Kotitehtävät Gimkitillä



Nykyään kotiläksyjenkin pelillistäminen onnistuu tarvittaessa puhelinsovellusten voimalla. Gimkit mahdollistaa tutun monivalintapelin pelaamisen yksin omalla puhelimella niin, että opettaja luo luokan, lisää siihen oppilaat ja asettaa jonkin kysymysseteistään luokalle läksyksi. Tavoitteena on pelata peliä niin kauan, että opettajan ennalta määräämä rahamäärä täyttyy. Käyn tässä postauksessa läpi perusvaiheet kotitehtävän asettamiseksi sekä muutamia vinkkejä, jotka ovat omilla luokillani toimineet. Jos Gimkit ei ole vielä tuttu sovellus, lisää voi lukea täältä.

Kotitehtävän laatiminen lähtee käyntiin oman etusivun (tai Dashboardin) kautta. Kun skrollaat sivua alaspäin tulee kohta vastaan Assignments, jossa voit luoda uuden kotitehtävän sinistä + New Assignment -painiketta painamalla.




Seuraavaksi valitse, minkä kysymyssetin haluat  antaa läksyksi (Kit) ja mihin mennessä se pitää tehdä (Due Date). Jos olet tehnyt valmiit luokat, voit tässä kohtaa valita, mille luokalle läksy annetaan. Voit tehdä tämän ilmankin luokkia, mutta suosittelen vahvasti luokkien tekemistä, jotta tiedät kuka tehtävien takana on. Tietosuojasyistä en lisää tekemiini luokkiin netissä koskaan oppilaiden nimiä, vaan käytän heistä numeroita. Numerot olen antanut oppilaille kurssin alkaessa. Numerolista nimien kanssa löytyy vain minulta itseltäni, joten kun oppilas palauttaa tehtävän, vertaan numeroa listaan ja katson, kenen läksystä on kyse. Tässä on toki vaarana se, että oppilas valitsee väärän numeron, mutta pienen harjoittelun jälkeen tämän pitäisi alkaa onnistua hieman paremmin.

Lopuksi aseta tavoitesumma, joka oppilaan pitää kerätä läksyn tekemiseksi. Omien kokemusteni perusteella 2000-3000 dollaria tulee kerättyä noin viidessä minuutissa - etenkin, jos sovellus on jo oppilaille ennestään tuttu. Voit myös määritellä erikseen aloitussumman (Starting Cash) sekä kuinka alhaiseksi oppilaan saldo voi pelissä mennä (Handicap). Lopuksi klikkaa Create Assignment -painiketta.




Saat tässä kohtaa linkin, jonka jaat nimenomaan tämän luokan kanssa (jos olet käyttänyt luokkia läksyä laatiessasi).




Sitten voitkin alkaa seurata, kuka on läksynsä jo tehnyt. Voit seurata läksyntekoa koko luokan tasolla tai tarkemmin oppilaittain.




Näet oppilaan kohdalla, miten suuri osa vastauksista on mennyt oikein (Accuracy), milloin läksy on tehty sekä kuinka kauan sen tekemiseen on kulunut. Tämän viimeisen tiedon saat selville klikkaamalla lausetta, joka kertoo milloin läksy on suoritettu.





Omat kokemukseni eivät ole vielä pitkältä ajalta, mutta tähän mennessä olen ollut varsin tyytyväinen tähän ominaisuuteen. Kaikkia läksyjä ei ole tarkoitus antaa tällä tavoin, mutta juuri nyt ennen sanakoetta olen antanut läksyn vapaaehtoisena muun harjoittelun lisäksi näyttämään omaa aktiivisuutta koulun ulkopuolella. Myöhemmin on tarkoitus antaa oppilaalle jokin konkreettisempi etu sanaston harjoittelusta tällä tavoin, tämän kevään ajan harjoittelemme ominaisuutta vielä puolin ja toisin.