Kielten tunneilla uuden kappaleen läpikäynnissä haasteena on toisinaan oppilaiden aktivoiminen heti alusta asti niin, että jo ensimmäisen kuuntelukerran jälkeen oppilaalle alkaa muodostua jonkinlainen käsitys kappaleen sisällöstä ja keskeisistä sanoista kohdekielellä. Pahimmillaan oppilas alkaa käydä tekstiä läpi vasta siinä vaiheessa, kun siihen liittyvät tehtävät aloitetaan konkreettisesti.
Oppilaat jaetaan kahteen tai useampaan ryhmään ja kirjat laitetaan kiinni. Ryhmissä keskustellaan hiljaa keskenään ja sanotaan aina vuorotellen sana kappaleesta.
Opettaja kirjaa sanat ryhmiltä ylös niin, että kaikki näkevät koko ajan, mitkä sanat on jo sanottu. Samalla oppilaille tulee jatkuvaa kertausta taululla näkyvistä sanoista, mikä auttaa painamaan niitä paremmin mieleen.