Mitä näit? - yhteistoiminnallisuutta, mieleenpainamista ja lauserakenteita



Tämän pelin nimi on Mitä näit? ja mallina käytän englantia ja ruotsia, jolloin nimeksi taipuu What did you see? tai Vad såg du?. Ideana on tehdä lauseita ryhmässä niin, että jokainen ryhmän jäsen on vastuussa yhdestä sanasta ja lopulta koko ryhmä koko lauseen sanajärjestyksestä. Peli saa parhaimmillaan ryhmän toimimaan tiiviisti yhdessä ja painamaan mieleen keskeisiä sanoja ja lopuksi lauseita.

Peli menee perusperiaatteiltaan näin: oppilaat muodostavat 4-6 hengen ryhmiä lauseiden pituudesta riippuen. Opettaja näyttää lauseen sanat sekalaisessa järjestyksessä nopeasti, ja kukin oppilas painaa mieleen yhden sanoista. Lopuksi oppilaat muodostavat yhdessä sanoista lauseen joko kirjallisesti tai suullisesti.

Lyhyempiä ja pidempiäkin lauseita voi toki tehdä, jolloin ryhmäkoot vastaavasti pienenevät tai suurenevat. Käytännössä tämä menee niin, että kielen vasta aloittaneet harjoittelevat pienemmillä lauseilla, ja pidemmälle ehtineet jo vähän pidemmillä lauseilla. Tästä postauksesta löydät materiaalit Google Slides -esityksiin englanniksi ja ruotsiksi neljän ja viiden sanan lauseita ajatellen. Teeman olen esitykseen napannut tuttuun tapaan SlidesCarnivalilta.

Ruotsinkielisen version pohjalla on Megafon 1:n Stycke 2, ja sen voit kopioida täältä. Esityksen ensimmäinen dia näyttää tältä:




Englanninkielisen version pohjalla on Spotlight 7:n teksti 2A, ja sen löydät täältä.




Molemmissa on tärkeää poistaa itselle turha ohjesivu, sillä ohjeista voit valita neljän tai viiden sanan version. Neljälle sanalle ohje menee näin:


Viidelle sanalle ohje menee näin:


Jos teet vielä näitä lyhyempiä lauseita, voit poistaa turhat värit ja muuttaa ryhmän jäsenten sekä sanojen määrää ohjesivulla. Ohje menee näiden kuvien mukaan aina muuten samalla tavalla, eli ryhmässä kukin valitsee yhden värin hoitaakseen. Jos ryhmät eivät mene tasan ja tehdään yksi tai useampi isompi ryhmä, valitsee kaksi oppilasta saman värin hoitaakseen, eli lisäoppilas tuo lisäapua. Opettaja näyttää tämän jälkeen sanoja tähän malliin:


Tai ruotsiksi vaikkapa näin:


Nyt oppilaiden tehtävänä on muistaa oman värinen sana, ja kirjoittaa se ylös. Opettaja näyttää sanaa vain hetken, joten on tärkeää painaa sana heti tarkkaan mieleen ja keskittyä vain omaan sanaansa. Tämän jälkeen koko ryhmä kerää kaikki sanat yhteen, ja muodostaa niistä järkevän lauseen isolle paperille, jonka näyttää lopuksi muulle luokalle. Vinkkinä, pienet tussimuistitaulut ovat tässä erinomaisia, näitä saa ainakin Clas Ohlsonilta. Lauseiden taustalla voi olla vaikkapa juuri työn alla oleva kappale.

Peliä voi varioida monella tapaa, ja löydät varmasti itsellesi ja ryhmillesi mieluisimman tavan kokeilemalla. Tässä voi ottaa nopeuskisan niin, että piste menee sille ryhmälle, joka saa lauseen ensimmäisenä valmiiksi. Tällöin voidaan tehträvä tehdä myös suullisesti ilman paperille kirjottamista.

Lisäjännitystä peliin saa antamalla voittajajoukkueelle tehtäväksi tehdä oma, uusi lause muita oppilaita varten. Tämän voi tehdä tutkailemalla tekstikirjaa yhdessä opettajan kanssa ja lisäämällä vielä yhden dian tehtävän loppuun.

Lauseet voivat olla myös variaatioita kappaleen lauseista, jolloin vaikeusaste hieman nousee. Samoin, jos halutaan jo pitkiä lauseita, voidaan luokka jakaa vaikka kolmeen seitsemän hengen ryhmään. Soveltaa voi monella tavalla, ja usein oppilailta tulevat ne parhaat ideat, jos todella innostuvat peliä pelaamaan. 😊 Google Slides -esityksiä onkin sitten helppo muokata aina tarpeen mukaan.