Asiantuntijaoppilaat luokittelutehtävässä


Tämä harjoitus sopii monenlaisten sisältöjen opiskeluun ja tuo oppitunnille liikettä osallistaen oppilaat matalalla kynnyksellä yhteistyöhön. Käytän tässä postauksessa esimerkkinä englannin kielioppia, mutta perusidea taipuu varmasti muihinkin oppiaineisiin. Saat kopioitua postauksesta englannin prepositiotehtävän omaan käyttöösi.

Alkuvalmistelut


Aluksi opettajan on mietittävä, mitä käsitteitä tai sanoja halutaan harjoitella. Itse valitsin tässä harjoituksessa prepositiot, joita otin erityiskäsittelyyn neljä kappaletta (in, on, to, at). Prepositioiden tilalla voisi matematiikassa olla lukuja, joihin päästään eri laskutoimituksilla, biologiassa eri puutyyppejä, joihin tietyt puulajit pitää sijoittaa jne. Omassa versiossani oppilaiden pitää yhdistää 18 fraasia oikeisiin prepositioihin (be interested in, listen to, be good at jne.). Tulostin laput seitsemälle eriväriselle A4:lle, koska jaan luokan seitsemään ryhmään, ja leikkasin ne valmiiksi eri kasoihin, kukin väri omaan pinoonsa. Näin joka pinossa on 18 samaa fraasia eri väreillä.



Pelin kulku


Opettaja arpoo tai valitsee ensin asiantuntijaoppilaat - oppilaat, jotka edustavat kukin yhtä sanaa tai käsitettä, omassa esimerkissäni prepositiota. Oppilaat saavat kyltit, jotka voi laittaa kaulalle roikkumaan tai teipata vaikkapa asiantuntijaoppilaan pulpetin reunaan näkyville. Asiantuntiajoppilaat saavat myös tuomarin paperit, joissa on oikeat vastaukset peliä varten. Prepositioversiossa asiantuntijaoppilailla on lista fraaseista oikeiden prepositioiden kanssa.


Muut oppilaat jaetaan ryhmiin, omassa tapauksessani seitsemään eri ryhmään. Jokainen ryhmä saa oman lappupinonsa, joka on kaikilla ryhmillä erivärinen. Kun peli alkaa, pitää oppilaiden miettiä ryhmässä, mikä lappu kuuluu minkäkin käsitteen alle. Toisin sanoen, kenelle asiantuntijaoppilaalle mikäkin lappu menee. Prepositiopelissä lappu, jossa lukee listen pitää siis kiikuttaa asinatuntijalle, jonka kyltissä lukee TO, jotta saadaan oikea fraasi listen to muodostettua.

Se ryhmä, joka saa ensimmäisenä kaikki lappunsa vietyä asiantuntijoille, ilmoittaa jollakin tapaa olevansa valmis (kädet ylös tms.). Peli keskeytetään hetkeksi, ja asiantuntijat tarkistavat, ovatko tämän ryhmän laput oikeassa osoitteessa. Tarkistus on nopea tehdä, koska jokaisella ryhmällä on oma värinsä. Jos siis oranssi ryhmä on valmis ensimmäisenä, asiantuntijat tarkistavat, ovatko kaikki oranssit laput oikeassa paikassa. Jos ryhmä on oikeassa, peli päättyy ja ryhmä julistetaan voittajaksi. Jos jokin lappu on väärässä paikassa, ryhmä tippuu pois pelistä ja muut jatkavat peliä eteenpäin. Tässä voi toki tehdä erilaisia muunnelmia vaikeusasteen, iän tai ryhmän mukaan.

Pelin edut


Ryhmät pääsevät luonnollisesti harjoittelemaan opeteltavaa sisältöä miettiessään lappujen oikeaa osoitetta. Asiantuntijaoppilaat pääsevät lukemaan oikeat vastaukset ja tarkistamaan muiden oppilaiden suorituksia niiden avulla, jolloin hekin pääsevät treenaamaan sisältöjä. 

Osallistumiskynnys on matala, sillä kukaan oppilaista ei ole yksin vastuussa vastaamisesta ja ryhmän onnistumisesta. Oppilaat voivat vuorotella lappujen viemisessä oikealle paikalle, jolloin kaikki osallistuvat tavalla tai toisella.

Pelin aikana oppilaat pysyvät liikkeessä, joka pitää oppilaat hereillä ja virkeinä sisältöjen opettelua varten. Liikkuvan koulun monet edut oppimiselle ja motivaatiolle ovat varmasti monelle jo tuttuja.

Asiantuntijaoppilaaksi voidaan valita vapaaehtoisia tai niitä, jotka eivät mielellään ole mukana ryhmissä. Vapaaehtoisuuden perusteella valitut saavat itse vaikuttaa tuntinsa kulkuun ja mielummin yksin työskentelevät saavat mahdollisuuden työskennellä edelleen yksin samalla kuitenkin peliin osallistuen.

Peli soveltuu todella monenlaisiin sisältöihin, ja on nopea valmistella. Oppilaat voi laittaa myös itse tekemään lappuja opettajan mallin mukaan valmiiksi leikattuihin suikaleisiin, jolloin treeniä tulee heille jo tekovaiheessa. Asiantuntijakyltin voi askarrella hetkessä valkoisesta A4:sta.


Ladattavat tiedostot