Kaboom! Helppo, nopea ja kaikille sopiva



Monelle Kaboom! on varmasti jo varsin tuttu peli ja käytössä omilla oppitunneilla. Peli ei missään nimessä ole siis omaa keksintöäni vaan tullut monesta suunnasta käyttöön suomalaisillekin opettajille. Siltä varalta, ettet ole vielä tähän klassikkoon törmännyt, kannattaa ottaa kokeiluun. Postaus toimii myös muistuttajana itselleni. On näppärä lukea sivuston arkistosta, mitä kaikkea onkaan tullut tehtyä, kun pää lyö tyhjää. 😄 Käyn tässä myös läpi muutamia oivaltavia esimerkkejä, joita olen pelistä nähnyt.

Perusideana pelissä on tarkoitus kerätä itselleen mahdollisimman monta jäätelötikkua, mutta koska varsin monessa tikussa lukee Kaboom! - eli kaikki omat tikut on palautettava takaisin peliin - voi peli kestää tarvittaessa vaikka koko tunnin. Erityisen hyvin pelissä toteutuu samojen asioiden toistaminen moneen kertaan.

Perusideana pelissä on siis kirjoittaa tikkuihin opeteltavia asioita, ja lykätä tikut purkkiin. Peli etenee sen jälkeen seuraavasti.

1. Kun oppilas nappaa jäätelötikun, hänen täytyy kääntää sana tai vastata tikussa olevaan kysymykseen.

2. Jos vastaus menee oikein, oppilas saa pitää tikun.

3. Jos vastaus menee väärin, tikku palaa peliin.

4. Jos tikussa lukee Kaboom! (itselläni n. joka 4. tikussa), pitää kaikki omat tikut palauttaa takaisin peliin.

Peli voi käytännössä kestää loputtomiin, joten kun opettaja sanoo stop, katsotaan, kenellä on siinä vaiheessa eniten tikkuja jäljellä. Jälleen kerran osittain tuuripeliä, jossa häviäminen ei tunnu ihan niin pahalta mutta osaamalla saa toki enemmän tikkuja talteen.

Kielissä käytän näitä etenkin opintojen alkuvaiheessa, joten varastosta löytyy ajanilmausten, persoonapronominien, kysymyssanojen ja perusverbien Kaboomit, jotka sopivat sekä ruotsiin että englantiin. Näin eri tarvitse tehdä eri materiaaleja eri kielten tunneille. Värilliset jäätelötikut tilasin Amazonista mukavaan hintaan, ja tuntuvat ihan laadukkailta. Niihin olen erotellut eri aikamuotoja eri väreille. Helpommissa aikamuodoissa (preesens ja imperfekti) on vaan enemmän Kaboom! -tikkuja, joten riski hävitä kaikki tikkunsa niissä on suurempi.




Olen nähnyt tikkuihin liimattavan myös kuvia, joista pitää kertoa englanniksi tai muovikolikoita, jotka pitää laskea ääneen oikein. Toiseen päähän voi liimata myös paperilapun, jossa on enemmänkin tekstiä, jolloin pelistä saa hetkessä vaativamman. Esim. tehtävänanto, jossa pyydetään luettelemaan aakkoset englanniksi tai kertomaan viisi luontosanaa ruotsiksi, vaatii jo syvempää osaamista. 

Oppilaat voi myös laittaa tekemään Kaboom-kysymyksiä toisilleen, jolloin oppimista tapahtuu kysymyksiä laatiessa sekä toisen tekemää Kaboomia pelatessa. Jäätelötikut eivät ole onneksi se kaikista hintavin materiaali oppitunneille, ja tarroja käyttämällä samoja tikkuja voi kierrättää uudestaan ja uudestaan.

Halvimmat ja laadukkaimmat jäätelötikut olen löytänyt Suomessa Askartelukulmasta ja netissä Saksan Amazonista hakusanalla popsicle sticks.

Seuraavan kerran, kun tunnilla tulee pienen tauon paikka tai on aika tehdä jotakin toiminnallisempaa tai useita toistoja vaativaa, kannattaa siis kaivaa esille Kaboom!