Kieli esille koulussa - esimerkkinä numeroportaat



Vierasta kieltä ei tarvitse näkyä vain kielten luokassa, vaan sitä saa näppärästi esille moniin paikkoihin myös koulun yhteisissä tiloissa. Kuukausia voi laittaa käytävien seinälle englanniksi ja ruotsiksi vertailun vuoksi vierekkäin, taukojumppaohjeita voi laittaa luokkien oville englanniksi, jolloin opettajaa odotellessa oppilailla on luettavaa tai sanastoja voi olla vaikka vaihtelevin teemoin jollakin sovitulla "kielten seinällä", josta oppilaat kulkevat ohi usein. Ruokaan liittyviä sanoja voi olla esillä ruokalassa jne. Sanat jäävät puolivahingossa mieleen, kun niihin törmää usein.

Tässä postauksessa esimerkkinä ovat yläkouluun tekemäni numeroportaat. Olen kuullut usein ohimennen oppilaiden sanovan näitä ruotsin lukuja ääneen heidän kävellessään portaita ylös, millä on itsessään varmasti jo positiivinen vaikutus niiden osaamiseen. Kirjoitusasukin saattaa jäädä yllättäen mieleen, kun saman luvun on nähnyt monta kertaa. Numeroportaita voi kuitenkin käyttää yllä mainitun mieleenpainumisen lisäksi myös työkaluna itse kielen tunneilla. Alla muutama vinkki valmisteluihin sekä kolme tehtävää, joiden avulla voit aloittaa numeroportailla pelaamisen heti omilla tunneillasi.


Valmistelut


Lukuja on laminoituna ja teipattuna kolmessa peräkkäisessä portaikossa kuvan osoittamassa paikassa. Luvut alkavat yhdestä ja päättyvät sataan niin, että ensimmäiset kaksi portaikkoa kattavat välin 1-20 ja viimeisestä löytyvät kympit kolmestakymmenestä sataan. Tehtävien kannalta ei ole väliä, monta portaikkoa luvut kattavat, mutta meidän koulussa tämä onnistui parhaiten näin. Vinkkinä kantapään kautta opittuna, laminoituja kortteja kiinnittäessä kannattaa olla kumihanskat kädessä ja ehkä hieman putsata porrasta oikeasta kohdasta ensin, portaisiin kun kertyy päivittäin pölyä ja likaa. Ei ole myöskään haitaksi kysyä ensin lupa, ennen kuin työhön ryhtyy.


Tehtäviä


1. Matematiikkaa
Oppilaille voi antaa jonkin isomman luvun, ja pyytää yhtä ryhmää kerrallaan asettumaan portaille niin, että kunkin ryhmän jäsenten valitsemat portaat "yhteenlaskettuna" tuottavat pyydetyn luvun. Tehtävänantona voi käyttää samaan tapaan tietysti muitakin laskuja.

2. Portaat pelilaudan ruutuina
Oppilaita voi pyytää pelaamaan peliä, jossa kaikki lähtevät ykkösportaalta, ja oikeasta vastauksesta saa aina edetä portaan, väärästä tippuu yhden alas. Tämän voi tehdä joko niin, että yhdelle oppilaalle kerrallaan esitetään kysymys vaikkapa sanastoon liittyen tai niin, että nopeimmin oikein vastannut pääsee etenemään. Portaalle astuessaan oppilaan on sanottava numero ääneen. Ensimmäisenä sataan päässyt luonnollisesti voittaa.

3. Bingo
Oppilaat jaetaan ryhmiin, ja ryhmän jäsenet levittäytyvät portaikkoon niin, että kukin valitsee itselleen jonkin luvun ja asettuu sille portaalle seisomaan. Opettaja luettelee valmiista, salaisesta listasta lukuja niin kauan, että jonkun ryhmän kaikki luvut on sanottu. Tehtävä on helppo tarkistaa, sillä aina kun jokin luvuista on sanottu, sillä portaalla seiovat oppilaat voivat tulla alas portaista ja kerääntyä omiin ryhmiinsä. Kun ryhmä on kasassa, voi huutaa "Bingo" tms.


Sovelluksia näille on varmasti muitakin, mutta tässäpä nyt alkuun muutama. Ja miksipä ei antaisi oppilaille tehtäväksi luoda omia tehtäviä toisilleen numeroita käyttäen!