Perhesanastoa Polaroid-kuvilla




Ruotsin perhesanoja olemme tällä viikolla harjoitelleet tekemällä taululle oman, keksityn perheen sukupuun Polaroid-tyyppisillä valokuvilla. Kuvat olen ladannut jälleen kerran Unsplashin kirjastosta ja tulostanut Polaroidin mobiilitulostimella. Kuvat voi toki hankkia muualtakin, esim. lehdestä tai netistä tulostamalla.

Lyhyesti selitettynä olen piirtänyt taululle sukupuun ja näyttänyt kuvan kerrallaan dokukameralla oppilaille. Oppilaat ovat viitanneet ja kertoneet, mikä sukulaissana voisi tämän henkilön kohdalla olla kyseessä. Kuvia on sitten koottu taululle ja ihmetelty, mitä kuvia on jäänyt jäljelle ja pitäisikö kuvien paikkoja vielä vaihtaa. Hauskoja tilanteita syntyy, kun jäljelle jää esim. pienen pojan kuva, ja taululta puuttuu enää isoisä. Sitten mietitään yhdessä, miten kuvia siirrellään niin, että sukupuu näyttää järkevältä. Samalla perhesanoja tulee toistettua useammankin kerran.


Kuvat olen siis tulostanut Polaroid Zip -mobiilitulostimella, joka on pieni ja näppärä vekotin kuvien tulostamiseen puhelimesta pienikokoisiksi valokuviksi Bluetoothin avulla. Kuvan koko on n. 5 cm x 7,5 cm. Valokuvan taustapaperin voi irrottaa, jolloin kuvasta saa tarran tarvittaessa. Kuvat tulostuvat ilman mustetta ZINK Zero Ink -teknologialla, joten laitteeseen ei tarvitse ostaa mustetta, pelkästään nimenomaan tämänkaltaisille laitteille tarkoitettua valokuvapaperia (Polaroid ZINK photo paper). Tätä erikoispaperia ostan yleensä isoina määrinä Amazonista, jolloin hinta jää inhimilliseksi. Käytän tulostinta lähinnä omiin käyttötarkoituksiin vapaa-ajalla, mutta onpa tällä saanut muutaman kivan tehtävän kielten tunneillekin aikaiseksi.

Laitteen voi korvata helposti tehtävää varten lisäämällä kuviin Polaroid-tyyppiset reunat tietokoneella ja tulostamalla kuvat sopivankokoisiksi.




Kuvat voi tulostaa ilman kehyksiäkin sellaisenaan, mutta tätä tehtävää varten olen tulostanut Polaroid-tyylisiä kuvia oppilaiden käyttöön. Tuo kuviin ja tehtävään mukavaa tunnelmaa. Toki tässä voi käyttää vaikka lehtileikkeitäkin apuna, mutta näistä olen tykännyt sen takia, että ovat varsin kestäviä, ja ovat kestäneet jo ryhmältä ryhmälle värikkäinä ja siisteinä. Pääideana on se, että ihmisistä osa voisi olla kuvan perusteella yhtä hyvin äiti tai sisko, isä tai serkku jne.




Tällä viikolla olen käyttänyt kuvia niin, että piirrän ensin taululle nopean sukupuun, jossa on kaikki kappaleessa käytettävät perhesanat (äiti, isä, sisko, veli, eno, täti, isoisä jne.). Sitten näytän kuvia sattumanvaraisessa järjestyksessä yhden kerrallaan dokumenttikameralla. Tässä vaiheessa kysyn "Vem är han/hon?" ja oppilaan pitää vastata sanomalla oikea perhesana. Tämän jälkeen oppilas saa käydä viemässä kuvan taululle ja kiinnittää magneetilla sanomaansa kohtaan.

Kun jäljellä on enää yksi kuva, voi käydä tuuri ja kaikille kuville löytyy sopiva paikka, mutta yleensä käy niin, että viimeiseksi jää tyhjään kohtaan väärää sukupuolta oleva tai selkeästi liian vanha/nuori henkilö. Serkkuhan voi olla kumpaa sukupuolta vain, joten jos serkuksi on tullutkin nainen, vaikka opettaja on ajatellut hänet mieheksi, jää yksi miehen kuva käyttämättä ja sukupuusta puuttuukin sitten joku naispuolisista sukulaisista. Tässä vaiheessa joku oppilaista yleensä hoksaa pienen pohdinnan jälkeen, mitä muutoksia pitää tehdä, että sukupuu näyttää järkevältä. Tässä eräs sukupuu pienen korjailun jälkeen:




Tehtävä on siitä mukava, että se kertauttaa kysymystä "Vem är", persoonapronomineja han ja hon sekä sitten tietysti niitä perhesanoja, kun sanat ovat näkyvissä taululla, oppilaat sanovat niitä ääneen ja lopuksi mietitään, mitkä perheenjäsenet vaihtavat paikkaa. Tähän saa hyvin puolisen tuntia käyetttyä, ja olikin nyt sopivan kevyttä hommaa ennen meillä kohta alkavaa syyslomaa.