Lausekäännöksiä kirjekuorilla



Tässä harjoituksessa - jota voi soveltaa moneen kielioppiin ja varmasti myös muihin oppiaineisiin kuin kieliin - oppilas saa 1-3 pistettä sen mukaan, miten paljon hän opitusta asiasta hallitsee. 

Kirjekuorissa on sisällä ruotsinkielisiä virkkeitä, joista löytyy päälause ja sivulause, ja kirjekuoren takaa löytyy suomennos. Kirjekuoresta löytyy myös aina pisteytys virkkeille: jos oppilas osaa konjunktion oikein, saa siitä yhden pisteen. Toisen pisteen saa sivulauseen oikeasta sanajärjestyksestä ja kolmannen päälauseen sanajärjestyksestä. Näin oppilas voi ottaa sivulauseen haltuun "taso" kerrallaan ja toivottavasti muistaa harjoituksen jälkeen, että kolme asiaa oli otettava tässä kielioppiaiheessa huomioon. Toimii siis varmasti monessa aiheessa, jossa on monta muistettavaa asiaa yhdessä.

Ajatus lähti siitä, kun ostin heräteostoksena jokin aika sitten kasan erivärisiä kirjekuoria, ja mielessä on pyörinyt aina välillä, mitä niiden kanssa voisi tehdä. 




Kasit alkavat kohta käydä läpi sivulausetta ruotsissa, ja koska haasteellisinta aiheessa on yleensä ollut muistaa sekä konjunktiot, sivulauseen sanajärjestys että päälause/jälkilause, aloin miettiä, miten nämä kolme uutta opittavaa asiaa saisi kerralla menemään perille. Tästä alkoi kehkeytyä ajatus siitä, että jospa virkkeitä käsiteltäisiin yksi asia tai "taso" kerrallaan.

Ensin tulostin Post It -teipille suomenkieliset virkkeet sivulauseineen (samaan tapaan kuin Post It -tulostuksessa). Tämä teippi on siitä näppärää, että se voidaan kiinnittää ja irroittaa monta kertaa, sillä koko pinnalla on Post It -lapuista tuttu liimapinta, ja tarra pysyy siis varsin hyvin kiinni useankin irroituskerran jälkeen. En halunnut kirjoittaa suoraan kirjekuorille, jotta voisin käyttää niitä myöhemmin muuhunkin.




Leikkasin tarralaput siistimmäksi ja kiinnitin kirjekuorten taakse.




Sisälle tulostin kuhunkin kuoreen oikean ruotsinkielisen käännöksen...




... ja pisteytyksen käännöksen eri "tasojen" osaamisen perusteella. Näin alla olevan kuvan mukaisesti konjunktiosta saa yhden pisteen, sivulauseen oikeasta sanajärjestyksestä toisen ja päälauseesta kolmannen. Päälause voi toisinaan olla jälkilauseen muodossa, joten oppilaan on muistettava mahdolliset sanajärjestysten muutokset myös päälauseessa. Samalla toistuu mukavasti erikseen konjunktio, KonSuKiePre-sääntö sekä päälauseen tunnistaminen.




Tehtävä tehdään pareittain tai pienissä ryhmissä niin, että kukin toimii vuorotellen tuomarina nostaen kirjekuoren kerrallaan ja kukin laskee omat pisteensä. Toiminnallisuutta voi lisätä niin, että kirjekuoren saa hakea opelta, kun on ensin kääntänyt jonkin kappaleen sanan oikein. Escape-meininkiä tähän voisi ottaa mukaan myös vaikkapa niin, että seuraavalle tasolle pääsee vasta, kun on saanut 10 pistettä. Sovelluksia varmasti löytyy, kunhan niitä ehtii miettimään! 

Tein yhdelle parille/ryhmälle setin aina samanvärisille kirjekuorille, niin eivät mene sekaisin. Samoin vastauslaput kirjekuorien sisällä on tulostettu aina yhdellä värillä/setti.




Tätä voi toki tehdä myös yksinään treeninä, jos on muuta ryhmää nopeampi tms. Tätä aion soveltaa seuraavaksi mahdollisesti englannissa apuverbien käyttöön eri aikamuodoissa sekä ruotsissa kysymyslauseiden muodostamiseen, jolloin 1. taso olisi kysymyssana, 2. tasona oikea muoto verbistä ja 3. tasona sanajärjestys, vähän luokkatasosta riippuen.

Mielenkiinnolla odotan, miten tehtävä lähtee käyntiin ja pysyvätkö kirjekuoret siistinä näin, vai pitääkö vastaus- ja pistelappu sitten kuitenkin laminoida. 😁