Pompom ja Torni - monen tilanteen keräilypelit



Tässä yksi peli muutamalla variaatiolla, jotka ovat kaikki helppoja ja nopeita järjestää ja viihdyttävät varmasti etenkin nuorempia oppilaita pitkäänkin. Tässä hyödynnetään monella oppilaalla luonnostaan olevaa keräilyintoa, ja samalla tulee treenattua mukavasti kielen eri osa-alueita. Nopean valmistelun lisäksi erityistä plussaa tässä on se, että peliä voi soveltaa melkein mihin tahansa opeteltavaan asiaan, sanastoon, rakenteisiin tai vaikkapa keskustelutaitoihin ja ääntämiseen. 

Käytän tässä esimerkkinä askartelupalloja, koska niitä löytyy omasta varastosta jo valmiiksi vähän kaikissa väreissä, mutta tähän tehtävään soveltuvat myös esim. matematiikassa laskemiseen käytettävät palikat tai mitkä tahansa muut pienet esineet, joita on kiva kerätä. Oppilaat voivat myös itse ehdottaa kerättäviä asioita.

Askartelupallopelin olen ristinyt Pompomiksi, palikoilla tehtynä voisi nimenä olla Torni, jossa palikoista kasataan mahdollisimman korkea rakennelma. Tästä ideasta olen nähnyt monta variaatiota, joten vaikea on sanoa, kenen päästä tämä on alunperin lähtenyt liikkeelle. Itse olen hieman muokannut tehtävää omanlaisekseni, ja peliin voivat vaikka oppilaatkin keksiä omia sääntöjä.

Perusideana on kuitenkin aina se, että oikeasta vastauksesta oppilas saa itselleen yhden kerättävän esineen. Tai vaikkapa kaksi, jos kysymys on hieman vaativampi.


Aluksi pienille lapuille kirjoitetaan opeteltavia asioita. Omassa esimerkissäni käytän säätiloja englanniksi, mutta yhtä hyvin lapuissa voisi lukea sanoja, joiden ääntämistä pitää treenata, keskustelutilanteita (miten tervehdit/pyydät anteeksi tms.), rakenteita käännettäväksi jne.

Lappuja voi tehdä vaikka parikymmentä (tai pyytää oppilaita kirjoittamaan niitä esim. sanastosta). Tässä esimerkissä mennään muutamalla, että näet pelin idean. Lapuille kirjoitetaan siis opeteltavia asioita, ja lapun toiselle puolelle oikea vastaus. Jokaisen lapun kulmaan laitetaan yksi kerättävä asia. Olen laittanut tässä esimerkissä siniset pallot helpompien käännösten kulmaan ja vaikeamman lauseen kulmaan hieman eksoottisemman värisen pallon. Myöhemmin näistä sinisistä palloista voi saada yhden pisteen ja valkoisesta kaksi pistettä.




Sitten opettaja laittaa pallot piiloon mukien alle. Tähän käyvät hyvin esim. kierrätysajatuksella  käyttämättä jääneet kertakäyttömukit tai pestyt jogurttipikarit.




Oppilaat saavat vuorotellen pareittain/ryhmissä yrittää yhtä palloa itselleen sanomalla jonkin lauseista englanniksi. Jos vastaus menee oikein (tarkistus lapun takaa), oppilas saa ottaa pallon itselleen ja lappu käännetään nurinpäin niin, että oikea vastaus jää näkyviin koko pelin ajaksi. Näin nekin oppilaat, jotka eivät olisi lausetta tienneet, näkevät sen pidemmän aikaa.




Kun kaikki laput on käännetty, lasketaan pallot. Etukäteen voidaan sopia, minkä arvoisia mitkäkin pallot ovat, jolloin oppilaiden on helppo lopuksi laskea omat pisteensä. 

Jos haluat nopeuttaa pelivalmisteluja, voit tulostaa nipun sanoja valmiiksi useammalle ryhmälle. Ne toimivat pelin jälkeenkin hyvin flashcard-tyyppisenä harjoituksena oppilaille, kun samaa opeteltavaa asiaa kerrataan.