Värikoodaus auttaa keskittymään



Värikoodaus on monelle opettajalle ja oppilaalle tuttua, ja väriä voi lisätä muistiinpanoihin ja tehtäviin monella eri tavalla. Käsin yliviivaustussilla tai alleviivaamalla, tietokoneella fonttia värittäen tai vaikkapa dokukameralla värillisiä muistilappuja käyttäen. Värikoodaus on ollut tärkeä osa omaa opetustani jo kauan hieman huomaamattakin, sillä olen itse aikoinaan oppinut värien avulla selkeästi paremmin. Monet oppilaat tekevät sitä myös pyytämättä, joko värittämisen ilosta tai selvästi jäsentääkseen oppimaansa. 

Värikoodaus on vuosien saatossa ollut yksi pyydetyimmistä asioista oppitunneillani, ja olen viime aikoina koittanut opiskella asiaa teorian avulla lisää, jotta saisin siitä mahdollisimman paljon irti. 

Tämän postauksen pääidea on  siinä, miten hienot mahdollisuudet tekniikka tarjoaa asian suhteen. Väritetty esitys kulkee aina tietokoneella mukana, sitä on helppo muokata ja päivittää ja sen voi jakaa oppilaille monella tapaa. Esityksestä voi myös helposti muokata pelin, jossa klikkailemalla oppilas pääsee eteenpäin (ks. Luokittelutehtävä Google Slidesilla). Värien käytössä voi toki mennä myös vikaan. On tärkeää, ettei värejä ole yhdellä sivulla liikaa, värit eivät sodi keskenään ja että niiden käyttö on johdonmukaista. Meneillään on tällä hetkellä minulla isompikin värikoodausprojekti - tästä myöhemmin lisää - mutta tästä postauksesta saat jo kopioitua esimerkkinä käyttämäni kellonajat Google Slides -esityksenä. Teeman tarjoaa SlidesCarnival


Ruotsinkielisen kellonaikaesityksen voit kopioida itsellesi täältä. Esityksen voit jakaa oppilaille katsottavaksi myöhemminkin, tai vaikkapa upottaa Peda.nettiin. Esitystä on helppo muokata (värit, fontti jne.), ja sitä voi käyttää pohjana muidenkin rakenteiden opettamista varten tekstejä vaihtamalla. 

Alla olevassa kuvassa näet hyvin yksinkertaisen tavan korostaa tekstiä esityksessä. Olen luonut diaan sinisen tekstilaatikon valkoisella tekstillä, jotta tärkein sana saadaan korostettua. Sinistä väriä on pidetty yleisesti ottaen selkeänä, jos sen yhdistää sopivaan väriin.




Käyn näin läpi kaikki kellonaikojen yhteydessä opeteltavat ilmaisut, ja viimeisessä diassa listaan vielä avainsanat yhdelle dialle. Diaesityksessä on vielä sekin etu, että sanat voi saada esiin yhden kerrallaan, jolloin oppilas pysyy hyvin mukana. 




Tässä lyhyt vilkaisu hieman värikkäämpään diaan. Esimerkki on englannin preesensin yksikön kolmannesta persoonasta. Tekijä on väritetty yhdellä värillä, tekeminen toisella ja erityistä huomioita kaipaava pääte punaisella huomiovärillä. Samanvärinen lamppu tekstin alla lisää huomiota. Kolme väriä alkaa mielestäni jo olla kuitenkin maksimi, ja tämä dia on tehty vain tätä postausta varten, ei ole omassa opetuskäytössä. Ajattelen itse näin, että jos värejä on jo useampi, alkaa sivulla olla liian monta opeteltavaa asiaa yhtäaikaa.




Jos selkeästi ja rauhallisin värein koodattu kielioppikirjasto kiinnostaa, kannattaa pysyä kuulolla, sillä sellainen on rakenteilla omille Peda.net-sivuilleni. Kirjasto kasvaa pikkuhiljaa aina sitä mukaa, kun asioita käydään tunnilla läpi, joten ihan heti se ei tule valmiiksi. Esitykset tulevat myös tälle sivustolle Materiaalit-välilehdelle, siitä ilmoittelen aina Facebook-ryhmässä. Kuulen mielelläni myös lukijoiden mielipiteitä asiasta etenkin nyt, kun työ on vielä kehitteillä!