Usein toistuva puheenaihe oppilailla kokeiden ja testien jälkeen on valmistautumiseen käytetty aika. Yleensä eniten turhautumista aiheuttaa tavoitetta alhaisempi arvosana, joka ei vastaa tuntikausien lukemista ja kotona harjoittelua. Joillekin taas itse lukemisen aloittaminen tuntuu jo ylitsepääsemättömältä asialta. Syitä on luonnollisesti monia, mutta melko yleinen ongelma molemmissa näissä ääripäissä on opiskelutapa, joka ei ehkä sittenkään ole se tehokkain tai oppilaalle itselleen parhaiten sopiva.
Käytän tässä postauksessa esimerkkinä muistisääntöjä. Opettajat ovat tottuneita käyttämään niitä oppiaineissaan, mutta oppilaat ovat usein taitavia kehittelemään muistisääntöjä itsekin. Toisille muistisäännöt ja niiden kehittäminen itse on taas varsin vieras asia. Niinpä muiden oppilaiden kehittämät muistisäännöt voivat toimia hyvänä mallina omien kehittämiselle jatkoa ajatellen.
Olen tehnyt tätä paperilla oppilaiden kanssa kielten tunneilla aiemmin, mutta nykyään löytyy paljon välineitä myös diginä tämän tekemiseen yhdessä yhtä dokumenttia tai esim. Padlet-seinää työstäen.
Yllä oleva esimerkki on mukaelma 7. luokan ruotsintunnilta, jossa kävimme läpi oppilaiden omia muistisääntöjä. Taulukko tehdään yhteiselle alustalle, ja heijastetaan seinälle tunnin ajaksi vaikkapa ennen kokeita.
Wordilla tämä toimii Jaa-linkin kautta niin, että saman organisaation käyttäjille annetaan lupa muokata dokumenttia. Lupa kannattaa ottaa pois dokumentin valmistuttua, jotta työ säilyy varmasti tallessa. Katsojan oikeudet kannattaa kuitenkin oppilaille jättää, jotta he voivat halutessaan palata listaan myöhemmin.
Google Docsissa asia onnistuu yhtä lailla Jaa-painikkeen takaa.
Padlet-seinällä tällainen työskentely onnistuu varmasti helpoiten, ja sen muokkaamista on helpompi myös valvoa. Padletissa voi kuitenkin tehdä ilmaiseksi vain kolme taulua, joista yksi pitää aina poistaa uuden tieltä.
Muistisääntöjen lisäksi tällaisella seinällä voidaan käsitellä myös muita opiskeluvinkkejä kokeita, esitelmiä, oppitunteja ja kotitehtäviä ajatellen.