Luokittelutehtävä neljällä tavalla kierrättäen



Olen tehnyt harjoituksia paljon diginä viime aikoina, mutta välillä on mukava - ja tärkeä - palata takaisin taktiilisemman materiaalin pariin. Tässä postauksessa esimerkkinä muutama tapa hyödyntää kotoa ja töistä löytyvää materiaalia ruotsin sanojen luokitteluun, mutta harjoitukset sopivat hyvin myös muihin oppiaineisiin, joissa tehdään luokittelua. Matematiikassa tätä voisi käyttää esim. päässälaskuun (keskellä yksi luku, ja kaikki sen luvun tuottavat laskutoimitukset kiinnitetään reunoille). Sovellusmahdollisuuksia siis varmasti löytyy!

Materiaalina tässä toimivat paperilautaset, Post It -laput, isot klemmarit, palapelin palat ja pyykkipojat. Kiitos lahjoituksista oman koulun väelle!




Ensimmäisessä esimerkissä pyykkipoikiin on kiinnitetty pahvisia päätteitä kuumaliimalla. Harjoitus vaatii hieman enemmän alkuvalmisteluja, mutta materiaalit kestävät varmasti hieman pidemään.




Toinen esimerkki on tehty pelkillä leikatuilla Post It -lapuilla.




Kolmannessa esimerkissä hyödynnetään kokonaisen paperilautasen muotoa, ja oikeat päätteet löytyvät palapelin paloilta. Tämä malli sopii paremmin harjoitukseen, jossa paloja on useampia, eikä niiden järjestyksellä ole juuri väliä, jolloin palapelin palat voidaan laittaa lautaselle mukavaan sekamelskaan. Tätä voisi kuvitella esim. matematiikan tehtävään, josta oli maininta postauksen alussa.




Viimeinen esimerkki hyödyntää klemmareita ja Post It -lappuja, jotka on kiepautettu klemmarin toisen pään ympäri ja liimattu lenkiksi. Teipillä voi vielä vahvistaa muistilapun liiman pitoa, niin materiaalille saa hieman pidemmän käyttöiän.




Samankaltaisia ideoita syntyy varmasti äkkiä lisää omia ja työpaikan hyllyjä tutkaillessa, ja näitä olisi mukava varmasti tehdä myös motivoituneiden oppilaiden kanssa yhdessä, jos sellainen tilaisuus joskus tulee!