Mysteerisanat paperilla ja diginä



Harjoittelemme kutosten kanssa tulevaan kokeeseen edellisten kappaleiden sanastoa, ja tässä kuusi työpistettä, joilla oppilaat selvittävät mysteerisanoja eri tavoin. Näistä sanoista saadaan lopuksi lause, jossa kerrataan siinäkin koealuetta. Viisi kuudesta pisteestä toimii ilman digiä ja yksi pisteistä sisältää digitehtävän, jonka avulla työpisteen mysteerisana selviää. Voit napata tästä käyttöösi joitakin yksittäisiä harjoituksia tai koko setin. Nämä tehtävät sopivat hyvin myös escape classroom -tyyppiseen harjoitukseen. Pisteet ovat muunnelmia vanhoista tutuista mysteeritehtävistä, nyt vain oppitunnille sovellettuna.

Ensimmäisellä pisteellä oppilaat saavat eteensä kaksi haaraniitillä toisiinsa yhdistettyä kirjainkiekkoa. Kiekot näyttävät päällekkäin kasattuna Google Drawingsillä tältä ruotsin osalta:




Oppilaiden tehtävänä on asettaa ylemmän ja alemman a-kirjain samalle kohdalle, jolloin he saavat koodinpurkutyökalun käytettäväksi tämän pisteen mysteerisanaa varten. Koodia voi helposti muuttaa asettamalla jotkin toiset kirjaimet kiekossa vastakkain. Niinpä ensimmäisen pisteen RAÅHYEZNGVCV kääntyy kiekon avulla sanaksi FAVORITÄMNEN. Englanninkieliset kiekot (ulko- ja sisäkiekot, kirjaimet A-Z sekä huuto- ja kysymysmerkki), voit kopioida täältä ja täältä. Ruotsinkieliset kiekot (ulko- ja sisäkiekot, kirjaimet A-Ö) voit kopioida täältä ja täältä.




Pisteellä kaksi oppilaat saavat eteensä paperilapun ja taskulampun. Paperi näyttää alkuun tyhjältä eikä muita ohjeita oppilaille anneta.




Kun lappua hoksaa katsoa valoa vasten, näkyy lapun sisältä sana OCH. Tämä on saatu aikaan liimaamalla kolme sinistä lappua päällekkäin niin, että väliin jäävästä lapusta on kuvioleikkurilla leikattu kirjaimet O, C ja H pois. Valo kuultaa nyt näiden kirjainten jättämien kolojen läpi.




Neljännellä pisteellä oppilaat järjestävät palapelin palat yhdeksi sanaksi, tällä kertaa sanaksi muodostuu ENGELSKA.




Viidennellä pisteellä oppilaat saavat paperitaskun, jonka sisällä on ruotsinkielistä tekstiä sisältävä lappu. Kun lappua vetää ulos taskusta, jossain kohtaa kirjaimista muodostuu sana ylhäältä alaspäin taskun reunaa vasten. Tässä lapussa esimerkkinä MUSIK. Tärkeintä tässä on se, että sisällä olevassa lapussa käytetään monospace-tyyppistä fonttia. Toisin sanoen, kaikki kirjaimet vievät yhtä paljon tilaa vaakatasossa, ja niistä on helppo tehdä sana pystysuoraan. Lapulle voi kirjoittaa sattumanvaraisia sanoja, lauseita tai vaikka pelkkiä kirjaimia, joista pystysuora sana lopulta muodostuu. Käyttämäni ohjeen ja taskun sisälle sujautettavan lapun ohjeineen saat kopioitua itsellesi linkeistä.




Viidennen pisteen sana muodostuu monelle tutulla tavalla. Post It -lapulle olen leikannut pahvikirjaimista sanan ÄR. Päälle liimataan toinen Post It -lappu, ja kun oppilaat värittävät lyijykynällä päällimäistä lappua, tulevat kirjaimet näkyviin.




Kuudes piste muodostuu digisana-arvoituksesta, jonka vuoksi pisteellä on odottamassa tabletti  tai puhelin klikkailua varten. Käyttämäni sana-arvoituspelin saat kopioitua itsellesi täältä.




Aina kun oppilaat arvaavat vaatesanan oikein, saavat he yhden kirjaimen tietoonsa.



Jos sana menee väärin, saavat he eteensä pienen vinkin ja mahdollisuuden yrittää uudestaan.

Lopulta oppilaat saavat vielä eteensä kaikki kerätyt kirjaimet, tällä kertaa M, A, N ja I, joista muodostuu sanaksi MINA.




Kaikki kuusi sanaa yhdistämällä oppilaat saavat lauseeksi Mina favoritämnen är engelska och musik. Sanat oppilaat keräävät yhdelle lapulle jokaiselta pisteeltä erikseen. Tässä siis harjoitus, joka yhdistelee liikettä, toimintaa ja toivottavasti mukavaa pientä pähkäilyä tiimityöskentelynä!