Ulos oppimaan - tehtäväideoita koulun pihalle


Säiden lämmetessä ulkona pidettävien oppituntien suosio kasvaa tavallisempanakin keväänä, ja nyt poikkeusaikana ulkoilma tarjoaa vaihtelun ja auringonpaisteen lisäksi väljyyttä ja hengähdystä mahdollisesti ahtailta tuntuviin sisätiloihin. Ideoita ulkona pidettäviin oppitunteihin voi syntyä paikan päällä ympäristön innoittamana tai vaikkapa oppilailta, jotka muistelevat ulkona leikkimiään perinneleikkejä usein mielellään. Tässä postauksessa on lueteltuna muutamia ideoita ulkona tehtäviin harjoituksiin ja peleihin. Painopiste on kielten opetuksessa, mutta ideoita voi soveltaa myös muihin oppiaineisiin.

1. Kuvajahti

Tässä tehtävässä opettaja antaa sarjan asioita, jotka oppilaiden on löydettävä ja kuvattava. Ohjeet voivat olla kieltentunneilla kohdekielellä ja ne voivat olla hyvin konkreettisia tai hieman haastavampia tai tulkinnanvaraisia. Esimerkki englannin tunneille sopivasta kuvajahdista ohjeineen löytyy tämän linkin takaa. Sivun voit kopioida itsellesi tästä linkistä.

2. Seppo-pelialusta

Seppo on varmasti jo monelle tuttu pelialusta mobiililaitteille. Seposta voit etsiä muiden tekemiä pelejä tai luoda jaettavaksi omasi.

3. Etsi ja kuvaile

Tämän tehtävän ideana on antaa oppilaan valita mikä tahansa esine tai asia ulkoa, ja kuvailla sitä yksin tai parin kanssa. Tuotos voi olla kirjoitettu tai tallennettu puheena puhelimelle, sillä älypuhelimista löytyy useimmiten valmiina jokin tähän sopiva sovellus. Vierailla kielillä työ tehdään kohdekielellä, ja oppilaalle voi antaa tueksi apukysymyksiä. Tärkeää tehtävässä on se, ettei oppilas missään vaiheessa kerro, mitä kuvailee, vaan se on pystyttävä arvaamaan kuvauksesta.

4. Numeropeli

Oppilaat asettautuvat tässä pelissä rinkiin (turvavälit tietysti mielessä pitäen) ja opettaja ohjeistaa heitä luettelemaan numeroita yhdestä kahteenkymmeneen. Pelin pääsee läpi vain, jos kukaan ei sano samaa numeroa yhtäaikaa toisen oppilaan kanssa. Numeroita ei saa myöskään sanoa järjestyksessä ringissä, eikä ringissä saa sanoa mitään muuta kuin numeroita. Jos joku sanoo saman numeron yhtäaikaa toisen kanssa, palataan takaisin numeroon yksi. Vieraissa kielissä numerot sanotaan kohdekielellä. Idea ei ole omani vaan kollegalta aikoinaan napattu, mutta sen alkuperää en tiedä.

5. Muistilista

Ideana tässä tehtävässä on kertoa yksi lyhyt asia, jonka muistaa oppiaineen tunneilta. Oppilaat voivat istua rivissä tai ringissä (turvavälit huomioonottaen) niin, että kaikki kuulevat toisensa. Opettaja kirjoittaa ylös jokaisen oppilaan nimen kohdalle hänen sanomansa asian. Lopuksi opettaja sanoo vuorotellen kaikkien oppilaiden nimet haluamassaan järjestyksessä, ja kuka muistaa nopeiten tämän oppilaan mainitseman asian, saa pisteen.