Liikettä sanastotreeniin tavallisilla tai maitopurkkinopilla



Tässä tehtävässä ideana on liittää opeteltavaan sanastoon liikettä. Sanasto on pidettävä lyhyenä, sillä peli pyörii kahden nopan ympärillä. Toistoa tässä tulee paljon, ja koska mukana on liikettä, puhumista ja kirjoittamista, on sanoilla varmempi mahdollisuus jäädä oppilaan mieleen.

Idean tähän löysin alunperin tämän ansioituneen amerikkalaisen opettajan sivuilta, ja käytän postauksessani samalla tavalla esimerkkinä sääsanoja. Sovelsin ideaa vieraiden kielten tunneille sopivaksi ja tein pelistä myös muunnoksen tavallisille nopille.

Lyhykäisyydessään pelissä heitetään kahta noppaa, joista toisessa on kuvia ja toisessa tapoja liikkua. Kuvat löytyvät myös ympäristöstä kuudelta eri pisteeltä esim. luokkahuoneen seinältä, ja aina kun oppilas heittää tietyn kuvan, pitää hänen edetä vastaavalle pisteelle. Toinen noppa kertoo tavan, jolla oppilas pisteelle liikkuu. Samalla oppilas sanoo ääneen ja kirjoittaa lopuksi vihkoon kuvaan liittyvän sanan tai lauseen kohdekielellä. Kun kaikilla pisteillä on käyty, peli päättyy.

Vaihtoehtoisesti tätä voi pelata tavallisilla nopilla, jolloin materiaaleja on helppo soveltaa sanastoon kuin sanastoon.  Tällöin oppilaat katsovat taulukosta, miten noppien silmälukuja tulkitaan. Tästä postauksesta voit ladata itsellesi materiaalit sekä maitopurkkinoppien tekoon sekä tavallisten noppien käyttöön.


Maitopurkkinopat


Maitopurkkinopat voi korvata millä tahansa nopilla, jotka ovat tarpeeksi isoja hommaan. Maitopurkkinopat toimivat kuitenkin mainiosti ja ottavat kierrätyksen hyvin huomioon.  Nopat tein alla olevien kuvien osoittamalla tavalla. Leikkasin litran maitopurkin kuutioksi niin, että jätin päälle jäävään läppään vähän ylimääräistä.




Tämän ylimääräisen liimasin kuumaliimalla kiinni purkin sisälle. Tein tällä tavoin kaksi noppapohjaa.




Sitten tulostin noppaan sopivat laput, kuusi molempiin. Kuva- ja tekstilaatikot jätin hieman liian isoiksi, ja liimaamisen jälkeen trimmasin saksilla ne sopivan kokoisiksi. Toiseen noppaan tulostin sääsymbolit ja toiseen tavat liikkua. Tämän alla olevan tiedoston voit ladata omaan Google Driveesi täältä. Samasta tiedostosta voit tulostaa symbolit eri sääpisteille. Voit myös vaihtaa tiedoston kuvat, jos on tarkoitus harjoitella eri sanastoa.

Liikkumistavat voit ladata samoin itsellesi täältä. Tekstiä voit halutessasi muokata.


Liimaus oli itselläni ensin ongelmana, mutta työ tekijäänsä neuvoo eli maitopurkki vaati pintaansa vähän vahvempaa liimaa. Omia noppia saatan vielä vähän siistiä.




Tavalliset nopat


Tavallisiin noppiin tein alla olevat taulukot. Ne voit ladata täältä yhtenä Google Docs -tiedostona ja muokata tekstejä halutessasi. Tavallisilla nopilla voi olla hyvä käyttää kahta eriväristä noppaa, joista toinen toimii sanastonoppana (= mille pisteelle mennään) ja toinen liikenoppana (= miten mennään). Näin ei tule erimielisyyksiä siitä, miten nopanheittoa tulkitaan. Ideana on siis heittää kahta noppaa ja katsoa taulukosta, mitä noppien silmäluvut milloinkin tarkoittavat.


Kaikki käyttämäni kuvat noppia myöten latasin ilmaiseksi Openclipartista, josta voit ladata käyttöösi vapaasti kuvia kaikenlaiseen käyttöön.


Pelin kulku


Pelissä heitetään siis kahta noppaa: joko räätälöityjä noppia, joissa lukee itsessään jo tekstit - esim. tämän postauksen maitopurkkinopat tai muut isommat nopat, joihin saat liitettyä tekstiä ja kuvia - tai kahta tavallista noppaa, jolloin taulukosta katsotaan, mitä nopan silmäluku milloinkin tarkoittaa. Peliä kannattaa pelata pienissä ryhmissä, niin omaa vuoroa ei joudu odottamaan kovin kauan. 

Kun oppilas on saanut selville sanan, jonka luokse pitää liikkua ja tavan liikkua - esim. varpaillaan auringon luokse - siirtyy hän oikealle pisteelle luokassa ja sanoo opeteltavan sanan tai lauseen kohdekielellä, esim. solen skiner, ja liikkuu samalla tavalla takaisin pöytään. Tämän jälkeen oppilas kirjoittaa sanan tai lauseen vihkoonsa. Kuka ensimmäisenä pääsee kaikille pisteille ja on siis kirjoittanut kaikki kuusi asiaa vihkoonsa, on voittaja.

Etenkin uuden sanaston käsittelyssä voi olla hyvä kirjoittaa harjoiteltavat sanat tai lauseet taululle koko tunnin ajaksi, jolloin oppilaan on helppo sanoa ne ääneen ja kopioida vihkoonsa. Vaikeusastetta saa toki nostettua sillä, että oikeita vastauksia ei ole näkyvissä.