Olen käyttänyt Plickersiä tähän mennessä lähinnä läksynkuulusteluihin. Ne ovat olleet kätevä tapa tarkistaa, onko oppilas kuunnellut tunnilla ja kerrannut kotona, mutta erityisesti minua opettajana kiinnostaa, missä vaiheessa uuden oppiminen on, kun oppilas lähtee luokasta oppitunnin päätteeksi.
Olen käynyt lukuvuoden aikana läpi lukemattomia Exit Ticket -ideoita, mutta ne ovat tähän mennessä olleet joko sen verran isotöisiä tai muuten epäkäytännöllisiä omaan makuuni, etten ole innostunut niitä vielä käyttämään, vaikka varmasti muuten hyödyllisiä olisivatkin. Lisäksi, olen ymmärtänyt uutta (= nykyistä) opsia koskevista koulutuksista niin, että joka tunnin lopuksi ei ole tarpeellista eikä edes hyödyllistä pyytää itsearviointia tunnin onnistumisesta ainakaan peruskouluasteella. Tämä on toki laajempi aihe, ja vaatisi oman postauksensa tai useammankin, mutta tämänhetkisen käsitykseni perusteella tärkeämpi tieto minulle olisi siis se, mitä tunnilta on konkreettisesti jäänyt mieleen. Nytpä siis yhdistin nämä kaksi - Plickers ja oppitunnin anti - toisiinsa, ja tässä postauksessa käyn läpi oman versioni käytännöllisestä ja helposta Exit Ticket -harjoituksesta Plickersin avulla.
Halusin siis tehdä loppukuulustelun, jossa pääsisin hieman paremmin perille siitä, mitä oppilailla on opeteltavasta aiheesta mielessään oppitunnin jälkeen. En kuitenkaan halunnut tulostaa kysymyksiä paperille tai pyytää oppilaita kirjoittamaan ilman tukea omin sanoin vastauksia heti sen jälkeen, kun uusi asia on käyty läpi, joten päädyin käyttämään Plickersin monivalintoja myös tähän tehtävään. Oppilaillani on kaikilla Plickers-koodi liimattuna vihkoon, jotta kyselyitä on helppo ja nopea teettää milloin tahansa.
Exit Ticket -harjoitusta varten kysyn oppilailta yhden mielestäni olennaisen kysymyksen tunnin sisällöistä Plickers-ohjelman avulla. Yleensä mainitsen tämän yhden asian jo muutenkin tunnin alussa tunnin tavoitteena. Esim. nyt ruotsin deklinaatioita läpikäydessä sanoin oppilaille tunnin aluksi, että ollaan päästy tavoitteeseen, jos tunnilta lähtiessä muistat monta deklinaatiota ruotsissa on ja miten yksi niihin liittyvä muistisääntö menee. Yksi olennainen kysymys aiheesta, jota on toistettu tunnin aikana useamman kerran, muistuttaa oppilaita aluksi asetetusta tavoitteesta. Lisäksi, useampi yksityiskohtainen kysymys tunnin loppuun saattaa aiheuttaa oppilaille turhaa epäonnistumisen tunnetta, jos asiassa on vielä opettelemista.
Tässä kohtaa on tärkeä muistuttaa oppilaita vielä siitä, että väärää vastausta ei tarvitse pelätä eikä kyseessä ole testi, mutta oikealla vastauksella voi jo toki vaikuttaa heti alkuun positiivisesti opettajan käsitykseen oppilaan taidoista. Skannaan oppilaiden vastaukset, mikä vie muutaman sekunnin, ja toivotan heille tässä vaiheessa hyvää päivää.
Jos suurin osa vastaa oikein, saa opettajana tietysti olla tyytyväinen. En oleta, että kun tieto on kerran mennyt perille oppitunnin aikana, se pysyisi muistissa vielä seuraavalle oppitunnille asti, mutta jotakin tällainen yksittäinenkin tulos jo kertoo. Toisin päin, jos onnistumisprosentti on alkuvaiheessa jo varsin alhainen, osaan ajatella selittäväni asian uudelleen eri tavalla seuraavalla kerralla.
Exit Ticket ajatuksena on minusta varsin mielenkiintoinen ja potentiaalisesti todella hyödyllinen, mutta itselleni asia on vielä sen verran uusi käytännössä, että en uskalla tässä vaiheessa vielä ennustaa sen vaikutuksia oppimiseen tai omaan opettamiseeni. Mielenkiinnolla lähden siis kokeilemaan, mitä tästä syntyy!
Halusin siis tehdä loppukuulustelun, jossa pääsisin hieman paremmin perille siitä, mitä oppilailla on opeteltavasta aiheesta mielessään oppitunnin jälkeen. En kuitenkaan halunnut tulostaa kysymyksiä paperille tai pyytää oppilaita kirjoittamaan ilman tukea omin sanoin vastauksia heti sen jälkeen, kun uusi asia on käyty läpi, joten päädyin käyttämään Plickersin monivalintoja myös tähän tehtävään. Oppilaillani on kaikilla Plickers-koodi liimattuna vihkoon, jotta kyselyitä on helppo ja nopea teettää milloin tahansa.
Exit Ticket -harjoitusta varten kysyn oppilailta yhden mielestäni olennaisen kysymyksen tunnin sisällöistä Plickers-ohjelman avulla. Yleensä mainitsen tämän yhden asian jo muutenkin tunnin alussa tunnin tavoitteena. Esim. nyt ruotsin deklinaatioita läpikäydessä sanoin oppilaille tunnin aluksi, että ollaan päästy tavoitteeseen, jos tunnilta lähtiessä muistat monta deklinaatiota ruotsissa on ja miten yksi niihin liittyvä muistisääntö menee. Yksi olennainen kysymys aiheesta, jota on toistettu tunnin aikana useamman kerran, muistuttaa oppilaita aluksi asetetusta tavoitteesta. Lisäksi, useampi yksityiskohtainen kysymys tunnin loppuun saattaa aiheuttaa oppilaille turhaa epäonnistumisen tunnetta, jos asiassa on vielä opettelemista.
Tässä kohtaa on tärkeä muistuttaa oppilaita vielä siitä, että väärää vastausta ei tarvitse pelätä eikä kyseessä ole testi, mutta oikealla vastauksella voi jo toki vaikuttaa heti alkuun positiivisesti opettajan käsitykseen oppilaan taidoista. Skannaan oppilaiden vastaukset, mikä vie muutaman sekunnin, ja toivotan heille tässä vaiheessa hyvää päivää.
Jos suurin osa vastaa oikein, saa opettajana tietysti olla tyytyväinen. En oleta, että kun tieto on kerran mennyt perille oppitunnin aikana, se pysyisi muistissa vielä seuraavalle oppitunnille asti, mutta jotakin tällainen yksittäinenkin tulos jo kertoo. Toisin päin, jos onnistumisprosentti on alkuvaiheessa jo varsin alhainen, osaan ajatella selittäväni asian uudelleen eri tavalla seuraavalla kerralla.
Exit Ticket ajatuksena on minusta varsin mielenkiintoinen ja potentiaalisesti todella hyödyllinen, mutta itselleni asia on vielä sen verran uusi käytännössä, että en uskalla tässä vaiheessa vielä ennustaa sen vaikutuksia oppimiseen tai omaan opettamiseeni. Mielenkiinnolla lähden siis kokeilemaan, mitä tästä syntyy!