Olen käyttänyt luokanohjaajan tunneilla harjoitusta, jossa jokainen oppilas kirjoittaa jokaisesta luokkatoveristaan jonkin hyvän asian yhdelle A4:lle lukuvuoden lopuksi. Tämän lapun täynnä muiden kirjoittamia kehuja oppilas voi viedä kotiin ja näyttää vanhemmilleen. Nyt ajattelin soveltaa samaa ajatusta kielten oppitunneille adjektiiviharjoituksena. Harjoitus etenee tällä kertaa niin, että positiivisia adjektiiveja mietitään ensin yhdessä taululle, ja niistä valitaan sanoja, jotka oppilaiden mielestä kuvaavat muita ryhmän oppilaita. Harjoitusta voi soveltaa myös niin, että oppilaat kirjoittavat toisistaan kokonaisia lauseita.
Sain idean revittyihin paperisuikaleisiin kuvasta, joka on kiertänyt Pinterestissä siellä täällä. Kuvan lähdettä en ole onnistunut saamaan selville vielä mutta kuva löytyy mm. täältä.
Harjoituksessa saa olla tarkkana sen suhteen, että oppilaat eivät käytä sitä kiusaamiseen, mutta yhdessä mietityt positiiviset adjektiivit auttavat asiassa jo huomattavasti. Jos oppilaat haluavat käyttää sanoja taululla näkyvän listan ulkopuolelta, pitää ne hyväksyttää ensi opettajalla.
Ensimmäisenä opettaja tai oppilaat repivät värillisestä paperista suikaleita. Tämä käy nopeasti, alla olevan kuvan suikaleet syntyivät parissa minuutissa. Nopeus on muutenkin tärkeää suikaleita repiessä, mitä nopeammin suikaleen repäisee, sitä siistimmän siitä saa.
Seuraavaksi jokainen oppilas saa valkoisen A4:n, johon kirjoittaa oman nimensä lyijykynällä. Jos joku oppilaista puuttuu, voi opettaja tehdä lapun myös heille. Tämän jälkeen mietitään taululle yhdessä positiivisia adjektiivia kohdekielellä. Taustakuva on ladattu Unsplashin kuvakirjastosta.
Kun adjektiiveja on saatu sopiva määrä ylös, oppilaat hakevat värillisiä paperiliuskoja yhden kutakin ryhmän jäsentä kohden. Valkoiset A4:t laitetaan kiertämään luokassa. Kun oppilas saa eteensä valkoisen paperin, jonka toisella puolella on jonkun ryhmän jäsenen nimi, pitää hänen kirjoittaa mustalla tussilla yhdelle suikaleelle tätä ryhmän jäsentä kuvaava positiivinen adjektiivi tai lause, jos näin on sovittu. Adjektiivi laitetaan esim. klemmarilla kiinni valkoiseen paperiin. Valkoinen A4 laitetaan nyt kiertämään eteenpäin. Seuraava oppilas näkee klemmarilla kiinnitetyistä suikaleista, mitä oppilaasta on jo sanottu ja voi nyt valita oman tekstinsä omaan suikaleeseensa. Opettaja kiertelee luokassa ja seurailee, mitä lappuihin kirjoitetaan.
Kun kaikki laput ovat kiertäneet kaikilla oppilailla, opettaja kerää arkit yhteen ja tarkistaa paperisuikaleet. Seuraavaksi opettaja palauttaa arkit takaisin oppilaille niin, että jokainen näkee nyt, mitä muut ovat hänestä sanoneet. Tämän jälkeen kukin saa sommitella suikaleet omalle arkilleen ja liimata ne paikoilleen. Arkit voidaan laittaa luokkaan esille viikoksi tai pariksi esim. pyykkipojilla narulle tai perinteiseen tapaan seinälle. Lopulta oppilaat saavat viedä omat positiiviset lappunsa kotiin näytettäviksi.
Opettaja saa olla tarkkana harjoituksen aikana, mutta parhaimmillaan tehtävä harjoittaa sanastoa, ryhmähenkeä ja itsetuntoa! Lopulta valmis tuotos voi lämmittää vielä vanhempienkin mieltä. 😊
Opettaja saa olla tarkkana harjoituksen aikana, mutta parhaimmillaan tehtävä harjoittaa sanastoa, ryhmähenkeä ja itsetuntoa! Lopulta valmis tuotos voi lämmittää vielä vanhempienkin mieltä. 😊