Kuva: Unsplash/hue12 photography |
Spoons on yksi niistä ideoista, jonka alkuperää on hankala jäljittää, mutta joka on kiertänyt opettajalta toiselle nettipalstoilla ja blogeissa. Spoons on alunperin tarkoitettu neljän hengen ryhmille, ja varusteiksi riittää kolme muovilusikkaa ryhmää kohden. Pelistä on olemassa monta sovellusta, tässä yksi niistä.
Perusidea pelissä on harjoitella sanojen määritelmiä tai luokitteluja. Tämä tekee pelistä sopivan niin kielille kuin muillekin oppiaineille. Matematiikkaankin harjoitus soveltuu, kun sanojen sijaan kerätään numeroita ja lukuja. Opettajan valmisteluihin kuuluu pelissä käytettävien korttien tekeminen ja tulostaminen valmiiksi. Oppilaat voi laittaa myös tekemään kortit itse, jolloin opeteltavaa asiaa tulee varmasti harjoiteltua enemmänkin. Pelin vaikeusastetta on helppo säätää korttien avulla. Nimensä peli saa siitä, että kierroksen hävinnyt kirjoittaa aina yhden kirjaimen sanasta SPOONS omaan vihkoonsa, ja kun koko sana lukee vihkossa, tippuu pelistä pois (hieman kuten monelle tutussa Aasi-pelissä). Tätä sanaa voi toki muuttaa aina tilanteen mukaan.
Tässä postauksessa käyn tämän varsin nopeatempoisen ja usein hauskan pelin ohjeet läpi kohta kohdalta. Otan mukaan myös muutaman variaation pelistä.
Alkuvalmisteluina opettaja tekee ja tulostaa vähintään 16 korttia ryhmää kohden. Näistä korteista saadaan tehtyä neljän kortin "voittokäsiä". Toisin sanoen, oppilaan tavoitteena on kerätä neljä samaan määritelmään tai ryhmään sopivaa korttia.
Lyhyesti selitettynä peli kulkee näin: neljä oppilasta istuu saman pöydän ääressä. Pöydällä on kolme muovilusikkaa (vaikka niitä valkoisia kertakäyttölusikoita) tai vaikkapa pelinappuloita. Kortit sekoitetaan, ja kukin oppilas saa neljä korttia käteensä. Seuraavaksi heidän tehtävänsä on antaa tarpeettomia kortteja eteenpäin aina vasemmalla istuvalle oppilaalle yksi kerrallaan ja yrittää saada kerättyä omaan käteensä neljä yhteensopivaa korttia. Voittokäsi voisi olla englannin tunnin esimerkkiä käyttäen neljä samaan määritelmään sopivaa korttia:
- Preesens
- Mitä joku tekee nyt tai yleensä.
- I am writing.
- He sits.
Helpompi voittokäsi voisi mennä luokitteluidealla niin, että kaikissa korteissa on samaan ryhmään kuuluvia sanoja, esim. ruotsissa samaan deklinaatioon kuuluvia sanoja:
- en matta
- en väska
- en skola
- en lampa
Kun oppilas hoksaa saaneensa neljä yhteensopivaa korttia, hän ottaa kaikessa hiljaisuudessa yhden pöydällä olevista lusikoista käteensä. Kun muut kolme pelaajat huomaavat tämän, pitää heidän ehtiä ottaa kaksi jäljelle jäänyttä lusikkaa itselleen. Se, joka jää ilman lusikkaa, saa nyt toimia tuomarina ja pyytää voittokäden saanutta pelaajaa kertomaan, miten hänen valitsemansa neljä korttia voittavat yhdessä. Jos selitys menee läpi, eli kortit todella liittyvät kaikki toisiinsa, saa voittokäden saanut pelaaja merkata itselleen pisteen ja tuomari joutuu kirjoittamaan omaan vihkoonsa kirjaimen S. Jos selitys ei toimi, pitää väärän voittokäden saaneen oppilaan kirjoittaa S omaan vihkoonsa. Jos jonkun vihkossa lukee SPOONS, hän tippuu pelistä pois.
Voittaja on se, joka on saanut eniten pisteitä eli eniten voittokäsiä pelin aikana. Kortit sekoitetaan joka kierroksen jälkeen uudestaan. Peliaika kannattaa sopia etukäteen.
Jos pelistä pois tippuminen aiheuttaa suurta mielipahaa, voi pelissä keskittyä keräämään pelkästään pisteitä eikä kirjaimia, jolloin pelaajia ei tiputeta pois. Olen tehnyt myös käänteisesti niin, että kierroksen voittaja saa aina kirjoittaa yhden kirjaimen itselleen, ja joka saa ensimmäisenä sanan valmiiksi, voittaa.
Voittaja on se, joka on saanut eniten pisteitä eli eniten voittokäsiä pelin aikana. Kortit sekoitetaan joka kierroksen jälkeen uudestaan. Peliaika kannattaa sopia etukäteen.
Jos pelistä pois tippuminen aiheuttaa suurta mielipahaa, voi pelissä keskittyä keräämään pelkästään pisteitä eikä kirjaimia, jolloin pelaajia ei tiputeta pois. Olen tehnyt myös käänteisesti niin, että kierroksen voittaja saa aina kirjoittaa yhden kirjaimen itselleen, ja joka saa ensimmäisenä sanan valmiiksi, voittaa.
Jos oppilaita on ryhmässä vain kolme, voi kukin oppilas saada viisi korttia. Jäljelle jäänyt kortti asetetaan pöydän keskelle teksti alaspäin, ja sen saa napata kuka tahansa viimeistelläkseen neljän suoransa.
Tästä saat ladattua itsellesi englannin tunneille aikamuotoihin liittyvät SPOONS-kortit. Kortteja voit myös muokata muihin aineisiin, sivuasetukset on tehty niin, että kuva tulostuu hyvin A4:lle. Ensimmäiset alla näkyvät kortit löydät täältä.
Imperfektikortit voit kopioida täältä.
Perfektikortit löydät täältä.
Ja pluskvamperfektikortit täältä.
Peliä voi varioida monella tapaa. Neljän ryhmiä voi muodostaa monin eri tavoin kuten yllä olevissa esimerkeissä näkyy, ryhmän voi muodostaa eri määristä kortteja, kortteja voi tehdä ylipäätään vähemmän tai enemmän ja itse SPOONS-sanaa voi muuttaa joksikin lyhyemmäksi. Spoons on varmasti peli, joka muokkautuu hieman opettajan ja ryhmän mukaan.
Tästä kuulen mielelläni palautetta, sillä en ole Suomessa törmännyt peliin juurikaan. Varsinkin, jos keksitte luokassa niitä omia variaatioitanne. 😊