Padlet yhteistoiminnallisena työkaluna


Padlet muuttui monen harmiksi maksulliseksi jo jonkin aikaa sitten, minkä jälkeen sitä on varmasti käytetty opetuksessa paljon entistä vähemmän. Ilmaisversiossa on kuitenkin edelleen mahdollista tehdä kolme taulua, ja poistetun tilalle voi tehdä aina uuden. Lisäksi, tehdyn taulun voi tallentaa kuva- tai pdf-tiedostona tai tulostaa. Nämä mahdollisuudet yhdessä Padletin helppokäyttöisyyden ja monipuolisuuden kanssa tekevät Padletista mielestäni edelleen varteenotettavan työkalun etenkin yhteistyönä tehtäviin töihin oppitunnilla. Padlet onkin itselläni varasuunnitelmana aina niihin hetkiin, kun jokin muu harjoitus ei onnistu tai oppitunnille jää ylimääräistä aikaa. Käyn tässä läpi muutamia esimerkkejä eri taulutyypeistä eri tilanteisiin sekä esittelen muita sovelluksen etuja.

Aikajana


Aikajana eli Timeline toimii harjoituksena perinteisen aikajanan lisäksi myös yhteistyönä tehtävään tekstiin, jossa oikea järjestys on jollakin lailla tärkeä. Oppilaille voidaan antaa eri historian tapahtumia lapuilla tai valmiina Padletilla, jolloin tapahtumat pitää järjestää oikeaan järjestykseen yhteistyönä kukin omalla puhelimellaan. Kielten opetuksessa aikajanaa voisi käyttää esim. järkevän tekstin kirjoittamiseen kahdellakin eri tapaa. Lauseet voivat olla kirjoitettuna valmiiksi taululle mutta väärään järjestykseen (alla oleva kuva), jolloin oppilaiden pitää miettiä yhdessä, mitkä lauseet siirretään minnekin. Alla oleva Padlet löytyy tämän linkin takaa, jos haluat tutkailla sitä tarkemmin.


Toisena vaihtoehtona on, että oppilaiden pitää kirjoittaa oma lauseensa järjestyksessä oikeaan kohtaan. Tämän voisi toteuttaa niin, että jokainen oppilas saa oman lauseensa lapulla, ja heidän pitää yhdessä miettiä, kuka lähtee kirjoittamaan omaa lausettaan ensimmäisenä janalle. Sitten seuraava oppilas saa lisätä oman lauseensa, kun yhteisellä päätöksellä on päätetty, kenen lause taululle seuraavaksi kuuluu. Alla olevaan Padlettiin pääset tästä linkistä.


Canvas


Canvas on taulu, jossa lisätyt tekstit tai kuvat pystyy linkittämään toisiinsa. Tätä olen käyttänyt tunnin lopuksi tiedonhakutehtävien yhteydessä. Etsimme 7. luokan ruotsintunnilla satuhahmoja, jotka ovat esiintyneet alunperin ruotsiksi, ja kokosimme niitä yhteen. Tuloksena oli Muumilaakson asukkaita sekä Astrid Lindgrenin kirjoittamia hahmoja, joten yhdistin taululle ilmaantuneet nimet näiden kahden otsikon ympärille mielekarttatyyppisesti. Alla olevan Padletin näet tarkemmin täältä.



Edut


Padletissa on myös monenlaisia muita taulupohjia, jotka ovat kaikki saatavilla ilmaisellakin tilillä. Alla näet kuvakaappauksen kaikista valittavissa olevista pohjista.


Esimerkiksi Stream on toiminut taulupohjana hyvin silloin, kun olen pyytänyt oppilaita listaamaan asioita oppituntia varten, olivat ne sitten epäsäännöllisiä verbejä, tiettyyn teemaan liittyviä sanoja tai palautetta ja toiveita tunneille. Tietyistä teksteistä tykkäämällä oppilaat voivat myös äänestää eri asioista.

Oppilaat pääsevät tekemään työtä yhdessä, kun taulu on heijastettuna kaikkien nähtävillä taululla. Oppilaiden nimet saa piiloon, joten pelkoa vääristä vastauksista ei tarvitse turhaan kokea. Kaikkien työpanos pääsee siis esille matalalla kynnyksellä, ja muiden tekemästä työstä voi hyötyä moni muukin oppilas. Taulua suunniteltaessa voidaan esimerkiksi jakaa työtehtävät niin, että yksi ryhmä hakee taululle tiettyjä asioita, kun taas toinen ryhmä ottaa hoitaakseen jonkin toisen osion. Lopuksi lisätyt tekstit ja kuvat tai vaikkapa videot voidaan järjestellä taululla yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi eri taulupohjien avulla.

Jakaminen on helppoa, sillä osoitteen lopun saa päättää itse asetuksista. Kaikki omat tauluni ovat muotoa padlet.com/reettab/... Alla olevassa esimerkissä laitoin taulun osoitteeksi yksinkertaisesti padlet.com/reettab/7lk, kun kyseessä oli 7. luokan työ.



Padlet on kaiken kaikkiaan todella helppokäyttöinen ja käyttäjäystävällinen  sekä opettajille että oppilaille. Padletin saa myös upotettua esim. Peda.nettiin, jossa sitä voi edelleen muokata. Opettaja voi myös päättää, haluaako ensin hyväksyä oppilaiden lisäykset taululle alla olevan kuvan mukaisesti (Require Approval). 


Asetuksia löytyy Padletista paljon, ja taulua voi halutessaan muokata varsin tarkkaan. Perusasetuksilla pääsee kuitenkin nopeasti työntekoon, minkä vuoksi Padlet toimii mielestäni erittäin hyvin lisätehtävänä silloin, kun tunnille tarvitaan yllättäen lisää tekemistä. Kaiken kaikkiaan Padlet on edelleen mielestäni hyödyllinen työkalu tunneille, kun maksullisuuden tuomista muutoksista on ensin toipunut.