Tuunatut vastauskortit


Eri aineiden oppitunneilla tehdään paljon monivalintakysymyksiä, joita varten on olemassa monenlaista sovellusta ja menetelmää kyselyn suorittamiseen. Hyvä niin, sillä kun tunneilla kerrataan paljon samaa, on mukava tuoda kertaamiseen vaihtelua. Usein kuulee myös tietyn ryhmän pyytävän heille mieluisimmaksi muodostunutta sovellusta, peliä tai muuta harjoitusta uusien asioiden treenaamiseen. 

Plickers on ollut omilla tunneillani läksynkuulustelujen ja muiden testien ykkönen, sillä tulokset saa talteen arviointia varten. Quizlet, Kahoot, Gimkit ja Epäreilu peli ovat taas muodostuneet monen ryhmän suosikiksi uusien asioiden harjoittelussa. Halusin kuitenkin mukaan enemmän tapoja, jotka eivät nojaa kokonaan digiin jo siksi, että digi ei aina toimi ja toisaalta siksi, että tunneilla olisi mukana myös taktiilisuutta.


Vastauskortit


Päädyin tekemään värilliset vastauskortit, joita oppilaat nostavat ylös vastatessaan monivalintakysymyksiin (hieman kuin Kahootissa, jossa tietty väri vastaa tiettyä vastausvaihtoehtoa). Jokainen oppilas, pari tai ryhmä saa tässä englannintuntien esimerkissä yhden vihreän ja yhden keltaisen kortin. Värejä voi toki lisäillä, jos vastausvaihtoehtoja haluaa lisätä, ja ajatusta soveltaa myös muiden aineiden oppitunneille. 

Lisähuomiona, myös Kahoottia voi pelata tällaisilla värikorteilla ilman puhelimia niin, että Kahootin kysymyksen ilmestyessä ruutuun oppilaat ilmoittavat vastauksensa nostamalla yhden neljästä värikortista ilmaan. Tästä lisää seuraavassa postauksessa.

Pelkät värilliset kortit tuntuivat kuitenkin hieman ankeilta, ja koska haluan laittaa kieltä esille hieman sinne ja tänne kouluympäristössä, päädyin tuunaamaan kortteja. Taka-ajatuksena oli pitää oppilaat hereillä ja saada heidät oppimaan puolivahingossa uutta sanastoa ja faktatietoa. Tästä postauksesta saat tuttuun tapaan hieman valmiiksi tehtyä materiaalia mukaan omille tunneillesi: alempaa löytyvästä linkistä voit kopioida 36 hauskaa tai erikoista faktaa englanniksi isommille oppilaille.

Lähdin tuunaamaan kortteja oppilaan iän huomioiden. Alakouluun englannissa lisäilin kortteihin yksittäisiä sanoja eksoottisiin eläimiin ja erilaisten englanninkielisten maiden tervehdyksiin liittyen (Howdy!, What's up?!). Yläkoulun englannissa laitoin kortteihin mukaan mielenkiintoisia faktoja vähän kaikesta. Tulostin vastauslaput lopuksi vihreille ja keltaisille papereille.

Vastatessa väri on siis ainoa asia, mikä merkitsee, mutta tietovisan alkua odotellessa ja vastaamisen välissä oppilaat pääsevät halutessaan lukemaan korteista faktoja englanniksi. Olen todennut, että kaikenlainen triviatieto kiinnostaa yleisesti ottaen oppilaita paljonkin, ja olenpa itsekin triviatiedon suuri ystävä. 😄 Tämäntyyppinen oppiminen on mielestäni varsin luontaista oppimista muutenkin, kun se syntyy oppilaan omasta mielenkiinnosta. Kortit toimivat myös useita kertoja, sillä oppilas ei koskaan tiedä, mitkä vastauskortit saa seuraavalla kerralla.

Tässä esimerkki muutamasta yläkoulun englannin triviatietolapusta:



Omat triviatietolappusi voit kopioida Google Driveen tästä linkistä. Olen selvittänyt faktojen taustat mahdollisimman tarkasti, jotta mukaan ei olisi vahingossakaan lipsahtanut urbaaneja legendoja vaan täyttä tietoa.


Vastaaminen


Otin mukaan vain kaksi väriä selkeyden vuoksi. Taululle tulee aina Google Slides -esityksenä värien selitys kussakin tietovisassa. Käyttämäni esityksen voit kopioida itsellesi alempaa. Tässä siis muutama esimerkki siitä, mitä valitsemani kaksi väriä voisivat eri tietovisoissa merkitä:



Loppuun on mukava myös aina selvittää luokan senhetkinen tunne opeteltavasta asiasta kertauksen suunnittelua ajatellen.



Yllä olevan esityksen voit kopioida kokonaisuudessaan tästä linkistä.

Opettaja kysyy siis kysymyksen, kirjoittaa sen taululle tai monimutkaisemmissa aiheissa tulostaa oppilaille valmiit kysymykset, joita kysytään lapun mukaisessa järjestyksessä. Hetken päästä kysymyksen esittämisestä opettaja pyytää oppilaita vastaamaan, ja oppilaat nostavat valitsemansa kortin ylös. Värimeri kertoo, kuinka hyvin asia on luokassa hallussa. Tiivistettynä, kyseessä ei ole monivalintakysymyksiä kummempi harjoitus, mutta vastauskortteihin lisätään hieman oppilaita toivottavasti kiinnostavaa ja hereilläpitävää tietoa. Jospa kävisi vielä niin, että oppilaat vaihtavat oppimaansa uutta tietoa keskenään harjoituksen aikana ja jälkeen, ja into oppia uutta vahvistuu.