Epäreilu peli



Tämä hieman erikoiselta kuulostava peli jakaa alkuun mielipiteitä, mutta useimmiten saa oppilaat kuulolle kerta toisensa jälkeen. Peli on nimensä mukaisesti tarkoituksella epäreilu, mutta saa yleensä aikaan hyvät naurut, ja helpottaa elämää siinä mielessä, että kaikista osaavin ryhmä ei välttämättä aina voita. Näin onnistumisen elämyksiä saattaa tulla hieman yllättäenkin. Kääntöpuolena, häviäminen ei tunnu niin pahalta, kun muistaa, että koko pelissä on kyse tuurista eikä aina välttämättä taidoista.

Pelin olen aikoinaan napannut täältä, ja lisännyt siihen mukaan Google Slidesilla tekemäni pohjan, jonka voit kopioida täältä 9 ruudulla sekä täältä 12 ruudulla. Teeman löysin mahtavasta sivustosta nimeltä SlidesCarnival, joka tarjoaa ilmaisia teemoja PowerPointin ja Google Slidesin käyttäjille.

Perusperiaatteena pelissä on, että ryhmä voi saada oikeasta vastauksesta miinus- tai plussapisteitä (tai joskus ei pisteitä ollenkaan), ja halutessaan siirtää pisteet toiselle ryhmälle heti oikein vastattuaan. Päätös pitää vain tehdä ennen kuin tietää, paljon pisteitä vastauksesta saa.

Vähän samaa ideaa ajaa Baamboozle-niminen peli netissä, mutta erona siihen Epäreilu peli on nopea luoda hetkessä mihin tahansa aiheeseen, kunhan opettaja ensin keksii tarpeeksi kysymyksiä siihen hetkeen. Lisäksi mahdollinen pisteiden luovuttaminen toisille tuo lisää jännitystä peliin.


Pelipohja


Itse käytän pelissä ensimmäisen kuvan mukaista yhdeksän kysymyksen pakettia. Ideana on, että samaa pohjaa voi käyttää eri tunneilla tai eri oppiaineissa, sillä opettaja lukee kysymykset ääneen tai kirjoittaa taululle, ja pelipohjasta katsotaan aina vain pistemäärä kullekin kysymykselle.


Pelin kulku


Opettaja valmistautuu peliin kirjoittamalla kysymykset valmiiksi numeroituna ylös itselleen, tässä tapauksessa kysymykset 1-9. Oppilaat jaetaan ryhmiin, joissa saavat yhdessä miettiä kysymystä. Ryhmä A valitsee ensimmäisenä jonkin numeron, vaikkapa kysymyksen numero 1, ja opettaja kysyy listaltaan kysymyksen. Ryhmä saa hetken aikaa miettiä ja vastaa. Jos vastaus menee väärin, siirtyy vastausvuoro ryhmälle B jne. Jos vastaus menee kuitenkin oikein, ryhmän oppilaat saavat valita, ottavatko pisteet nyt itselleen, vai siirtävätkö muille. Tämän jälkeen opettaja painaa pelipohjasta numeroa 1 kysymyksen numeron mukaan.




Tekemässäni pohjassa ykköstä painamalla lävähtää ruutuun tämä pistemäärä:




Jos ryhmä on päättänyt pitää pisteet itsellään, saavat he nyt onnekkaina kaksi pistettä. Opettaja painaa takaisin alkuun -painiketta, ja pääsee taas numeroruudukkoon (ohjeet linkin luomiseen yhdeltä dialta toiselle löytyvät täältä, mutta valmiissa pohjassa linkitykset on jo tehty valmiiksi).

Seuraava ryhmä saa nyt valita kysymyksen ja sama toistuu. Opettaja painaa ruudukosta kysymyksen numeroa, ja pistemäärä ilmestyy ruudulle:




Nyt jos oppilaat päättivät pitää pisteet itsellään, tipahtaa heillä saldo kahden pisteen verran. Jos he päättivät antaa pisteet toiselle ryhmälle, menettää toinen ryhmä pisteitä. Peli etenee samalla tavalla, kunnes kaikki kysymykset on kysytty. Lopulta katsotaan, kenellä on kerättynä (tai jäljellä) eniten pisteitä.

Siltä varalta, että oppilaat opettelevat pistemäärät eri ruutujen takaa ulkoa, kannattaa diojen pistemääriä käydä muuttamassa silloin tällöin omasta versiostaan. Näin jännitys pysyy yllä tulevissakin peleissä.


Variaatiot


1. Pisteiden antamisen muille voi jättää pois.
2. Pisteiden laskuun voit lisätä  jännitystä vielä sitäkin kautta, että ryhmistä lähimmäksi nollaa päässyt voittaa, kunhan pisteet jäävät plussan puolelle. Jos kaikilla on vain miinuspisteitä, heistä lähimmäksi nollaa päässyt voittaa. 

Ihan kaikille ryhmille tämä ei välttämättä taivu (etenkin, jos luokassa on paljon ristiriitoja, ja peli muuttuu helposti riitelyksi), mutta leikkimielellä otettuna on varsin toimiva ja paljon oppilaat tätä toivovatkin tunneille mukaan.