Oma Top 5 uuden sanaston virittelyyn



Uuden sanaston läpikäyntiin on olemassa monenlaisia toiminnallisia harjoituksia, joilla sanasto tuodaan heti alkuun hieman tutummaksi. Näin kynnys lähteä lukemaan ja kuuntelemaan uutta tekstiä madaltuu. Kaikki ryhmät eivät lähde aina yhtä innokkaasti liikunnallisiin peleihin ja leikkeihin mukaan, ja joskus opettajastakin voi olla mukava tehdä jotakin rauhallisempaa. Rauhallinen ei kuitenkaan tarkoita toimetonta, kuten tässä My TOP 5 -harjoituksessa käy ilmi. Tämä idea - niin kuin moni muukin - syntyi tilanteessa, jossa opetettava ryhmäni oli väsyneen oloinen ja pelkkä maininta uudesta tekstistä sai aikaan huokausten aallon. Harjoitus sopii niin kieliin kuin oppiaineisiin, joissa käydään läpi uusia termejä. Esimerkkikuvan taustan olen ladannut Unsplashista.

Olen käyttänyt harjoitusta lähinnä yhdeksäsluokkalaisten kanssa, koska sanastot ovat heillä usein jo varsin laajoja. Opettaja antaa oppilaille jonkin aiheen tai teeman, ja ohjeena on etsiä uudesta sanastosta viisi sanaa, jotka sopivat oppilaan mielestä annettuun teemaan. Käytännön esimerkkinä 9. luokan englanti, jossa aiheena on ollut luonto. Pyysin tässä tapauksessa oppilaita etsimään uudesta sanastosta viisi sanaa, jotka sopivat parhaiten heidän ajatuksiinsa luonnosta ja siihen, mitä luonto heille merkitsee. 

Kun oppilaat ovat löytäneet oman top 5 -listansa, voidaan ne purkaa parityönä niin, että oppilaat selostavat kohdekielellä, miksi valitsivat juuri nämä viisi sanaa. Opettaja voi lopuksi kysellä sanoja yksittäisiltä oppilailta.

Käytän itse tähän tarkoitukseen mieluiten Answergarden-nimistä sanapilvisovellusta (sovelluksesta lisää täällä). Laadin otsikon tehtävänannon mukaan, ja pyydän oppilaita syöttämään kaikki viisi sanaa omalta listaltaan sanapilveen. Tärkeää on, että oppilaat pysyttäytyvät kappaleen sanastossa, sillä tarkoituksena on tehdä työtä nimenomaan kappaleen läpikäynnin helpottamiseksi. Lisäksi, näin saadaan mahdollisesti sama sana syötettyä sanapilveen useamman oppilaan toimesta. Kun opettaja päivittää lopuksi sanapilven ja näyttää sen oppilaille, tulee näkyviin hetkessä koko luokan panostus tehtävään. Isoimpana näkyvät sanat ovat olleet useamman oppilaan listalla. Sanapilvi voi edelleen toimia materiaalina uudelle keskustelulle, ja siitä voidaan nyt tehdä esim. luokan yhteinen top 5 -lista.




Aiheen ei tarvitse olla aina kappaleen teeman mukainen. Top 5 -listaan voidaan yhtä lailla kerätä kappaleen oudoimmat tai tutuimmat sanat tai vaikkapa ne, joiden äänneasua oppilaat eivät vielä tiedä. Oppilaat voivat myös itse ehdottaa aihetta. Ryhmäntuntemus, ikäluokka ja oppiaine vaikuttavat varmasti kaikki listan aiheen valintaan.