Wheel Decide sanaston helppoon ja monipuoliseen harjoitteluun



WheelDecide on monelle tuttu sovellus, jossa pystyt luomaan oman "onnenpyörän". Tässä postauksessa haluan kuitenkin keskittyä siihen, miten monipuolisesti pyörää voi käyttää kielten opetuksessa. Ensin käyn läpi sovelluksen perusteet, ja lopuksi annan oman esimerkkini tunnilla pelattavasta pelistä.

Oma esimerkkini ei ole toki täysin omaa tuotantoani, moni opettaja varmasti käyttää vastaavanlaisia onnenpyöriä tunneillaan samantyyppiseen harjoittelemiseen. Kaupoista löytyy vielä sitten ihan niitä käsinkosketeltaviakin pyöriä, joita voi tuunata mielensä mukaan. Tämän sovelluksen ehdoton etu on kuitenkin se, että se on nopea ottaa tunnille mukaan tarvittaessa, ja vanhat tekemänsä onnenpyörät saa talteen nettiin upottamalla ne esim. Peda.nettiin. 

Miksi käytän pyörää tehtävänannossa enkä vain käske oppilaita tekemään asioita suoraan, liittyy siihen, miten enemmän pyörän pyörimisen seuraaminen osallistaa oppilaita. Pyörän pyöriminen taululla pienen äänen kera lähes pakottaa oppilaan seuraamaan toisin kuin jos pyytäisin oppilaita yksinkertaisesti ottamaan esille vihot ja kynät ja kirjoittamaan tai sanomaan mitä opettaja käskee. Toimivaksi todettu!


Käyttöönotto


Sivulle mentäessä näet ensin valmiin pyörän. Paina oikean alakulman Modify Wheel -painiketta, ja pääset muokkaamaan pyörää mieleiseksesi.




Nopein tapa lisätä sektoreita etenkin silloin, kun niitä on paljon, on klikata Paste List -painiketta. Tänne voit kopioida suoraan sanalistan esim. Word-dokumentista tai toisesta sovelluksesta, jos sovelluksessa vain on mahdollista kopioida käytetty sanalista.




Tässä näet oman esimerkkini, eli pyörän sektoreiksi olen laittanut uuden kappaleen sanaston harjoittelua varten seitsemän tehtävänantoa:

1. Käännä sana suomeksi.
2. Sano sana nopeasti 5 kertaa.
3. Käytä sanaa lauseessa.
4. Kirjoita sana vihkoon.
5. Sano sana kirjain kerrallaan.
6. Etsi sana kirjan kappaleesta.
7. Selitä sana englanniksi.

Lisää muutoksia pyörään voit tehdä painamalla alaosan Advanced Options -valinnalla.




Täällä voit esim. valita värit pyörään ja muuttaa pyörän pyörimisaikaa. Itse klikkaan usein heti ensimmäisenä kohdan Remove choice after it is landed on. Näin kerran pyöräyttämällä valittu sektori poistuu pyörästä eikä voi tulla enää toista kertaa. Jos haluat kuitenkin, että kaikki vaihtoehdot pysyvät koko ajan mukana, jätä tämä kohta rastittamatta. Jos haluat kaikki vaihtoehdot lopuksi taas mukaan, kun ne on kerran hävitetty pelaamalla, voit mennä taas muokkaamaan pyörää ja tallentaa sen tekemättä muutoksia. Näin pyörä ikään kuin päivittyy taas alkuperäiseen muotoonsa.




Paljon tarkempiakin muutoksia voit tehdä, mutta nämä ovat riittäneet ainakin minulle tähän mennessä. Kun olet valmis, klikkaa Apply Wheel Changes -painiketta.




Valmis pyörä näyttää nyt tältä, ja sitä pääsee pyörittämään klikkaamalla.




Pyörä pyörii asetetut 5 sekuntia (oletusasetus)...




... ja asettuu yhteen kohtaan, joka tulee näkyviin näin:




Jos haluat pyörän talteen esim. Pedan.nettiin, valitse pyörän alta Embed Wheel, kopioi koodi kokonaan ja liitä se haluamallesi Peda.net-sivulle. 




Itse olen tehnyt tämän niin, että olen luonut omaan profiiliini Peda.netissä sivun nimeltä Wheel Decide, luonut sivulle uuden tekstilaatikon Teksti-työkalulla jokaista uutta pyörää varten, ja siellä valinnut Lisää-valikosta kohdan Upotettu koodi. Tuohon kohtaan liitin tämän postauksen onnenpyörän koodin, ja lopputulos näyttää tältä:




Näin voin halutessani aina nopeasti klikkailla itseni omaan profiiliin Peda.netissä ja valita tämän sivun, kun haluan harjoituttaa uutta tekstiä. Oikean alakulman Wheel Decide -logoa klikkaamalla pääsen myös muokkaamaan pyörää tai pyörittämään sitä sovelluksen oman nettisivun kautta.


Pelin kulku


Varsinainen peli menee niinkin yksinkertaisesti, että kirjoitan taululle isolla kappaleesta jonkin uuden sanan tai sanalistan, ja yhtä sanaa treenataan pareittain vaikkapa kahden minuutin ajan painamalla onnenpyörää aina uudestaan ja uudestaan. Oma pyöräni löytyy oppilaiden puhelimia varten täältä. Sitä voi useampi puhelin siis pyörittää samaan aikaan, eli parit voivat pyörittää kukin omia onnenpyöriään toisistaan välittämättä. Jos haluat, että oppilaat eivät pääse muokkaamaan pyörää, kannattaa olla mainitsematta oikean alakulman sovelluksen symbolista.

Sitten siirrytään seuraavaan sanaan, ja sama juttu toistuu. Lisäjännitystä peliin saa kasvattamalla pyörän pyörimisaikaa, mutta esim. 10 sekuntia alkaa käydä jo vähän turhan pitkäksi. Hauskuutta peliin saa tekemällä tehtävänannoista vähän erikoisempia. Paria voi pyytää näyttelemään sanan tai sanomaan sen hassulla tavalla - murisemalla, kuiskaamalla jne.

Paljon muitakin tapoja soveltaa pyörää löytyy varmasti, kun hetken miettii. Parhaiten itselleni ajatuksia syntyy, kun uusi asia pitäisi opetella, ja mieleen alkaa tulla tapoja, joilla uutta asiaa saisi vahvistettua. Ruotsin imperfektiä voisi treenata laittamalla tehtävänantoihin käännettäviä lauseita, verbejä, jotka pitää muuttaa imperfektiin, roomalaisia numeroita kuvaamaan konjugaatiota, jolloin oppilaan pitää kertoa, miten kyseisen konjugaation verbi taipuu jne. Oli se sitten puhetta, kirjoittamista, näyttelemistä tai liikkumista, voidaan nämä kaikki tehtävänannot liittää uuteen onnenpyörään. Ja mikä parasta, pyörän voi laittaa talteen, kun seuraavan kerran tarve samantyyppiselle harjoitukselle tulee!