Luokittelutehtävä Google Slidesilla



Halusin tehdä oppilaiden käyttöön helppokäyttöisen, klikkailtavan tehtävän, jota on helppo tarpeen vaatiessa kopioida ja muokata eri aihealueisiin sopivaksi. Pohjalla on interaktiivinen Google Slides -esitys, jossa oikeasta vaihtoehdosta pääsee eteenpäin tehtävissä ja väärästä vastauksesta oppilas joutuu palaamaan takaisin yrittämään uudestaan. 

Tämä mallipaketti on ruotsin substantiiveista ja verbeistä, mutta tilalle voi muuttaa helposti minkä tahansa muun aihealueen kysymykset. Itse käytän tätä esitystyyppiä luokittelutehtäviin, koska silloin vastausvaihtoehdot pysyvät aina samoina, ja oppilaalle kertaantuu tarvittava kielioppisanasto (esim. verbi ja substantiivi).

Postauksesta saat kopioitua käyttöösi ja muokattavaksi oman esityksen. Esityksen teema on SlidesCarnival-sivustolta. Olen tehnyt ulkoasusta mahdollisimman selkeän ja helppokäyttöisen oppilasta ajatellen. Tästä lisää alempana.


Esityksen saat kopioitua itsellesi täältä. Kysymys tai luokiteltava sana on aina vasemmalla ja oikealla on kaksi vastausvaihtoehtoa. Vastausvaihtoehtojen painikkeet on tehty niin isoiksi, että oppilas ei vahingossakaan paina tyhjää kohtaa esityksessä ja siirry automaattisesti seuraavaan diaan.  Kysymystä painettaessa oppilas pysyy samassa diassa eikä siirry myöskään näin vahingossa seuraavaan diaan. Omissa dioissani on mukana pisteet, mutta ne on helppo muokata tai poistaa.




Jos vastaus menee väärin, oppilas saa eteensä pyynnön yrittää uudestaan. Diaa painamalla pääsee takaisin väärin menneeseen kysymykseen valmiiksi tehtyjen linkitysten ansiosta. Lopuksi oppilas saa vielä eteensä luokittelun ja sen perusteet, josta voi halutessaan kerrata aiemmin tehtävässä luokittelemansa sanat.




Kun oppilas yrittää siirtyä diasta eteenpäin, tulee hänelle vastaan seuraava viesti:




Jos oppilas yrittää painaa ruutua vielä uudestaan, tulee sama viesti ruutuun aina uudestaan ja uudestaan useamman kerran. Näin oppilas ei pääse vahingossakaan etenemään diasarjassa eteenpäin, sillä diasarja on rakennettu niin, että väärin-ilmoitukset ovat viimeisinä dioina ja väärän vastauksen painikkeet on linkitetty niihin.

Huom! Jos ja kun muokkaat tehtävää, varmista, että linkitykset toimivat vielä oikein. Toisin sanoen, katso, että oikeasta vastauksesta pääsee etenemään ja väärästä saa väärä vastaus -ilmoituksen. Jos tämä on sinulle vielä uutta, voit tehdä niin, että seuraat mallin kysymyksiä ja vastauksia ja sijoitat aina oikean vastauksen samaan kohtaan kuin se tässä mallissakin on. Aiheesta löydät myös tutorialin täältä.

Tätä tehtävää voi teettää ATK-tunnilla, puhelimessa, tabletilla tai vaikkapa luokan kanssa yhdessä. Myös tukiopetukseen ja kotona tehtävään treenaamiseen tällainen esitys sopii luontevasti, sillä tehtävässä ei tarvitse kirjoittaa eikä siis näppäimistö ole missään nimessä välttämätön.

Kun haluat jakaa tehtävän oppilaalle, valitse kuvan mukaisesti oikeasta yläkulmasta SHARE ja sitten ilmestyvästä ikkunasta Get shareable link. Ilmestyvästä pudotusvalikosta valitse Anyone with the link can view. Sitten voitkin kopioida linkin. 




Ennen kuin annat linkin oppilaille, vaihda sen lopusta kohdasta edit?usp=sharing sana edit ja korvaa se sanalla preview. Näin pakotat esityksen esitystilaan eikä oppilas pääse näkemään koko diasarjaa etukäteen pikkukuvina muokkaustilassa, vaikka hänellä ei muokkausoikeuksia olisikaan.




Huono puoli tässä on se, että työkalupalkki jää näkyviin ruudun alaosaan. Oppilas voi halutessaan siis hyppiä diojen yli nopeasti nuolta painamalla. Ainoa tapa, jolla olen onnistunut tämän välttämään, on esityksen julkaisu ja upottaminen esim. Peda.nettiin (File → Publish to the web... Embed). Saat upotuskoodin, jota muokkaamalla saat hävitettyä työkalupalkin. Koodissa näkyy keskivaiheilla aika, jonka jälkeen dia vaihtuu itsestään. Aika on ilmoitettu millisekunteina ja on valitsemasi ajan perusteella jotakin välillä 3000-60 000. Tämän luvun perään voit lisätä koodin &rm=minimal. Kun käytät tätä muokattua upotuskoodia, työkalupalkki häviää. Omalla Peda.net-sivullani on tästä esimerkki, jonka voit käydä katsomassa täältä. Jos haluat tietää tästä lisää, laita viestiä, niin voin laittaa ohjeet tulemaan. Vaatii hieman kokemusta koodien muokkaamisesta, mutta on helppo tehdä ohjeen mukaan.