Prepositiot ja artikkelit tuottavat herkästi haastetta suomenkielisille oppilaille, ero omaan äidinkieleen kun on tässä kohtaa kielioppia huomattava. Täydennys- ja aukkotehtävät ovat varmasti yksi perinteisimmistä tavoista treenata aiheita, ja vaikka niillä paikkansa on, on näitä haastavia asioita hyvä tehdä tutuksi myös muilla tavoin. Liike taas on moneen kertaan yhdistetty oppimisen tehostamiseen, joten tällä viikolla päätin yhdistää asiat toisiinsa.
Tällä viikolla saksassa teimme akkusatiivi- ja datiiviharjoituksen niin, että kirjoitimme lapuille artikkeleita molempia sijamuotoja varten. Yksi oppilas otti datiivilapun ja toinen akkusatiivin, ja lähdimme koulun käytävälle liikkumaan. Kukin oppilas sai vuorollaan pysyä paikoillaan ja ilmoittaa muille, missä on (ikkunan edessä, kaapin vieressä jne.) tai lähteä liikkeelle ja kertoa, minne päätyi (ikkunan eteen, kaapin viereen jne.). Tämän jälkeen muut saivat päättää, kenen lappua käytettiin, eli mikä artikkeli oli tilanteeseen sopiva. Harjoitus kesti noin 5-10 min, ja ryhmä oli takaisin luokkaan palattuaan hieman virkistyneemmän oloinen ja tämä kyseinen kielioppikin tuntui sujuvan jo varsin näppärästi ainakin lopputunnin verran.
Englannissa ja ruotsissa vastaavaa voisi tehdä antamalla oppilaille prepositiolappuja, ja samalla tavalla pyytää kutakin oppilasta ilmoittamaan paikkansa niin, että muut oppilat kertovat, kenen lappua käytetään. Toisin sanoen, mikä prepositio on kyseessä.
A/an ja the voisivat toimia samalla tavalla lapputehtävänä. Tällöin mukaan voidaan liittää lyhyt tarina. Yksi oppilaista saa a/an-lapun, ja toinen oppilas sanoo esim. "I see a pupil.". Kun kertojaoppilas jatkaa tarinaa, vaihtuu lappua pitelevän oppilaan käsiin the-lappu ja tarina jatkuu "The pupil has blue jeans." Tällöin oppilasryhmä näkee konkreettisesti, miten samaa asiaa kuvailtaessa artikkeli muuttuu, kun asia mainitaan uudemman kerran.