Toivemusiikki osallistaa oppilaat ja harjoittaa kohdekieltä



Keväällä moneen oppilaaseen - ja opettajaan - iskee kevätväsymys, ja lisääntyvä auringonvalo saa ajatukset mukavasti harhailemaan ainakin omassa päässä. Tässä postauksessa eräs idea, jota olen käyttänyt toisinaan tunneilla motivaation lisäämiseen. 

Idea menee näin: oppilaat saavat toivoa nettilomakkeen kautta musiikkia tunneille. Opettaja valitsee toivotuista kappaleista kerran viikossa yhden, ja se kuunnellaan tunnin alkuun. Lomakkeen olen tehnyt itse Peda.nettiin, koska se toimii hyvin puhelimella ja vastaukset on helppo käydä lukemassa. 

Tässä postauksessa käyn lähinnä läpi musiikin tuomia etuja kielen harjoittamiseksi. Oppilaat ovat antaneet paljon positiivista palautetta musiikin käytöstä tunneilla ja oikein valittu kappale voi rauhoittaa oppitunnin aloitusta huomattavasti. Käyn myös läpi tekijänoikeuteen liittyvät asiat musiikin kuuntelun ja sanoitusten osalta. Postauksen ja lomakkeen kuva on ladattu tuttuun tapaan Unsplashista.


Oma nettilomakkeeni on kaikessa yksinkertaisuudessaan puhelimella katsottuna tämän näköinen. En syystä kysy oppilaan nimeä, sillä en halua kuulla tunnilla kommentteja kenenkään musiikkimausta, eikä varmasti suuri osa oppilaistakaan. Jos lomakkeeseen vastaillaan usein hupimielessä epäasiallisesti, vedetään musiikkitehtävä hetkeksi pois käytöstä. Näin ei ole ainakaan onneksi vielä omalla kohdalla käynyt koskaan.


  

Jos tekijänoikeudet huolettavat, muista, että musiikkia saa esittää tunnilla ilman liikkuvaa kuvaa. Huolehdi vain esim. Youtube-videon laillisuudesta muuten. Toisin sanoen, varmista, että videota ei ole laittomasti ladattu kanavalle. Samoin esim. Spotifyn ilmaistili ei käy tähän tarkoitukseen Spotifyn omien ehtojen vuoksi. Teoskynnys ylittyy myös laulun sanoitusten osalta, eli niitä ei ilman lupaa saa käyttää opetuksessa. Musiikkiin liittyvistä tekijänoikeuksista lisää tämän linkin takana.

Kun oppilaat toivovat kappaleita, kannattaa valita tietysti ensisijaisesti sellaisia, joissa pääsee treenaamaan jotakin kielioppiasiaa tai ikäluokalle sopivaa sanastoa. Käsiteltävään teemaan liittyvät laulut ovat myös hyvä valinta tunnin aloitukseen. 

Laulun sanoitukset eivät siis sovi sellaisenaan opetusmateriaaliksi, mutta esim. yksittäisten sanojen korostaminen kappaleen kuuntelun jälkeen lienee laillista. Samoin kappaleen kuuntelun jälkeen on kätevää ottaa esille jokin kappaleessa paljon toistunut kielioppisääntö. Kappaleen sisällöt voi ottaa virittelyksi myös keskustelutunnin alkuun, jolloin käydään pareittain, ryhmissä tai luokan kesken keskustelua kappaleeseen liittyvistä teemoista. Vanha tuttu levyraati on myös oiva tapa hyödyntää musiikkia tunneilla.

Tärkein etu tässä on kuitenkin mielestäni se, että oppilas pääsee vaikuttamaan tunnin sisältöihin ja saa toivottavasti motivaatiota opiskeluun. Oppilas voi päästä kokemaan onnistumisen elämyksiä, kun pystyy avaamaan muulle luokalle toivomansa, itselleen ennestään tutun kappaleen sanastoa. Lisäksi, tunnin aloittaminen musiikilla voi olla parasta lääkettä rauhattomuuteen ja kohdekielen virittelyyn päässä, jolloin oppilas pääsee edellisen tunnin ajatuksista paremmin eteenpäin.

Olen lisäksi pyytänyt oppilaitani usein suomentamaan suosikkikappaleidensa sanoja omalla ajalla, sillä tästä on moni - opekin kouluaikoina - hyötynyt valtavasti sanavaraston kasvattamisen suhteen. Musiikki on mielestäni yksi parhaista tavoista oppia kieltä, ja sitä voisi enemmänkin oppitunneilla hyödyntää. Musiikki on lisäksi monelle nuorelle erityisen tärkeä asia, joten eri musiikkityylien tuominen oppitunnille voi olla monelle oppilaalle positiivinen kokemus.