Digitaalinen suoritusmerkki konkretisoi tavoitteita ja arviointikriteerejä



Peleistä ja sovelluksista jaetaan usein suoritusmerkkejä (= badge), kun jokin osio on onnistuneesti suoritettu. Saapa näitä lisättyä nykyään esim. seppo-pelialustaankin kannustimeksi. Merkkien kerääminen on konkreettinen tapa näyttää, mitä taitoja oppilas on kerryttänyt jonkin osion päätyttyä. Jakson alussa esiteltynä merkit konkretisoivat lisäksi oppilaalle tulevan jakson tavoitteet. Suoritusmerkin voi saada kielissä opeteltavista sanastoista tai kieliopista, historiassa jonkin aikakauden hallitsemisesta, biologiassa ihmisbiologiasta tai Suomen linnuista jne. Merkit ovat hyviä myös laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden konkretisoimiseksi sekä oppilaalle että opettajalle. Oppisisältöjen lisäksi merkkejä voi jakaa opiskelutekniikoista tai hyvästä työskentelystä oppitunnilla ja kotona. Otan merkit itse käyttöön toivottavasti ensi lukuvuonna, tähän asti ne ovat olleet suunnittelutasolla.

Kouluissa on yleensä käytössä jokin tietty oppimisalusta, ja nämä suunnittelemani suoritusmerkit sopivat hyvin esim. Peda.netin profiiliin tai OneNoteen tallennettaviksi. Perusidea on siis se, että opettaja näyttää saatavilla olevat suoritusmerkit esim. uuden kappaleen alkaessa. Samalla opettaja kertoo, mitä vaaditaan merkin saamiseksi. Nämä kriteerit voi napata oppiaineen hyvän osaamisen (eli arvosanan 8) kriteereistä tai räätälöidä itse, jos OPSista ei löydy tietoa suoraan.

Käyn tässä postauksessa läpi, miten suoritusmerkit voi tallentaa oppilaan omaan Peda.netin profiiliin, mutta ajatusta voi soveltaa muihinkin oppimisalustoihin. Saat myös kaksi eri suoritusmerkkipohjaa muokattavaksesi. Clipart-kuvat olen ladannut openclipart-nimiseltä sivustolta ja valokuvat Unsplashista.

Clipart-tyyppiset, hieman yksinkertaisemmat ja selkeämmät merkkipohjat voit kopioida itsellesi täältä.


Valokuvapohjaiset merkit voit kopioida itsellesi täältä.




Opettajan pitää siis ensin päättää, mitkä osiot ovat merkin arvoisia ja päättää merkin kriteereistä. Kriteerinä voi hyvin olla esim. vähintään hyvän arvosanan saaminen koealueesta tai läksynkuulustelusta. Kriteerit voi napata myös suoraan oppiaineen OPSista, jos mahdollista. Tämän jälkeen opettaja luo jakson aikana saatavilla olevat suoritusmerkit ja tallentaa ne omalle koneelleen kuvatiedostona. Tästä saat pohjan, johon voit kopioida yksittäisen merkin ja tallentaa sen kuvatiedostoksi.  




Seuraavaksi oppilas luo omaan profiiliinsa Peda.netissä Kuvagallerian, joka on tässä esimerkissä nimetty otsikolla Suoritusmerkit. Merkkejä voi lisätä galleriaan yhden kerrallaan, mutta helpointa ja käytännöllisintä lienee lisätä yhden jakson päätyttyä kaikki saadut merkit kerralla. Tämä onnistuu klikkaamalla alla olevassa kuvassa ympyröityä Lisää useita kuvia -painiketta. Opettaja voi lähettää merkit oppilaalle vaikkapa sähköpostilla tai pyytää oppilasta kopioimaan merkit opettajan omasta profiilista.




Kun merkit on lisätty, ne tulevat näkyviin näin:




Tässä kohtaa on hieno tilaisuus harjoitella itsearviointia. Oppilas voi jakson päätyttyä arvioida, miten onnistui suoritusmerkkien kriteerien suhteen. Oppilas voi miettiä miksi jokin merkki onnistui helpommin kuin toinen tai miksi jokin merkki jäi kokonaan saamatta. 

Lukukauden tai -vuoden lopussa oppilas voi ihailla saamiaan merkkejä ja todeta, miten paljon onkin taas oppinut. Tyhjää täynnä oleva galleria kertoo sekin jotakin tärkeää. Merkit toivottavasti vähentävät oppilaiden välistä vertailua ainakin hieman, kun niissä ei kisata yksittäisistä pisteistä tai koearvosanan plussista ja miinuksista.

Suoritusmerkit eivät ole olleet minulla käytössä vielä muualla kuin seppo-pelialustassa, joten käytännön kokemusta esim. sudenkuopista ei ole vielä päässyt kertymään. Mutta halusin silti laittaa idean jakoon jo tässä vaiheessa, sillä näen siinä paljon hyviä puolia niin arvioinnin kuin oppimisenkin kannalta. Toivon, että merkkien myötä oppilas saa ennen kaikkea selkeän ajatuksen siitä, mitä häneltä odotetaan ja miten häntä arvioidaan.