran. Kannattaa siis olla tarkkana heti peliä luodessa, ettei mukaan ole sattunut esim. kirjoitusvirheitä. Luotu sanalista näyttää lähemmin tarkasteltuna tältä, ja Play-napista pääset pelaamaan:




Ennen kuin peli alkaa, voit valita muutaman tärkeän asetuksen. Game Goal on erityisen tärkeä huomioida. Time-moodissa opettaja säätää ajan, jonka aikana eniten rahaa kerännyt voittaa.




Race-moodissa opettaja säätää samalla tavalla rahamäärän, jonka ensimmäisenä kerännyt voittaa.




All in on oma suosikkini. Siinä opettaja säätää rahamäärän, jonka oppilaat yhdessä keräävät voittaakseen pelin.




Alempaa löytyy lisää asetuksia. Clapping tarkoittaa mahdollisuutta antaa voittajalle tai pelille ylipäätään lopuksi aplodit. Omat oppilaani hullaantuivat taputtamaan niin innokkaasti, että sen taidan jatkossa jättää pois. 😄 Pelissä voi ostaa etuja itselleen oikeista vastauksista saadulla rahalla, ja näin kerätä rahaa vielä entistä nopeammalla tahdilla. Jos et halua osaa tuotteista kauppaan oppilaita varten, voit ottaa valinnan Powerups pois päältä. Themes mahdollistaa pelin värimaailman muuttamisen rahaa vastaan oppilaan omassa puhelimessa, ehkä tarpeeton sekin ensimmäisillä kerroilla ainakin. Clean Powerups Only on automaattisesti pois päältä, sen olen aktivoinut sillä sen avulla varmistetaan, ettei oppilas osta etuja, jotka haittaavat toisten peliä. 




Kun olet valmis, klikkaa yläosan Continue-painiketta. Tässä kohtaa peli alkaa näyttää hyvin samanlaiselta kuin Kahoot! Oppilaat menevät kuvan osoitteeseen ja syöttävät koodin ja antavat nimensä.




Pelin aikana näytöllä näkyy kuka on tienannut eniten rahaa, paljon rahaa on tienattu yhteensä ja millaisia ostoksia oppilaat ovat rahoillaan tehneet pelin aikana.




Oppilaan puhelimessa näkyvät kysymykset aiemman kuvan mukaisesti. Jos vastaus menee väärin, rahaa lähtee pois, mutta oikeasta vastauksesta oppilas tienaa rahaa (opettaja voi myös säätää rajan, jonka alle oppilaan tienestit eivät koskaan voi pudota). Oikean vastauksen jälkeen peli pyytää oppilasta joko jatkamaan peliä tai käymään ostoksilla. Upgrades-vaihtoehdot näyttävät tältä, ja niitä löytyy vielä enemmän alas skrollaamalla:




Powerups-vaihtoehdon pystyy opettaja siis ottamaan pois päältä, mutta jos se on mukana, tuo se mm. tällaisia vaihtoehtoja oppilaalle:




Themes-osastossa voi vaihtaa värimaailmaa, ja senkin kaupan voi siis opettaja ottaa pois käytöstä:




KitCollab - yhteisen pelin luominen


Jos haluat oppilaiden tekevän itse kysymykset, valitse yläpalkista KitCollab. Huom! Jokainen tällä tavalla luotu peli kuluttaa yhden viidestä pelistä, jotka voit ilmaistilillä luoda.




Saat ensin tämän näkymän:




Pelin luominen etenee muuten normaalisti, mutta asetuksiin tulee ylimääräinen valikko, Multiple Questions. Tämän avulla voit säätää, voiko kukin oppilas lähettää yhden tai useampia kysymyksiä opettajalle peliin mukaan.




Oppilaat saavat edelleen koodin, jolla tulevat peliin mukaan, mutta nyt heidän puhelimeensa ilmestyy tyhjä pohja kysymysten luontia varten. Valmiin kysymyksen oppilas lähettää Submit-painikkeesta.




Opettajalle kysymys tulee hyväksyttäväksi alla olevan kuvan mukaisesti:




Alkuvaikutelma pelistä on varsin mukava, varsinkin jos siitä ei käytä alkuun aivan kaikkia mahdollisia asetuksia. Pelistä saa helposti varsinaisen sirkuksen aikaiseksi, mikä voi olla johonkin hetkeen hauska juttu, mutta rauhallisempaan peliin voikin onneksi napsautella joitakin asetuksia pois. Omat oppilaani - etenkin vanhemmat - tämä osallisti ainakin ihan eri tavalla kuin Quizlet tai Kahoot. Vielä on kehuttava asiakaspalvelua, chatti sovelluksen sivuilla toimi todella hienosti ja vastaukset omiin kysymyksiin löytyivät nopeasti.

Pelistä voit antaa myös kotitehtävän, jolloin oppilaan ei tarvitse luoda omaa tiliä, vaan kirjautua opettajan antaman linkin kautta tekemään tehtävät. Tällöin opettajan pitää ensin luoda luokka omille sivuilleen, ja antaa kotitehtävä tälle luokalle. Tämän kanssa pitää vain pitää mielessä tietoturva-asiat - itse käytän oppilaista numeroa enkä nimeä, numero on oppilaalla alkusyksystä liimattu vihkoon. Luokan kanssa voi pelata myös tiimimoodilla, jolloin lähestytään taas Quizletin tyyppistä yhteistyötä.

Hyviä pelihetkiä!