Englannin arvoitukset ja idiomit tietovisana



Englanninkieliset arvoitukset ja idiomit tuntuvat usein kiinnostavan oppilaita, mutta ainakin omilla tunneillani jäävät usein turhan vähälle huomiolle, kun aikaa menisi helposti niin moneen muuhunkin. Joskus viimeisellä tunnilla ennen lomaa on kisailtu aiheesta luokassa tai oppilaat ovat saaneet etsiä ja kysyä toisiltaan arvoituksia Googlea apuna käyttäen. Tämä on aina häirinnyt siinä mielessä, että etenkin monelle taitavalle englannin opiskelijalle ne toisivat tärkeää "sisäpiirin tietoa" kielestä.

Tein joulukalenterin muodossa joitakin vuosia sitten kisan englanninkielisiä arvoituksia koskien, ja huomasin, että se sai muutamat luokan hiljaisempina pysyneet hyvin liikkeelle. Joka päivälle oli silloin oma arvoituksensa, ja arvoitukset ilmestyivät luokan oveen ja Peda.nettiin. Tänä syksynä ajatus palasi mieleen, kun työtilani siirtyi rakennukseen, jossa koulun kaikki oppilaat varmasti viikon aikana käyvät nimenomaan vieraiden kielten tunneilla. 

Päädyin siis aloittamaan kisan, joka lähtee käyntiin syysloman jälkeen. Kisa on avoinna kaikille koulun oppilaille, ja vastauslomakkeena toimii tänäkin vuonna hyvin simppeli Peda.netin lomake. Uusi arvoitus ilmestyy oveen aina maanantaisin, ja vuoden lopussa eniten oikeita vastauksia kerryttäneiden kesken arvotaan palkinto. Keväällä kisa lähtee uudelleen käyntiin, ja aiheena silloin tulevat olemaan idiomit. Selitän postauksessa lyhyesti, miten kisa käytännössä toimii. Saat halutessasi myös käyttöösi valmiit, muokattavat pohjat omaa kisaa varten.


Valmistelut


Aluksi tulostin yhdelle koulun sisäovelle ohjeet, teemaan sopivan kuvan sekä QR-koodin Peda.netin lomakkeelle. Arvoitukset tulevat joka maanantai lisäksi opettajan Instagram-tilille, jolloin kuvatekstistä löytyy suora linkki samaiselle lomakkeelle. Tästä syystä tulostin myös Instagram-tilini nimitunnuksen skannattavaksi QR-koodin alle, sillä kaikilla oppilailla ei ole QR-koodeja lukevaa sovellusta puhelimessaan. Teemakuvan nappasin Unsplashista


Kuva: João Silas on Unsplash

Ohjeistuksen näet tässä alla, ja sen voit kopioida omaan Google Driveesi täältä.




Ja itse arvoitukset tulevat aina tähän lappuun tekstin alle. Alla olevan kuvan voit kopioida omalle Google Drivellesi muokattavaksi täältä.




Ensimmäinen arvoitus näyttää tältä, ja sen siis tulostin ja kiinnitin sinitarralla Riddle me this, riddle me that -kuvan alaosaan. Listan keräämistäni arvoituksista voit kopioida Driveen täältä.
Peda.netistä on helppo tulostaa mille tahansa sivulle valmis QR-koodi Jaa-toiminnon kautta. Kopioin sieltä kuvatiedostoksi alla olevan koodin.




Instagramissa voit tehdä omalle tilillesi vievän nimitunnuksen, jonka voi skannata Instagramin kautta. Tunnus vie siis skannaajan suoraan oikealle tilille. Omani näyttää tältä:




Lopputulos on nyt alla olevan kuvan mukainen.




Peda.netin valitsin tällä kertaa lomakepohjaksi puhtaasti siitä syystä, että oppilaat kävisivät edes kerran tai pari Peda.netissä kääntymässä, monelle se on vielä vieras paikka. Tietoturvaa ajatellen Peda.net on toki myös hyvä valinta. Hieman kauniimman pohjan saisi tehtyä Google Formsilla tai O365:lla, mutta itselläni on turhan huonoja kokemuksia O365:sta - osa tiedostoista on sieltä välillä hävinnyt - ja Googlessa minulla on käytössä kaikennäköistä lisäosaa, joten tietoturvaa en voi taata.

Peda.netissä oleva lomake on varsin simppeli. Sen julkisuusasetuksista muutin lomakkeen näkyväksi kaikille Internet-käyttäjille, ja sallin kaikkien Internet-käyttäjien myös tallentaa (eli lähettää) lomakkeen. Lomaketta oppilaat eivät pääse tämän jälkeen enää muokkaamaan tai edes näkemään, jos eivät ole kirjautuneet Peda.nettiin. Kirjautuneita oppilaita ajatellen poistin myös mahdollisuuden muokata tallennettuja vastauksia jälkikäteen. Lomakkeen voit kopioida itsellesi pyytämällä minulta ylläpitäjän oikeudet siihen, mutta on toki varsin nopea tehdä myös itse. 




Puhelimen ruudussa lomake näyttää tältä:




Kun kisa lähtee käyntiin, sama lomake toimii viikosta toiseen, sillä näen Peda.netissä kootusti vastauksista, milloin ne on lähetetty. Teen joulukuussa koonnin kaikista lähetetyistä vastauksista Exceliin, merkitsen oikeat vastaukset ja katson, kenellä on oikeita vastauksia eniten. Jos useammalla oppilaalla on sama määrä oikeita vastauksia, suoritan arvonnan näiden oppilaiden kesken. Oikeat vastaukset tulevat näkyviin samaan oveen, ja voittajalle ilmoitan voitosta luokanohjaajan kautta, jos oppilas ei ole omassa opetuksessani.

Palkinto on vielä mietinnässä, mutta sen ehtii onneksi miettimään tulevien viikkojen aikana. Materiaaleja tulostin useita varalle siltä varalta, että ne eivät ovessa kestä joulukuun loppuun asti, mutta toivottavasti tarvitsen niitä vasta, kun seuraavan kerran laitan vastaavan kisan pystyyn!

Vastaavanlaisia kisoja voisi hyvin pitää myös muista aiheista, mutta arvoituksia ja etenkin idiomeja olen aina halunnut tuoda tunneillani enemmän esille, joten olivat minulle luonnollinen valinta.