Avainsanat ja sähköinen aakkosellinen sanasto



Oppitunneilla tulee etenkin kielen alkeissa vastaan joskus tunne, että uutta sanastoa on tullut tunnilla paljon ja oppilailla ei ole välttämättä käytössään tehokkaita tekniikoita niiden opetteluun oppituntien ulkopuolella. Tätä miettiessäni mieleen tuli ajatus avainsanoista, joita voitaisiin oppilaiden kanssa ottaa joko joka oppitunnille tai ainakin joka viikolle mukaan.

Idea toimii käytännössä niin, että tunnin alussa oppilaille näytetään yksi opeteltava sana käsittelyssä olevasta kappaleesta - mielellään jokin haastavampi sanoista - ja mietitään yhdessä, miten sanan voisi painaa mieleen. Oppitunnin lopuksi opettaja kysyy haluamallaan tavalla sanaa luokalta, ja jos sana on osattu hyvin, viedään se sähköiseen aakkoselliseen sanastoon. Sanaston voi jakaa oppilaille linkkinä, jolloin oppilaat voivat seurata sen kasvua pitkin lukuvuotta omasta laitteestaan. Linkin voi lähettää myös huoltajille, jotta kotona päästään osalliseksi uuden alkaneen kielen opintoihin. Avainsanasto lisää toivottavasti oppilaan työkaluja uuden sanaston opiskeluun sekä motivaatiota opiskeluun ylipäätään, kun avainsanaston kasvu näyttää konkreettisesti edistymisen kielen opiskelussa.

Tästä postauksesta saat valmiin pohjan interaktiiviseen aakkoselliseen sanastoon sekä englanniksi että ruotsiksi (muihin kieliin voit muokata esitystä tarpeen mukaan). Saat kopioida käyttöösi myös pohjan uusien avainsanojen esittelemistä varten. Molemmissa esityksissä on taustana Unsplashin kuvakirjaston kuva. Mukana tulevat myös ohjeet esityksen muokkaamiseen niin, ettei sen interaktiivisuus kärsi muokkausten myötä. Apua mahdollisiin teknisiin ongelmiin voi edelleen kysyä minulta tarvittaessa. Idea on uusi, joten palautetta otan myös mielelläni vastaan!


Käyttö oppitunneilla


Oppilaille näytetään tunnin aluksi jokin avainsana kappaleesta. Avainsanan esityspohjan löydät täältä. Sana kannattaa valita sen haastavuuden mukaan niin, että oppilas saa heti hyvin haltuunsa jonkin kappaleen vaikeammalta tuntuvista sanoista. Alla oleva sana on esimerkkinä pituutensa vuoksi. Tässä kohtaa oppilaiden kanssa voisi miettiä esim. muistisääntöä, jolla sana jäisi hyvin mieleen tai harjoitella sanan pilkkomista osiin, jotta sen saisi paremmin haltuun. Avainsanaan voi myös liittää muita harjoituksia. Itse ottaisin mukaan esim. onnenpyörän, jossa pyydetään käyttämään sanaa monin eri tavoin (katso tähän postaus Wheel Decide -nimisestä nettisivusta).





Tämän jälkeen tunti jatkuu normaalisti. Tunnin lopuksi opettaja kysyy, mikä olikaan tämän päivän avainsana. Jos joku oppilaista muistaa sanan oikein, voidaan sana viedä aakkoselliseen sanastoon.  Sen pohjan voit kopioida englanniksi ja ruotsiksi (mukana å, ä ja ö). Tähän kohtaan voi opettaja kehitellä omia käytäntöjä, jotta koko sanasto ei ole yhden taitavan oppilaan harteilla. Sääntönä voisi olla vaikkapa se, että jos yli puolet oppilaista muistaa sanan oikein tai oppilaat vastaavat kuorossa sanan oikein opettajan laskettua ensin kolmeen, laitetaan sana talteen. Tapoja on varmasti yhtä monta kuin opetettavia ryhmiä. Aakkosellinen sanasto on interaktiivinen, ja sen hakemisto näyttää tältä englannissa:




Kutakin kirjainta klikkaamalla pääsee kirjaimella alkaviin opeteltuihin sanoihin. Oikealla alakulmassa olevasta nuolesta pääsee taas takaisin alun hakemistoon.




Tässä esimerkki vastaavasta ruotsinkielisestä diasta:




Jos sanalaatikot on vaikea erottaa muista elementeistä diassa, voi niitä helposti muokata. Tässä esimerkki, jossa sanojen tausta ja fontti on vaihtanut väriä:




Oppilailta voi kerätä palautetta tekniikoiden toimivuudesta pitkin matkaa ja vielä lukuvuoden lopussa esim. kysymällä, millä tavoin oppilas lukee sanakokeisiin ja onko mikään tunneilla käytetyistä tekniikoista helpottanut kokeisiin lukemista. Loppuvuodesta voidaan yhdessä ihastella opeteltuja, haastavia avainsanoja. Yksi parhaimmista harjoituksen toimivuuden mittareista on varmasti se, miten hyvin oppilaat muistavat avainsanoja lukuvuoden alkupuolelta. 


Esityksen muokkaaminen


Esitys on tehty niin, että jokaisen dian päällä on läpinäkyvä suorakulmio. Suorakulmio on linkitetty niin, että sitä klikkaamalla esityksen käyttäjä ei siirry eteenpäin vaan pysyy samalla dialla. Tämän olen tehnyt sen takia, ettei sivua klikkaamalla siirry vahingossa seuraavaan diaan, vaan siirtyminen diojen välillä tapahtuu pelkästään nuolen ja alun aakkoslistan kautta. Nuoli vie käyttäjän siis takaisin alkuhakemistoon. 

Vasemmassa yläkulmassa oleva ympyrä aakkosineen on tämän läpinäkyvän tekstilaatikon alla, jotta sitä klikkaamalla ei tapahtuisi mitään. Jos haluat siis muuttaa aakkosilla varustettua ympyrää, klikkaa kuvanmukaisesti diaa, jolloin läpinäkyvä suorakulmio aktivoituu (sininen reunus ilmestyy).




Tämän jälkeen voit esim. nuolinäppäimillä siirtää suorakulmiota alas niin pitkälle, että pääset käsiksi ympyrään vasemmassa yläkulmassa.




Kun olet muokannut ympyrän teksteineen mieleiseksesi, muista vain aktivoida taas läpinäkyvä suorakulmio ja viedä se takaisin koko dian päälle. 

Yksittäiset avainsanat sekä nuoli oikeassa alakulmassa on aseteltu tämän läpinäkyvän suorakulmion päälle, joten niihin pääset käsiksi ilman mainittua toimenpidettä. Tämä johtuu siitä, että nuolta painamalla oppilaan pitää päästä takaisin alkuvalikkoon, joten nuoli ei saa olla piilossa suorakulmion alla. Avainsanat ovat myös suorakulmion päällä, jotta ne reagoivat klikkaamiseen. Niitä klikkaaminen ei siirrä käyttäjää eteenpäin vaan korostaa yksittäisen sanalaatikon sinisellä reunuksella alla olevan kuvan mukaisesti. Isolla kankaalla korostus näkyy vielä selkeämmin.




Huom! Kun lisäät avainsanoja kunkin kirjaimen omalle sivulle, on erityisen tärkeää, että kopioit sivulla valmiiksi olevan sanalaatikon ja muokkaat sen tekstin etkä luo kokonaan uusia tekstilaatikoita. Kopioidessa et kopioi vain tekstilaatikkoa, vaan myös siihen liitetyt asetukset. Näin varmistat, että kun sanaa klikkaa, käyttäjä ei siirry seuraavaan diaan vaan näkee nyt klikatun sanan sinisellä reunuksella korostettuna.

Helpomminkin diat olisi varmasti voinut rakentaa, mutta kun harrastuksena on pilkun viilaaminen ja esitysten hiominen loputtomiin, voi käydä vaikka näin. 😁