Mitä jäi mieleen? - työkalu uuden sanaston käsittelyyn



Tässä lyhyt sanaseinäharjoitus uuden kappaleen käsittelyyn kieltentunneille. Taustalla on idea vieraan kielen näkymisestä koulun seinillä niin, että sanoihin törmää hieman huomaamattakin. Ideasta on varmasti monenlaista variaatiota olemassa, tässä omani. Pohjalla on englanninkielisistä maista tuttu "Exit ticket" -ajatus, eli oppilas tekee tämän lyhyen harjoituksen aivan tunnin lopuksi lähtiessään luokasta. Tavoitteena on ohjata oppilaita ajattelemaan, että jokaisesta uudesta tekstistä jää kyllä aina jotakin matkaan mukaan, ja oppimistakin ehkä siis tapahtuu. 😉

Ja näin sanaseinä toimii: opettaja laittaa seinälle otsikoksi "Mitä jäi tänään mieleen?" tms. ja antaa oppilaille joko valmiiksi printattuja tai tyhjiä Post It -lappuja, riippuen hieman tehtävänannosta. Kun uutta kappaletta käsitellään ensimmäistä kertaa, opettaja antaa muistilaput tunnin lopuksi oppilaille, jotka kirjoittavat nyt ylös ensimmäisenä mieleen tulevan uuden sanan kappaleesta. Muistilaput viedään valmiiksi tehdylle sanaseinälle.

Tästä postauksesta saat itsellesi valmiita pohjia Post It -tulostukseen sekä ajatuksia sanaseinän hyödyntämisestä sen jälkeen, kun sanat on sinne tunnin lopuksi viety.

Otsikoksi laitan itse seinälle neljälle siniselle A4:lle tulostetun "Mitä jäi mieleen?" -lausahduksen. Tämän alle oppilaat laittavat sitten muistilappunsa.




Muistilapuille voi valmiiksi tulostaa monennäköisiä kysymyksiä, ja tehtävän voi hoitaa joko niin, että kaikki saavat samanlaisen lapun ja saman kysymyksen tai niin, että oppilas saa itse valita lapun, jonka kysymykseen vastaa. Alla esimerkkejä erilaisista kysymyksistä. Painotan kysymyksissä itse aina sitä, mitä jäi mieleen tai mikä oli hauskaa/erikoista enkä sitä, mikä oli vaikeaa, sillä toivon seinän toimivan motivoivana esimerkkinä siitä, miten joka kappaleesta kyllä jää jotain uutta mieleen.




Jos haluat kopioida itsellesi allaolevan kuvan mukaisen muokattavan tiedoston, onnistuu se täältä.
Tulosta silloin ensin tiedosto ilman Post It -lappuja yhdelle arkille, lisää Post It -laput tekstilaatikoiden päälle ja laita paperi uudestaan tulostimeen. Tulosta tällä kertaa sama tiedosto ilman tekstilaatikoiden reunuksia. Jos niiden poistaminen on hankalaa, tästä saat valmiiksi version ilman reunuksia alla olevan kuvan mukaisena.
Sanaseinää ei kannata jättää siihen, eli kun sanat on kerran viety seinälle, ne voidaan seuraavan tunnin aluksi käydä läpi yhdessä. Opettaja näkee myös hyvin heti, jos jokin sana on jäänyt helposti mieleen ja jos joku sana loistaa poissaolollaan. Saman tehtävän voi teettää myös uudestaan seuraavan tunnin alussa ja katsoa, ovatko jotkin sanat jääneet mieleen jo paremminkin. Sanaseinää ei kannata purkaa, vaan lisätä sanoja kappale kappaleelta muistuttamaan oppilaita, että edistystä kyllä tapahtuu! Tätä voi varioida monin tavoin ja ottaa sanaseinältä välillä peleihin tai muihin tehtäviin sanoja mukaan. Ja kun sanat ovat jatkuvasti näkyvissä hyvällä paikalla esim. ovessa, tulee niitä pakostikin vahingossa luettua luokkaan tullessa tai lähtiessä.

Ajatusta voi myös varioida esim. niin, että keskitytään yhdellä tunnilla pelkästään verbeihin, toisella substantiiveihin jne. Moneen taipuva harjoitus!