Kolmen virkkeen tarinat - klassikot lyhyesti ja ytimekkäästi


Kirjoittaminen vieraalla kielellä voi tuntua oppilaasta haastavalta monesta syystä. Esimerkiksi aihevalinta, sisällön keksiminen sekä lauserakenteet saattavat olla syyllisiä työn jumiutumiseen ja motivaatio-oneglmiin. Olen yrittänyt ajatella kirjoittamista viime aikoina eri tavalla, ja sen sijaan, että kirjoittamiselle varattaisiin aina toisinaan yksittäinen tuntui, jolloin oppilaalta vaaditaan yksittäinen teksti tai tiettyjä lauseita, voitaisiin käyttää aikaa siihen, että kynnys ylipäätään kirjoittaa madaltuu. Ajatuksen keskiössä on se, että huomio ei olisi kirjoittamisessa ja kielessä itsessään, vaan vaikkapa ajatusleikissä, jonka tuotokset kirjataan yhdessä ylös.

Tässä ajatusleikissä ideana on ottaa ryhmässä käsittelyyn kaikille tuttu tarina tai satu, ja tiivistää sen koko tarina muutamalla virkkeellä juonikuvaukseksi. Koska tehtävä on itsessään jo hieman mahdoton, oppilailta häviää toivottavasti paine tehdä täydellinen suoritus. Valmiista tarinasta tulee usein myös alkuperäistä versiota hauskempi, mikä voi lisätä motivaatiota tehtävän tekemiseen. Valmiit tiivistelmät voidaan tehdä paperilla tai Powerpoint- tai Slides-esityksenä ja koota lopulta yhdeksi "satukirjaksi". Tästä voisi saada samalla ideaa vaikkapa MOK-sisältöihin. 

Ajatus lähti liikkeelle siitä, kun harjoittelimme tekstin suomentamista pääkohdat esiin poimien. Kerta toisensa jälkeen - kielloista huolimatta - oppilaat lähtivät suomentamaan tekstiä sana sanalta ja jumiutuivat pieniin yksityiskohtiin käyttämättä juuri päättelykykyä tai kokonaiskuvan hahmottamista apunaan. Toisin sanoen, jos sana oli vieras, lause pysähtyi siihen. Kokonaiskuvan hahmottamisen taito joutuukin tässä harjoituksessa tiukkaan testiin - kuitenkin kevyen aiheen kautta.

Postauksesta saat yhden Google Slides -esityksen kopioitavaksi. Koska tekstit ovat lyhyitä ja hyödyntävät mielenkiinnon nappaavia kuvia, soveltuu harjoitus myös hyvän, visuaalisesti vahvan esityksen luomisen treenaamiseen, mikä on nykyaikana varsin tärkeä taito.

Esimerkkinä Tuhkimo


Alla näet kuvasarjan, joka on napattu omasta Tuhkimo-esityksestäni. Esitys toimii esimerkkinä oppilaille 9. luokan englannin tunneilla.



Ohjeistus oppilaille


Oppilaita ohjeistetaan miettimään ryhmässä satu tai tarina, joka on kaikille tuttu. Eri ryhmät voivat valita samoja aiheita, sillä kaikkien lopputulokset ovat varmasti lopulta erilaisia. Jos lopputulokset kerätään lopuksi yhdeksi kirjaseksi, on toki hyvä valita eri aihe joka ryhmälle.

Tämän jälkeen oppilaat miettivät tärkeimmät tapahtumat tarinassa ja valitsevat niistä kolme huippukohtaa, joista tehdään yhteensä kolme virkettä. Nämä virkkeet käännetään lopulta englanniksi yhdessä tai vaikka niin, että jokainen on vastuussa yhdestä virkkeestä. Oppilaille on hyvä näyttää yksi valmis tuotos esimerkkinä.

Jos työ tehdään diginä, voi aikaa käyttää myös kuvien etsimiseen, sommitteluun ja selkeän fontin valitsemiseen. Hyvänä kirjastona tässä toimii esimerkiksi Unsplash, josta lähes kaikki blogipostauksieni netistä löydetyt kuvat ovat kotoisin. Näin harjoitus treenaa myös tärkeitä digitaitoja.

Harjoituksen edut


Harjoitukset etuja on tullut jo mainittua tekstissä aiemmin, mutta tässä vielä kootusti muutamia. 

Kynnys kirjoittaa madaltuu, kun tehtävänasettelu ei vaadi täydellistä, pitkää tekstiä. Oppilas voi parhaimmillaan kokea onnistuneensa kirjoittajana taitotasosta huolimatta.

Harjoitus pakottaa oppilaat keskittymään pääasioihin pienten yksityiskohtien sijasta. Koska kyseessä on näin ääriesimerkki tiivistelmästä, paine kerätä jotkin tietyt, ainoat oikeat pääasiat häviää ja oppilas saa itse päättää, mitkä asiat tarinassa ovat tärkeitä.

Koska lopputulos saa olla hauska - ja sellaiseksi helposti tulee ilman yritystä - harjoitus ei välttämättä tunnu perinteiseltä kirjoitustehtävältä, ja oppilaiden osallistaminen sujuu toivottavasti helpommin. Paluu lapsuusajan tarinoihin on kaiken lisäksi monelle hieno, nostalginen hetki! Aiheena voivat olla Disney-prinsessat, Muumit tai mikä tahansa muu kaikille tuttu aihe.

Kun harjoitus tehdään diginä, tulee mukaan hyvä tilaisuus treenata digitaitoja, esitelmän tekoa, kuvien hakua ja visuaalisuutta. Koska yhdelle dialle saa laittaa vain yhden virkkeen, tulee pakosti harjoiteltua selkeää ulkoasua ja sopivaa sanamäärää diaa kohden. Oman kokemuskeni mukaan oppilailla on usein tapana täyttää diat liian suurella määrällä tekstiä.

Ladattavat tiedostot