Mieleenpainamisen harjoitus diaesityksenä


Vaikka eri oppiaineissa tehdään paljon muutakin kuin ulkoa opettelua, saattaa muistin ja mieleenpainamisen treenaminen tulla vastaaan silti usein. Erilaiset muistipelit, Kim-peli, muistisäännöt yms. voivat parhaimmillaan harjoittaa muistia, tuoda toiminnallisuutta tai pelillisyyttä tunneille ja aktivoida oppilasta. Tässä postauksessa käyn läpi yhden muistipelin tai mieleenpainamisen harjoituksen, joka toimii diaesityksenä joko koko luokalle taululla tai oppilaiden omissa laitteissa, jolloin työskentely onnistuu myös pienemmissä ryhmissä. Esityksen teema on SlidesCarnivalilta ja esitysten valokuvat Unsplashilta.

Tässä harjoituksessa mieleen voidaan painaa sanoja, värejä, kuvia, lauseita tai mitä tahansa muita yksittäisiä elementtejä. Kielen tunneilla sanasto on luonnollinen harjoittelun kohde, ja käytänkin tässä esimerkkinä muutamaa kielten tunneille sopivaa harjoitusta. Nämä voit myös kopioida postauksen lopusta itsellesi. Kielten tunneilla voidaan mukaan ottaa myös kielioppia esim. epäsäännöllisten verbien muodossa.

Kuvilla pelatessa ohjeet menevät alla olevan kuvan mukaisesti:



Ajatus harjoituksen takana liittyy siihen, millaisia mieleenpainamisen menetelmiä oppilaat osaavat jo käyttää. Pelistä voi ottaa parikin kierrosta, jolloin ensimmäisellä kerralla oppilaita ei ohjeisteta käyttämään mitään tiettyä tekniikkaa. Onnistumisprosentti on tällöin kokemuksen mukaan yleensä varsin vaihteleva, ja monella oppilaalla vain yksi tai kaksi asiaa palaa lopuksi mieleen. Toisella kierroksella opettaja tai oppilaat voivat antaa vinkkejä muistiinpainamisen helpottamiseksi. Jos harjoitellaan vaikkapa sanoja, oppilas voi painaa mieleen sanojen ensimmäiset kirjaimet ja tehdä niistä muistisäännön, jonka avulla sanat palautuvat mieleen, kun ne lopuksi taas näytetään. 

Onnistumisprosentti kasvaa yleensä huimasti muutamankin vinkin tai muistisäännön jälkeen. Tämä toivottavasti muistuttaa oppilaita siitä, miten eri tavoin ja eri tekniikoita kokeilemalla asioiden mieleenpainamista ja muistamista voi helpottaa ja tehostaa. Samalla tulee käsiteltyä uuden aiheen sanastoa ja muistuteltua oppilaita siitä, mitkä olivatkaan sen hetken keskeisimmät aiheet.

Jos harjoiteltavana on vaikkapa vaatesanasto, oppilaille voidaan näyttää muutama vaatteisiin liittyvä kuva muutaman sekunnin välein.


Tämän jälkeen oppilaat näkevät yhdellä dialla isomman määrän vaatteisiin liittyviä kuvia, ja heidän on nyt tältä yhdeltä dialta tunnistettava aiemmin näkemänsä vaatekuvat.


Lopuksi opettaja siirtyy dialle, josta on otettu turhat kuvat pois, ja oppilas voi tarkistaa, kuinka monta aluksi näkemäänsä kuvaa pystyi vielä lopuksi muistamaan ja tunnistamaan.


Värejä voisi harjoittaa samaan tapaan niin, että kuvien sijasta oppilaille näytetään tietty määrä värejä muutaman sekunnin välein, ja viimeiseltä dialta on poimittava oikeat värit.


Sanoilla pelatessa voi lopuksi näyttää sanapilven, josta oikeat, aiemmin nähdyt sanat on tunnistettava.


Tältä näyttäisi yksi tällainen sanaharjoitus kokonaan läpivedettynä.


Kuvien kanssa pelatessa voidaan lopuksi pyytää käännös kuvista kohdekielelle. Kuvat jäävät yleensä paremmin mieleen kuin sanat, joten niitä voidaan näyttää pidempikin sarja. Sanojen kohdalla tällainen pitkä sarja saattaa olla jo varsin haastava.

Voit kopioida itsellesi esitykset alla olevista linkeistä:


Oppilaille voi jakaa linkin diaesitykseen, jolloin he voivat pelata sen läpi pienemmissäkin ryhmissä omilla laitteillaan. Jos mahdollista, oppilaita voi myös pyytää luomaan omia pelejä toisille ryhmässä. Näin pelistä saa hetkessä toiminnallisemman.

Saman tehtävän voi teettää myös muistilapuilla, jolloin dokukameralla näytetään sana kerrallaan ja lopuksi kaikki näytetyt sanat muutaman ylimääräisen kanssa.