Tässä pieni käytännön vinkki loppuvuoden kiireiden keskeltä. Olen pitänyt yleensä joka luokalle ainakin yhden tunnin lukukaudessa pöytäkoneiden ääressä tablettien, läppäreiden ja puhelimien sijaan. Näillä tunneilla tehdään nettitestejä, käydään katsomassa sovelluksia, jotka voivat olla hyödyllisiä oppilaille kotona harjoitteluun myös puhelimella ja harjoitellaan opeteltavaa asiaa jollakin sovelluksella tai esim. kirjoitelmalla. Ja ennen kaikkea, opetellaan kielten opiskeluun liittyen tietokoneen käyttöä (sanakirjat, tekstinkäsittelyohjelmien kieliasetukset yms.).
Helpoiten oppitunnin rungon luominen ja siinä pysyminen on käynyt Google Slides -esityksellä (esimerkin teema tuttuun tapaan SlidesCarnivalista), johon olen luonut linkit oppilaiden klikattaviksi. Esityksen olen jakanut linkkinä oppilaille Wilma-viestinä. Näin olen voinut antaa oppilaille yksinkertaisesti ohjeeksi klikata Wilma-viestin linkkiä ja edetä ohjeiden mukaan. Listassa on useampi linkki tai tehtävä, joten oppilailla riittää varmasti tekemistä. Näin ehdin ATK-tunnilla auttamaan tietoteknisissä ongelmissa tai tehtävien teossa ilman, että joutuisin juoksemaan niiden oppilaiden luona, joilta loppuu tekeminen kesken tai jotka eivät tiedä, mihin seuraavaksi pitää mennä.
Ehdoton plussa tässä on se, että linkki esitykseen jää oppilaalle talteen, ja hän voi halutessaan palata mihin tahansa linkeistä myöhemmin esim. puhelimella. Usein oppilaat kysyvät, mikä olikaan jokin yksi sovellus, jota tunnilla käytettiin. Näin voin helposti vinkata oppilasta palaamaan Slides-esitykseen. Olenpa saanut muutaman Wilmaa välttelevän oppilaan katsomaan läpi Wilma-viestejään hieman tarkemmin tällä tavalla. 😉
Tästä postauksesta saat lyhyen esityspohjan kopioitua itsellesi muokattavaksi. Käyn läpi myös muutaman sudenkuopan, joita itselläni on ATK-tunneilla tullut vastaan esitystä käytettäessä.
Miksi en vain laita linkkilistaa Wilma-viestinä oppilaille johtuu muutamasta syystä. Ykkösenä on varmasti esityksen visuaalisuus, jonka uskon houkuttelevan oppilaita paremmin töihin. Toiseksi, oppilas tutustuu samalla esitystyökaluihin, ja näkee, mitä kaikkea niillä voi tehdä. Kolmanneksi, esitys on helpommin löydettävissä itseltäni, kun se on tallennettuna Google Driveen luokan kansioon. Ja vielä viimeisimpänä, jos oppilas ei pääse kirjautumaan Wilmaan tai haluat muuten vain esitellä oppilaille samalla kätevän tavan jakaa linkkejä, voi esitykseen tehdä lyhennetyn osoitteen esimerkiksi Bitlyn avulla. Tässä postauksessa käyttämäni esityspohjan linkin olen lyhentänyt muotoon bit.ly/reetanesitys. Jos siis oppilaat kirjoittaisivat tämän osoiteriville, aukeaisi esitys suoraan ilman Wilma-viestejä.
Pohjan esitykseen voit käydä kopioimassa täältä. Omassa esityksessäni on listassa ensimmäisenä Peda.nettiin tehty nettitesti, johon omat oppilaani vastasivat salasanan syötettyään. Sen joudut luonnollisesti vaihtamaan tai poistamaan. Sen ja muut linkit voit vaihtaa alla olevan kuvan ohjeen mukaisesti. Klikkaa muutettavaa linkkiä kerran hiiren vasemmalla painikkeella ja valitse Change.
Pohjan esitykseen voit käydä kopioimassa täältä. Omassa esityksessäni on listassa ensimmäisenä Peda.nettiin tehty nettitesti, johon omat oppilaani vastasivat salasanan syötettyään. Sen joudut luonnollisesti vaihtamaan tai poistamaan. Sen ja muut linkit voit vaihtaa alla olevan kuvan ohjeen mukaisesti. Klikkaa muutettavaa linkkiä kerran hiiren vasemmalla painikkeella ja valitse Change.
Tämän jälkeen voit muuttaa oppilaille näkyvän tekstin ja itse linkin. Klikkaa lopuksi Apply.
Jos haluat lisätä uusia linkkejä, käy se helposti yläpalkin linkkisymbolin kautta.
Esityksiin olen laittanut nimeksi luokkatason ja päivämäärän, jotta voin myöhemmin tarkistaa, mitä minkäkin luokan kanssa on digitunneilla tehty. Ensimmäisenä diana on myös päivämäärä.
Sudenkuopat
Useimmin esiintynyt tekninen ongelma tunneilla on ollut se, että oppilas klikkaa linkkiä, ja saa eteensä tyhjän sivun (välilehdessä lukee tällöin blank). Tämän voi kiertää ruksimalla välilehden pois, klikkaamalla haluttua linkkiä hiiren oikealla painikkella ja valitsemalla "Avaa linkki uudessa välilehdessä"tai "Open Link in New Window" . Tällä tavoin välilehden pitäisi aueta aina oikein.
Toinen ongelma ei ole niinkään tietotekninen. Oppilaat innostuvat joskus klikkailemaan välilehtiä enemmänkin pois, jolloin linkkilista häviää näkyvistä ja se pitää hakea aina uudestaan esim. Wilma-viestistä. Tätä varten voi opettaja laittaa vaikkapa tunnin aluksi taululle erikseen ohjeistuksen, jotta oppilaat eivät poistaisi sitä välilehteä, jossa linkkilista on.
Kolmas opettajaa työllistänyt ongelma on ollut se, ettei oppilas pääse takaisin linkkilistaan, vaikka ei olisi sitä hävittänytkään. Etenkin jos välilehtien käyttö on vielä hukassa. Tämä on onneksi nopeasti korjattavissa, ja hyvää treeniä oppilaalle. Tästäkin voi toki muistuttaa tunnin alussa, eli pyytää oppilaita huomioimaan heti ensimmäisen linkin avaamisen jälkeen, että linkkilista jää tosiaan talteen yläpalkkiin nimellä "ATK-tunti" tms.
Viimeinen huomio on luonnollisesti se, että oppilaiden ATK-taidot vaihtelevat todella suuresti ainakin oman kokemukseni perusteella. Tämän takia ihan ensimmäistä kertaa uuden ryhmän kanssa tietokoneita käytettäessä kannattaa muutama ensimmäinen askel tehdä yhdessä tuumin, vaikka tällaista runkoa käyttäisikin apunaan. Plussaa tällaisessa rungossa on vielä myöhemmin se, että jos sitä käyttää systemaattisesti ATK-tunneilla, seuraavalla kerralla osaaminen on jo varmasti paremmalla tasolla.