Jos olisi mainittava yksi sovellus ylitse muiden oppitunneille, kotiin tai etäopetukseen, olisi vastaus näihin kaikkiin Nearpod. En ole sovellusta aiemmin juuri koulutuksissa tai blogissa hehkuttanut erikseen, sillä monet sen hyvistä ominaisuuksista ovat olleet maksullisia. Tähän on kuitenkin tullut muutos, ja ilmaisversio Nearpodista tarjoaa nykyään opettajalle ja oppilaille kaikki tehtävävaihtoehdot sekä uutuutena videotehtävän. Valmiit tehtäväpaketit on myös helppo jakaa toiselle opettajalle, joten kaikkea ei tarvitse tehdä aina alusta asti itse. Tähän liittyen alan lisäillä blogin materiaaleihin myöhemmin tänä lukuvuonna myös valmiita Nearpod-oppitunteja kaikille kieltenopettajille käytettäviksi. Jos siis haluat tutustua yhteen uuteen sovellukseen tänä vuonna, on oma suositukseni ehdottomasti tämä.
Käyn postauksessa läpi sovelluksen perusominaisuudet, tehtävätyypit sekä tarkemmin uuden videotehtävän.
Perusominaisuudet
Nearpod on siis ilmainen sovellus, jonne opettaja voi luoda varsin lyhyessä hetkessä oppitunteja. Oppitunteihin osallistuminen sujuu parhaiten tietokoneella, eli oppilailla pitää olla käytössään pöytäkone tai läppäri. Oppilaat liittyvät oppitunneille mukaan koodilla, joten oppilastunnuksia ei tarvitse sovellusta varten luoda. Oppitunnille voi ottaa mukaan viitemateriaalia sekä erityyppisiä tehtäviä. Mukaan saa mm. aukkotehtäviä, muistipelin, monivalintakysymyksiä, mielipidemittauksia, sympaattisen vuorikiipeilypelin, avoimia kysymyksiä, Padlet-tyyppisen seinätyökalun sekä uutena videotehtävän, joka vastaa PlayPositin tai Edpuzzlen työkaluja. Opettaja voi vaihtaa näkymään oppilaan ja opettajan näkökulmasta katsottuna sekä seurata oppilaiden edistymistä. Opettaja päättää myös, mitä diaa milloinkin käsitellään - kun opettaja vaihtaa diaa tai tehtävää, vaihtuu se automaattisesti myös oppilailla.
Täältä löydät vielä tarkemman selostuksen ilmaisversion eroista muihin versioihin nähden. Tallenustilaa on ilmaisversiossa selvästi maksullisia vähemmän (100 MB), mutta omaan käyttöön tuo on vielä hyvin riittänyt. Yksi oppitunti on vienyt minulla tilaa yleensä 5-15 MB, joskus jopa vähemmän.
Oppitunnin luonti
Oppitunnin luonti lähtee liikkeelle omasta kirjastosta, jonne opettaja päätyy automaattisesti kirjauduttuaan ensin sovellukseen sisälle.
Uuden oppitunnin voi luoda oikean yläkulman +New-painikkeesta tai suoraan yllä olevan kuvan Lesson in Nearpod -kohdasta. Tässä kohtaa voisit myös tuoda Google Slides -diat suoraan Nearpodiin tai tehdä pelkän videotehtävän, mutta helpoimmaksi olen kokenut kuvan osoittaman vaihtoehdon.
Tämän jälkeen uuden materiaalin tai tehtävän saa lisättyä oppitunnillen aina Add Slide -painikkeesta.
Content-välilehden alta löytyvät ylläolevan kuvan vaihtoehdot. Tässä kohtaa voit tuoda oppitunnille valmiin diaesityksen, Swayn jne. Videotehtävä lisätään oppitunnille myös tätä kautta.
Activities-välilehden takaa löytyvät yllä olevan kuvan tehtävät. Kaikille tehtävätyypeille on yhteistä tehtävänluomisen helppous ja nopeus. Alla esimerkkinä aukkotehtävä, jonne voit tuoda minkä tahansa liitettävän tekstin ja sanoja napauttamalla muuttaa sen aukkotehtäväksi. Napautetut sanat häviävät tekstistä oppilaan täydennettäviksi niin, että oppilas saa eteensä kaikki poistetut sanat, jotka pitää raahata oikeille paikoilleen.
Videotehtävän luonti
Videotehtävän voit siis luoda oppitunnin sisälle aiemmin kuvatulla tavalla, tai valita suoraan alkuvalikosta pelkän videotehtävän.
Tässä kohtaa opettaja voisi siis yllä olevan kuvan mukaisesti valita Video-vaihtoehdon.
Mukaan voi liittää videotiedostoja tai videoita suoraan YouTubesta (muista silloin tarkistaa, että videota saa vapaasti käyttää opetuksessa).
Video laitetaan pyörimään, ja sopivassa kohdassa painetaan +Add Activity -painiketta, jolloin opettaja voi luoda haluamansa tehtävän tiettyyn kohtaan videota. Kun oppilas katsoo videon itse, tulee tehtävä valitussa kohtaa automaattisesti esiin.
Jakaminen opettajille ja nettisivuille
Oppitunnin voi jakaa kirjastonäkymästä oppitunnin kohdalta kolmen pisteen takaa. Vaihtoehtoja jakamiseen on useita, kuten alla olevasta kuvasta näkyy. Upotuskoodin avulla tehty oppitunti ei jää talteen opettajalle, mutta voi toimia hyvin oppilaan omaan treeniin. Pääajatuksena näissä jakamismahdollisuuksissa onkin jakaminen muille opettajille, kuten otsikko Share With Teachers jo sanookin.
Jakaminen oppilaille
Oppitunnin voi tehdä opettajajohtoisesti aiemmin kuvatulla tavalla tai oppilaan tahtiin.
Oppitunneilla käytän aina Live Participation -moodia. Tällöin siis opettaja määrää oppitunnin tahdin. Student-Paced -moodin voi antaa vaikkapa kohtitehtäväksi, jolloin oppitunti on auki seuraavat 30 päivää. Molemmissa tapauksissa oppilaat liittyvät mukaan osoitteessa join.nearpod.com ja kirjoittavat ilmestyvälle sivulle opettajan antaman koodin.
Nearpod on kaiken kaikkiaan valtavan monipuolinen paketti, jossa monen tutun sovelluksen edut yhdistyvät yhdessä osoitteessa. Kokeilua voi tehdä ensin yksittäisillä tehtävillä tai materiaaleilla ja kokeilemalla löytyvät varmasti myös omille ryhmille parhaat työskentelytavat.