Lauseenrakennuspeli paperilla, diginä ja liikkuen



Tämän postauksen peli treenaa lauseenmuodostusta eri kielissä, mutta harjoitusta voi soveltaa myös muihin oppiaineisiin, joissa on tarkoitus yhdistää toisiinsa sopivia lauseita tai sanoja. Pelin voi hoitaa perinteiseen tapaan paperilla, mutta myös diginä tai liikkuen. Saat kopioitua postauksesta pohjat kaikkiin versioihin. Perusidea lähtee kaikissa kolmessa versiossa siitä, että oppilaat jaetaan ryhmiin. Kielten tunneilla pelattuna ryhmät saavat ensin lapun, jossa treenattavat lauseet ovat näkyvissä suomeksi. 


Käytän tässä postauksessa esimerkkinä englannin aikamuotolauseita, ja tämän muokattavan pohjan saat kopioitua itsellesi tästä linkistä. Tässä Google Docs -tiedostossa on mukana kymmenen valmista lausetta sekä tyhjiä pohjia, jos haluat tulostaa laput käsin kirjoitettaviksi.


On tärkeää, että lauseet ovat mahdollisimman erilaisia. Näissä lauseissa tekijä, aikamuoto sekä lauseen loppu ovat kaikki toisistaan eroavia. Peli voisi olla hyvä myös uuden työstettävän tekstin läpikäyntiin, jolloin lauseet tulevat suoraan kappaleen teksteistä. Tämän jälkeen pelin kulku riippuu siitä, mitä versiota lähdetään pelaamaan.


Peli paperilla


Tätä versiota varten joka ryhmä saa itselleen tulostetut ja valmiiksi leikatut laput. Laput asetetaan nurinpäin yhteen kasaan, ja jokainen ryhmän oppilas ottaa vuorotellen yhden lapun kasasta itselleen. Jokainen lause rakentuu kolmesta osasta (tässä esimerkissä tekijä, tekeminen sekä vaihteleva loppuosa). Kun ensimmäinen oppilas ottaa lapun, se näytetään kaikille muille ryhmän jäsenille. Oppilas saa pitää nyt tämän lapun itsellään ja vuoro siirtyy seuraavalle. Tästä eteenpäin lapun saa pitää vain siinä tapauksessa, että kukaan muu ryhmästä ei ole jo napannut itselleen kyseiseen lauseeseen kuuluvaa osaa. Jos joku on ehtinyt jo nostaa kyseiseen lauseeseen kuuluvan osan aiemmin, pitää lappu antaa tälle oppilaalle, jotta hän saa lauseensa rakennettua loppuun. Toisin sanoen, pelissä voittaa se, joka onnistuu nostamaan mahdollisimman monesta eri lauseesta ensimmäisenä jonkin osan. Kun kaikki laput on nostettu, katsotaan, kenellä on eniten valmiita lauseita.



Peli diginä


Pelin voi pelata diginä esim. Wheel Decide -sovelluksella. Tällöin lauseen osat eivät mene kolmelle eri lapulle, vaan onnenpyörän kolmelle eri sektorille, muuten peli toimii samalla tavalla. Tästä linkistä voit käydä katsomassa, miltä esimerkin peli näyttäisi valmiissa onnenpyörässä. Tämän linkin onnenpyörää voi vapaasti muokata, sillä muokatessa onnenpyörän osoite muuttuu. Toisin sanoen, nyt annettu linkki vie pakosti aina samannäköiseen onnenpyörään. Jos Wheel Decide on vieras sovellus, voit lukea sen käytöstä lisää tästä postauksesta


Wheel Decide helpottaa pelaamista monessa mielessä. Paperia säästyy, opettajan ei tarvitse leikellä lappusia, eivätkä pelin palaset pääse hukkumaan, kun ne ovat onnenpyörässä tallessa. Wheel Decidessä on mahdollista valita vaihtoehto, jonka avulla sektori häviää onnenpyörästä, kun se on kerran tullut valituksi. Näin lauseen osat häviävät onnenpyörästä sitä mukaa, kun peliä pelataan. Onnenpyörää toimii hyvin puhelimella.

Onnenpyörän tekemistä nopeuttaa huomattavasti se, että lauseet voi kirjoittaa yhtenä listana esimerkiksi Word-dokumentille, josta niitä voi käyttää myöhemmin muihinkin tarkoituksiin. Wheel Deciden asetuksista löytyy alla olevan kuvan mukainen Paste List -painike, jonne voit kopioida listan suoraan.


Tällöin jokainen omalla rivillään oleva teksti siirtyy automaattisesti aina omalle sektorilleen valmiissa onnenpyörässä. Kun olet liittänyt listan alla olevan kuvan valkoiseen tekstilaatikkoon, paina lopuksi Add Choices, ja onnenpyörä on valmis.


Voit kopioida onnenpyörän linkin ja lähettää sen esim. Wilma-viestinä oppilaille. Kun he avaavat linkin, saavat he eteensä tekemäsi onnenpyörän, ja voivat lähteä ryhmissä napauttamaan onnenpyörästä aina uusia lauseenosia. Samaa onnenpyörää voi hyvin pelata usealla oppilaslaitteella yhtä aikaa ongelmitta. Oppilaiden pitää kirjoittaa lauseet tässä versiossa esim. vihkoon, joten pelaaminen voi käydä yksitoikkoiseksi ja puuduttavaksi, jos lauseita on kovin paljon. Yli kymmentä lausetta en ottaisi ehkä tähän versioon mukaan.


Peli liikkuen


Tämä versio eroaa aiemmasta kahdesta siinä, että ryhmä tekee nyt yhteistyötä. Leikatut laput asetetaan toiselle puolelle luokkaa tekstipuoli ylöspäin niin, että kaikki laput ovat näkyvissä. Ryhmän jäsenet asettuvat jonoon toiselle puolelle luokkaa. Jokaiselle ryhmälle on oma lappukasansa luokan toisella puolella esim. pöydällä odottamassa. Kun opettaja antaa luvan, jonon ensimmäinen lähtee hakemaan yhden lapun kerrallaan ja tuo sen takaisin ryhmälle. Tällä kertaa oppilaat kisaavat myös aikaa vastaan. Peliaikaa annetaan vai muutama minuutti, ja kun peli loppuu, katsotaan, millä ryhmällä on eniten valmiita lauseita kasassa. Lauseiden pitää olla annettujen suomennosten mukaisia, joten ryhmän jäsenten pitää olla tarkkana, minkä osan käyvät hakemassa, jotta saavat lauseen kerrallaan valmiiksi. Tämä versio tuo peliin mukaan liikettä, yhteistoiminnallisuutta ja tarkempaa pohdintaa siitä, miten lauseet kääntyvät englanniksi.