Kahoot! Challenge omaan tahtiin pelaten


Kahoot mahdollistaa nykyään samantyyppisen oppilaan omaan tahtiin tehtävän tietovisan kuin vaikkapa Gimkit. Peliä ei siis vedetä yhdessä taululla, vaan koodin syöttämällä oppilas aloittaa oman pelinsä ja etenee siinä omaan tahtiinsa. Tähän ei myöskään tarvita erillistä appia oppilaan puhelimessa, vaan peli toimii selaimella. Moodi kulkee nimellä Challenge eli haaste ja on hyvin nopea ottaa käyttöön. Toiminto on hieno lisä Kahootin valikkoihin siinä mielessäkin jo, että monella on varmasti paljon materiaalia Kahootissa valmiina, jota voi nyt käyttää entistä monipuolisemmin. Kahoot on muuttunut viimeisen vuoden aikana toiseenkin suuntaan, eli ilmaisversiosta on riisuttu erilaisia kysymystyyppejä pois. Mukava siis nähdä, että jotain uutta on tuotu ilmaisversioonkin.

Käyn alla läpi kuva kuvalta oppilaan omaan tahtiin kulkevan (engl. student-paced) tehtävän tai haasteen luomisen ja muutaman huomioitavan seikan, jotka on hyvä sanoa oppilaillekin.

Haaste luodaan valitsemalla Challenge-painike normaalin Play-painikkeen sijaan.


Tämän jälkeen valitaan päivä, jonne asti haaste on avoinna, sekä muutama muu yksityiskohta. Personalized learning -valinta ei näy ilmaisversiossa eikä toimi selaimella pelattaessa, vaan vaatii sovelluksen, mutta peruspeli toimii vallan hyvin sitä ilmankin. Ilmaisversiossa yhden haasteen pelaajaraja on 100, eli muutama luokka voi pelata hyvin samaa haastetta yhtäaikaa. Kun olet valmis, paina Create-painiketta luodaksesi haasteen.


Tämän jälkeen saat eteesi raportin, josta voit jakaa oppilaille pelikoodin sekä seurata, ketkä peliä ovat pelanneet sekä millä tuloksilla. On hyvä muistuttaa siis oppilaita, että opettaja pääsee näihin tietoihin käsiksi. Samoin muut haastetta pelaavat oppilaat näkevät, kuka on sillä hetkellä parhammilla pistesijoilla samaan tapaan kuin normaalissa Kahoot-visassa. Raportteihin pääset käsiksi myöhemmin yläpalkin Reports-painikkeesta.


Oppilaan laitteessa haaste alkaa koodin syötöllä. Voit kokeilla itse alla näkyvää koodia maaliskuun 2020 puoleenväliin asti, niin näet tarkalleen, miten haaste toimii. Huom! Pelaajien nimet ja pisteet tulevat tässäkin tapauksessa minulle näkyviin, mutta tätä koodia en ole antanut oppilailleni, joten oppilaiden nimiä ja pisteitä siellä ei näy.


Koodin ja oman nimimerkin syötön jälkeen pelaaja saa ohjeet jokaiselle kysymykselle normaaliin tapaan.


Nyt vastaaminen ei tapahdu kuitenkaan tiettyjä värejä napauttamalla, vaan taululta tuttu peliruutu tulee nyt näkyviin puhelimen ruudulle.


Ilmaisversiossa on oma rajoituksensa erilaisten kysymystyyppien kohdalla, mutta Kahootin kirjastosta löytyy paljon valmista materiaalia, ja myös muiden tekemistä Kahooteista voit tehdä haasteen. Haasteeseen osallistuneet pelaajat ja heidän pisteensä tulevat silloinkin sinulle itsellesi näkyviin.

Vaikka Kahoot ei ole lempisovellukseni, tiedän, että monelle oppilaalle se on yksi parhaimmista koulussa käytettävistä tietovisoista, joten toivon, että motivaatio treenata oppisisältöjä tämän myötä kasvaa. Ja edelleen, on aina hienoa, kun jo tehtyjä materiaaleja pääsee hyödyntämään pienellä vaivalla uudella tavalla!