Reikäkortti motivointiin


Olen käyttänyt oppitunneilla lisäpistesysteemiä, jossa yhtenä osana ovat viikottain annetut lisätehtävät. Tehtävät ovat näkyvillä opettajan pöydällä pienellä kylttitelineellä joka päivä. Tarpeeksi lisäpisteitä tehtyään oppilas on saanut esimerkiksi yhden tai kaksi lisäpistettä jonkin ennalta sovitun kokeen kokonaispistemäärää. Oppilaat ovat pitäneet lisäpisteistä omaa kirjanpitoa, ja olen lisäksi itse merkannut lisäpisteet ylös opettajan päiväkirjaan. Opettajan päiväkirja vaan täyttyy helposti kaikennäköisistä merkinnöistä, eikä pisteiden kertyminen ole tuntunut kovin konkreettiselta oppilaan näkökulmasta. 

Törmäsin Pinterestissä tämän opettajan käyttämään reikäkorttiin, ja ihastuin idean konkreettisuuteen. Linkin takaa löytyvässä tekstissä idea oli todettu varsin onnistuneeksi, ja motivoidunpa siis itsekin suunnittelemaan omaan käyttöön sopivaa reikäkorttia. Tein korteista oman versioni viikkotehtävien tekoa ajatellen ja tulostin värilliselle paperille. Postauksen alkukuvassa yksi kuvitteellisen oppilaan kortti päällimnmäisenä. Tähdet on rei'itetty pihtirei'ittäjällä, jonka löysin paikallisesta marketista muutaman euron hintaan. Näitä saa toki varmasti myös askarteluliikkeistä.

Ideana on, että oppilas joko säilyttää korttia luokkahuoneessa luokan omassa korissa sivupöydällä tai oman vihkon välissä - tällöin on tosin aina olemassa vaara kortin hukkumisesta. Kun viikon lisätehtävä on näytetty opettajalle, tekee opettaja uuden reiän korttiin. Kun kaikki 10 tähteä on rei'itetty, saa oppilas sovitun palkinnon, kuten esim. lisäpisteen kokeeseen.

Mietin kortille digiversiota, mutta koska kortti on tulossa käyttöön pienemmille oppilaille, halusin sen mahdollisimman konkreettiseksi, positiiviseksi ja sitä kautta toivottavasti motivoivammaksi.

Käyttämäni pohjan voit kopioida Google Drivellesi täältä tai pdf-tiedostona blogin Facebook-ryhmästä. Googlen työkaluilla tehtyä tiedostoa voit muokata omaan käyttöösi sopivaksi niin, että tähtiä rei'itetään viikkotehtävien sijasta jonkin muun tavoitteen perusteella, oli se sitten hyvä käytös, aktiivisuus, läksyjen teko tms.