Sanaston harjoitteluun on paljon tehtäviä ja pelejä mistä valita, mutta rakenteet jäävät niissä helposti vähemmälle. Ymmärrettävästi, ovathan rakenteet usein hieman monisyisempi aihe kuin sanasto. Olen tehnyt kielten tunnelle puhelimella toimivia klikkailupelejä rakenteita harjoittamaan, ja tähän asti pelit ovat toimineet perinteisellä aukkotäydennysperiaatteella. Halusin nyt tehdä jotakin muuta, kun 7. luokan kanssa lähdetään treenaamaan There is/There are -rakennetta. Siispä tässä eläniaiheinen peli, jossa lause pitää rakentaa sana sanalta klikkaamalla oikeaa sanaa. Väärää sanaa klikkaamalla oppilas saa eteensä ruudun, jossa neuvotaan, miten lauseessa pitäisi seuraavaksi edetä, jotta harjoitus ei menisi sattumanvaraiseksi klikkailuksi. Kuvat ovat kaikki Unsplashin kirjastosta.
Oman muokattavan kopiosi tästä tehtävästä saat täältä. Esimerkki siitä, miten tehtävän voi upottaa Peda.nettiin löytyy täältä. Puhelimella Peda.netin sivu kannattaa avata selaimessa, ei Fb:n kautta. Jossain välissä mukaan tulee bugi Fb:tä käytettäessä, eikä peli aina lataudu. Tätä peliä voit käyttää vapaasti myös omassa opetuksessasi tai vaikkapa linkittää oppilaille lisätreeniksi.
Ruudulla näkyy koko ajan lauseen suomennos, jota pitäisi lähteä rakentamaan englanniksi pala palalta.
Jos oppilas klikkaa oikeaa sanaa, ilmestyy se nyt lauseen ensimmäiseksi sanaksi ruudulle. Tässä esimerkissä "There" on oikea aloitus lauseelle. Oppilaan pitää nyt miettiä, miten lause jatkuu tästä eteenpäin.
Jos oppilas valitsee oikean vaihtoehdon, lause jatkuu ruudulla alla olevan kuvan mukaisesti.
Jos oppilas valitsee väärän vaihtoehdon, saa hän eteensä alla olevan kuvan mukaisen ohjeistuksen. Ruudulla näkyy nyt siis lyhyt selostus rakenteen säännöistä.
Tehtävässä on mukana kolme lausetta, ja viimeisessä katsotaan myös imperfektiä.
Lopuksi väärä vastaus tuottaa jo hieman vapaamman selostuksen, jos alun kielioppiohjeistus ei ole vielä avannut asiaa.
Tässä toinen esimerkki. Ajatuksena on se, että jos asian selittää muutamalla eri tavalla, se avaa sääntöä hieman paremmin kuin se, että väärästä vastauksesta tulisi aina sama oletusteksti.
Välissä oppilas saa tuttuun tapaan kehuja hyvin menneestä lauseesta!