Alkuperäinen kuva: Unsplash/rawpixel |
Gianfranco Conti on palkittu soveltavan kielitieteen tohtori, joka on ollut monessa mukana. Hän pitää onneksi myös blogia nimeltä The Language Gym ajatuksistaan ja ideoistaan kielten oppitunneille, ja tässäpä yksi mukaelma hänen saneluideoistaan. Tämän idean ja monta muuta saneluihin liittyvää tehtävää löydät täältä.
Sanelut ovat olleet nyt taas hieman enemmän muodissa, ja tutkittua tietoakin niiden toimivuudesta löytyy. Tästä kannattaa lukea lisää Contin sivuilta, asiantuntija kun on. Itse pidän saneluista niiden toimivuuden lisäksi monesta muustakin syystä. Ne rauhoittavat luokkaa, niitä ei tarvitse juuri valmistella ja niitä voi muunnella niin, että vaikeusaste muuttuu ja oppilaan mielenkiinto pysyy yllä.
Tässä esimerkissä sanelu tehdään viiveellä ja mukaan otetaan häiriötekijöitä. Häiriötekijänä voi toimia opettajan lausumat sattumanvaraiset sanat sanastosta tai video, kappale tai jokin muu toiminta luokassa. Häiriötekijä voi olla hauskakin, jolloin tekemiseen tulee vähän enemmän iloa.
Toisella kierroksella sanon taas muutaman sanan tai lauseen, mutta annan ohjeeksi odottaa 10 sekuntia, ennen kuin sanan saa kirjoittaa. Oppilaan pitää siis pitää teksti mielessään tuon 10 sekunnin ajan. Laitan puhelimesta sekuntikellon päälle, lasken ääneen kymmeneen ja annan kirjoitusluvan.
Kolmannella kierroksella pidän odotusaikana joko saman 10 sekuntia tai pidennän samalla aikaa (ryhmästä riippuen) ja otan nyt mukaan häiriötekijän. Tähän mennessä olen käyttänyt musiikkivideoita kohdekielellä. Sanon siis lauseen tai sanan, laitan musiikkivideon päälle ja 10-20 sekunnin päästä pysäytän videon. Tämä toimii merkkinä oppilaille, jotka saavat nyt kirjoittaa tekstin vihkoonsa.
Häiriötekijä voi olla tosiaan monenlainen. Opettaja voi tuon odotettavan ajan lukea ääneen sanastosta sattumanvaraisia sanoja tavalliseen ääneen tai hassuilla äänillä, laittaa hauskan videon pyörimään, laittaa tietokoneelta erikoisia ääniä kuulumaan, taputtaa tahdissa, laulaa itse jotakin laulua jne. Oppilaat voivat myös hyvin toivoa jotakin kappaletta tähän kohtaan.
Oma muunnelmani tähän olisi se, että oppilaiden tulee tehdä jokin liike tai liikesarja sen jälkeen, kun opettaja on sanonut sanan tai lauseen. Vasta tämän jälkeen voi palata vihkonsa ääreen kirjoittamaan. Samalla saadaan mukaan pientä taukojumppaa ja herätellään aivoja.
Kannattaa aloittaa pienestä, jotta harjoitus tulee tutuksi eikä tuota heti ensimmäisellä kierroksella pettymyksiä. Itse aloitin alakouluoppilaiden kanssa yksittäisillä sanoilla, jotta sanelutyyli tulisi tutuksi. Kaikki saivat jotakin paperille ja suurin osa onnistuivat vielä tätä paremmin, joten toivottavasti tehtävä on mieluisa aloittaa seuraavallakin kerralla, kun siirrytään lauseisiin.
Samalta nettisivulta löydät paljon muitakin tapoja tehdä saneluita, ja muutama onkin omassa käytössä varmasti tänä keväänä. Kummasti opettajankin mieli virkistyi, kun tavallisen sanelun sijaan tehtiinkin vähän jotain muuta. 😊