Nearpod on ilmainen työkalu, jolla voit tehdä ohjattuja tunteja oppilaan näyttöä halliten. Neapordin yleisesittelyn löydät täältä, mutta tässä postauksessa halusin keskittyä erityisesti Collaborate-työkaluun, joka on toiminut mahtavasti monenlaisessa työskentelyssä. Siitä on tullut uusi suosikkini jopa lauserakenteiden harjoitteluun, joten monipuolisesta - ja erityisesti osallistavasta - työkalusta on tosiaan kyse. En käy läpi Nearpodin perusteita uudemman kerran, joten jos sovellus on täysin uusi, kannattaa käydä tutustumassa ylläolevasta linkistä ensin yleisesittelyyn.
Seinätyökalulla voit lisätä tekstiä tai kuvia yhteiselle seinälle, ja opettajana voit päättää, haluatko ensin hyväksyä taululle ilmestyvät tuotokset. Nimet voi myös piilottaa halutessaan, ja oppilaat voivat tykätä toistensa tuotoksista sydäntä klikkaamalla.
Collaborate on yksi monista aktiviteeteista, joita Nearpod-oppituntiin voi lisätä, ja se löytyy valikosta alla olevan kuvan mukaisesti.
Jokaiseen oppituntiin pitää lisätä vähintään kaksi aktiviteettia, ja itse teen usein niin, että kielioppia harjoitellessa teen muutaman taulun erityyppisiä lauseita varten. Muunkinlaisia aktiviteetteja voit toki oppituntiin lisätä, tosin monet niistä ovat maksullisia toisin kuin Collaborate.
Seuraavaksi pääset valitsemaan seinän tyylin ja antamaan sille nimen ja kuvauksen. Näet samalla esikatseluna, miltä tekstit ja kuvat seinällä näyttävät.
Oppilaat liittyvät oppitunnille koodilla, kun opettaja on ensin laittanut oppitunnin käyntiin. Oppilaille tulee tämän jälkeen automaattisesti aina opettajan valitsema sivu näkyviin. Opettajana voit päättää, haluatko ensin hyväksyä seinälle lähetetyt tekstit ja kuvat. Itse rastitan aina tämän kohdan, jotta taululle ei päädy mitään sopimatonta tai kielioppia treenatessa vääriä vastauksia muiden nähtäville.
Seinä ilmestyy näkyviin, ja oppilaat voivat nyt alkaa lähettää tekstejä ja kuvia seinälle.
Oppilaalle seinä näyttäytyy puhelimessa näin:
Kun oppilas on lähettänyt tekstinsä tai kuvansa, tulee se opettajalle hyväksyttäväksi.
Oppilaslaitteessa näkymä on silloin tämä:
Oppilaiden nimet saa oikeasta alakulmasta piiloon tai esille omien mieltymysten mukaan. Tässä esimerkki yhdestä valmiista seinästä:
Valmiin taulun voi käydä vielä myöhemmin katsomassa omista raporteistaan.
Seinän nettiosoitteen voi myös kopioida, jolloin sitä voi kuka tahansa käydä katsomassa kirjautumatta. Tässä yksi taulu, jolla itse harjoittelin sovelluksen käyttöä. Kuten huomaat, valmiissa taulussa näkyvät automaattisesti oppilaiden nimet, eli niitä ei tässä kohtaa saa enää piiloon.
Ilmaisversiossa tilarajoituksena omalle tilille on 50 MB, mutta yksi kahden seinän oppitunti vie tilaa vain muutamia megatavuja, joten varsin monta seinää tuonne pitäisi pystyä rakentamaan, ennen kuin tila loppuu kesken. Nearpodissa voit myös hakea muiden tekemiä oppitunteja ja tallentaa niitä omaan kirjastoosi.
Vaikka seinätyökalu toimiikin samaan tapaan kuin Padlet - sinne voidaan kerätä yhteisiä ajatuksia, palautetta jne. aineessa kuin aineessa - olen huomannut, että se on erityisen tehokas työkalu lauserakenteiden harjoitteluun. Rakenteiden harjoitteluun ei löydy paljoakaan sovelluksia, etenkään näin hyvin osallistavia, joten tämä on ollut tervetullut apu oppitunneille.
Oppilailla on ollut joka kerta suuri tarve saada oma tuotos näkyviin taululle, ja kun sitä et näkyviin saa, ennen kuin kielioppi on mennyt oikein, ovat he hioneet lauseitaan viimeiseen asti, jotta opettaja sen varmasti hyväksyy. Olen myös antanut luvan liittää mukaan kuvan, kunhan teksti on oikein, mikä on lisännyt motivaatiota huomattavasti. Käytän seinää rakenteiden harjoitteluun aina niin, että oppilaan on jatkettava taululla näkyvää lausetta jollakin tapaa. Esimerkkinä englannin if-lauseista, viime tunnilla tein kolme seinää, joiden otsikkoina olivat Jatka lausetta "I will see you later if...", "I would see you later if..." ja "I would have seen you later if...". Oppilaat tekivät lauseita kymmenittäin, ja kysyivät aina, mitä on vielä muutettava, jos oma lause ei päässytkään perille. Upeaa työskentelyä kolme varttia rakenteiden parissa! Toivottavasti tulokset kantavat kokeeseen asti. 😉
Oppilailla on ollut joka kerta suuri tarve saada oma tuotos näkyviin taululle, ja kun sitä et näkyviin saa, ennen kuin kielioppi on mennyt oikein, ovat he hioneet lauseitaan viimeiseen asti, jotta opettaja sen varmasti hyväksyy. Olen myös antanut luvan liittää mukaan kuvan, kunhan teksti on oikein, mikä on lisännyt motivaatiota huomattavasti. Käytän seinää rakenteiden harjoitteluun aina niin, että oppilaan on jatkettava taululla näkyvää lausetta jollakin tapaa. Esimerkkinä englannin if-lauseista, viime tunnilla tein kolme seinää, joiden otsikkoina olivat Jatka lausetta "I will see you later if...", "I would see you later if..." ja "I would have seen you later if...". Oppilaat tekivät lauseita kymmenittäin, ja kysyivät aina, mitä on vielä muutettava, jos oma lause ei päässytkään perille. Upeaa työskentelyä kolme varttia rakenteiden parissa! Toivottavasti tulokset kantavat kokeeseen asti. 😉