Hyvää uutta vuotta tämän hieman kevyemmän idean myötä! Meillä päin koulu aloitetaan huomenna, ja tämä materiaali lähtee käyttöön siis ihan pian. Ihan heti ei huvittanut lähteä hiomaan tuntisuunnitelmia ja käymään läpi paperitöitä, joten askartelin viimeisen lomapäivän iloksi magneettisanat englannin tunneille. Näillä on tarkoitus motivoida oppilaiden ajatukset taas englantiin ja aivot raksuttamaan sopivia lauserakenteita ja sanajärjestyksiä. Otin mukaan myös hieman vaativampia sanoja yläkoululaisten sanavarastoa kasvattamaan, mutta sanat voit helposti itse vaihtaa. Jääkaappirunoutta harrastaneet tietävätkin, että melkein pakko on lähteä runoilemaan, kun magneetit saa eteensä. Ja sainpa askarrellessa hyvin ajatukset pois huomisesta aamuherätyksestä. 😄
Magneettisanoja saa kaupasta valmiina, mutta en niitä löytänyt järkevään hintaan mistään tähän hätään. Tein siis omani tulostinta, saksia ja magneettiteippiä apuna käyttäen. Samalla sain valita itse käyttöön tulevat sanat. Yritin tehdä työn mahdollisimman tehokkaaksi, ja tähän postaukseen olen kerännyt vinkkejä sanojen tekemiseen ja käyttöön, jotta sanojen väkertäminen ei kävisi turhan työlääksi.
Postauksesta saat myös kopioitua kaksi arkkia magneettisanoja, joita voit muokata. Voit esim. ottaa käyttöön käsittelyssä olevan kappaleen sanoja. Jos askartelu ei innosta, voit laittaa sanat näkyviin taululle ja pyytää oppilaita kirjoittamaan vihkoon sopivia lauseita pareittain tms.
ja toisen täältä.
Digivaihtoehtoa varten voit kopioida Google Slides -esityksen molempiin setteihin täältä. Myös esityksen sanoja voit muokata helposti halutessasi. Oppilaat voivat katsoa esityksen omasta puhelimestaan, jos jaat heille linkin omasta tiedostostasi tai voit näyttää sanat taululla. Jos esityksen dia näyttää liian täydeltä, poista joitakin sanoja.
Sanat voi myös tulostaa luokan seinälle useampaan paikkaan ja jakaa oppilaat pieniin ryhmiin sanojen ääreen kirjoittamaan omia lauseita.
Jos haluat askarrella sanat vähän taktiilisempaan menoon, tulosta ne ensin kahdelle A4:lle. Sanalaatikot on mitoitettu niin, että ne ovat hieman korkeampia kuin Clas Ohlsonin magneettiteipin leveys, joten niissä on hieman ylimääräistä leikkaamista varten. Huomasin itse, että nämä tulostetut sanat eivät magneettiteipin kanssa oikein toimineet, sillä sanat olivat niin ohuita, että niitä oli vaikea napata taulusta irti. Paperi kannattaa siis liimata kartonkiin ensin. Itse kiersin tämän kohdan nopeasti niin, että tulostin sanat suoraan tarra-arkille, jonka sitten liimasin kartonkiin. Tämä kävi paljon nopeammin kuin liimaaminen, ja jälki oli todella siistiä.
Kun arkit oli liimattu kartonkiin, leikkasin jokaisen sanarivin yläreunasta pienen aloituksen.
Käänsin kartongin toisinpäin, ja laitoin nyt teippiä tasaisesti tuota yläreunasta aloitettua leikkausviivaa pitkin koko arkin halki. Magneettiteipin liimapinta ei ole erityisen vahva, joten jos tuntuu siltä, että teippi irtoaa helposti kartongista, voi väliin laittaa ensin raidan liimaa. Tämä onnistuu esim. liimarollerilla nopeasti ja varmistaa, että magneetit kestävät käytössä pidempään.
Sitten käänsin kartongin taas toisinpäin, ja leikkasin sanarivit ensin suikaleiksi ja siitä sitten yksittäisiksi sanoiksi. Sanat laitoin talteen magneettitaululle, jonka olen joskus aikoinaan Clas Ohlsonilta ostanut. Heti teki mieli lähteä tekemään lauseita, ja tässäpä toisella taululla muutama esimerkki.
Tämän voi antaa paritehtäväksi niin, että jokainen pari vuorollaan tekee lauseen ja laittaa taulun eteenpäin. Toinen vaihtoehto voisi olla lauseiden rakentaminen tussi- tai liitutaululle ja omien lauseiden kuvaaminen ja lataaminen Instagramiin jollakin yhdessä sovitulla hashtagilla. Sanat voi myös jättää luokan seinälle, josta oppilaat voivat sopivan hetken tullen käydä tekemässä omia lauseitaan. Ajattelin ensin laittaa sanat yleiseen käyttöön koulun käytävälle, mutta sen verran työtä näissä on, että en henno jättää niitä vartioimatta ison koulun yhteisiin tiloihin. Tulevat siis varmasti tuntikäyttöön. Odotan innolla, mitä lauseita oppilailta syntyy alkaneen kevätlukukauden aluksi!